کشورهای عربی باید با این حقیقت کنار بیایند که ایران چه با مذاکره وین و چه بدون آن، هستهای خواهد شد.
روزنامه
بحرینی «اخبار الخلیج» در بررسی مذاکرات وین، به بیانیه چند هفته قبل 7
مقام ارشد و سابق آمریکایی پرداخت و نوشت: این مقامات سیاسی و نظامی سابق
در بیانیه خود به این موضوع پرداخته بودند. چگونه ممکن است توافق جدید صرفا
پوششی شود تا ایران به یک قدرت هستهای تبدیل شود. آمریکا میگوید
دیپلماسی هرگز به موفقیت نخواهد رسید، اگر ایران اطمینان حاصل نکند که ممکن
است بهای بسیار سنگینی پرداخت کند. این بیانیه میگوید برای اینکه
دیپلماسی در حل این بحران موفق شود، مسئله بسیار مهم این است که ایران
واقعاً از این نگران باشد که اگر به آنچه انجام میدهد و برنامه هستهای به
شیوه فعلی ادامه دهد، ایالات متحده هرگز در استفاده از قدرت نظامی علیه آن
تردید به خود راه نخواهد داد.کسانی که این بیانیه را صادر کردهاند،
بر این باورند که چالش واقعی این است که آمریکا چگونه در نگاه رهبران ایران
اعتبار خود را بازیابد؟ یعنی چگونه ممکن است که رهبران ایران عملاً احساس
نگرانی کنند و از جدیت آمریکا در استفاده از قدرت نظامی اطمینان حاصل کنند و
کلمات ظاهری و تهدیدهای لفظی همچون تمام گزینهها روی میز است، هرگز کافی
نیست.این بیانیه میگوید مسئله بسیار مهم این
است که دولت بایدن گامهای عملی را بردارد که سبب شود ایران عملاً اطمینان
حاصل کند که ادامه شیوه فعلی ممکن است منجر به نابودی تمام زیرساختهای
هستهای شود که در طول سه دهه گذشته احداث کرده است.اما دولت بایدن
هرگز اینگونه خود را به ایران نشان نخواهد داد که میتواند به آن ضربات
دردناکی وارد کند و اینکه هرگز از همپیمانان آمریکا به شکلی که بیانیه
خواستار آن شده حمایت نخواهد کرد. دولت بایدن هرگز چنین کاری را نخواهد
کرد، زیرا قادر به این کار نیست، و نیز خواهان ایستادن در کنار همپیمانانش
آنطور که لازم است، نیست. واقعیت امر این است که دولت بایدن تمام نشانهها
و علائم ممکن را به ایران نشان داده که جدی نبودن آن در مقابله با ایران
یا بازدارندگی در برابر آن مورد تأکید قرار میدهد.دولت بایدن خیلی به
پروژه توسعهطلبانه ایران در منطقه اهمیت نمیدهد و هیچ جدیتی در رویارویی
با آن از خود نشان نمیدهد. به همین سبب، مفاد این بیانیه را میتوان
بهعنوان زنگ هشدار به کشورهای عربی قلمداد کرد اگر همچنان به زنگهای
هشدار نیاز داشته باشند.آنچه بیانیه درباره آن هشدار میدهد، حتما رخ
خواهد داد، ایران در مسیر تبدیل شدن به قدرت هستهای قرار دارد و مذاکرات
وین پوششی برای ایران خواهد بود، ایران به پروژه خود در منطقه ادامه خواهد
داد و آمریکا و کشورهای غربی اقدام چندانی برای بازداشتن نظام ایران انجام
نخواهند داد، این نکتهای است که کشورهای عربی باید بفهمند و محاسبات خود
را بر اساس آن قرار دهند.آنچه در تحلیل روزنامه بحرینی عمداً مسکوت و
مغفول مانده، این است که مقامات سابق آمریکایی اگر واقعا توانایی داشتند،
در دوره حضور خود در مسند باید غلطی میکردند و نکردند و نتوانستند. تأمین
آگهی نفتی برای روزنامه زنجیرهای!یک روزنامه اجارهای و زنجیرهای در
حالی که حلیم غربگراها را هم میزند، یک صفحه کامل رپرتاژ آگهی برای یکی
از زیرمجموعههای وزارت نفت منتشر کرد!آگهیهای منتشره در روزنامه
اعتماد که یک صفحه کامل را دربر میگیرد، چندین مطلب تبلیغاتی برای «شرکت
بهرهبرداری نفت و گاز مسجد سلیمان» را شامل میشود.دادن پول بیتالمال
در قالب آگهی برای روزنامههای غربگرا در حالی است که این نشریات، روزانه
مطالب متعددی شامل تحریف و وارونهنمایی واقعیات، تبرئه و توجیه سیاستهای
ضد ایرانی آمریکا و اروپا، تخطئه مواضع نظام در برابر زورگویی غرب، تشکیک
در مبانی اسلام و انقلاب، دروغ پراکنی و تشویش اذهان و... منتشر میکنند،
به نحوی که اغلب سوژههای اصلی مورد پردازش، با رسانههای بیگانه و ضد
انقلاب، همپوشانی دارد.در عین حال برخی از عناصر فراری نشریات
زنجیرهای از رسانههای ضد انقلاب مانند VOA، BBC، رادیو فردا، ایران
اینترنشنال و... سر در آوردهاند. تعادل: ارز 4200 تومانی در توزیع منحرف
شدیک روزنامه اقتصادی اصلاحطلب میگوید در دولت روحانی انحرافات گستردهای در زمینه واگذاری ارز 4200 تومانی رخ داد.روزنامه
تعادل نوشت: در حال حاضر به دلیل روش اشتباه تخصیص ارز ترجیحی دارو، بخشی
از سوبسیدی که ما میخواهیم به مردم خودمان تعلق بگیرد از طریق قاچاق معکوس
شامل حال مردم کشورهای همسایه شده است. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی
ایران معتقد است که پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در سالهای گذشته با انحراف
زیاد در اهداف خود، منجر به ایجاد رانت برای عدهای خاص شده و برای اقشار
آسیبپذیر کارایی چندانی نداشته است. اما مشاور رئیساتاق بازرگانی
ایران معتقد است که حذف ناگهانی آن میتواند برای بخشی از جامعه شوک منفی
ایجاد کند، بنابراین برای عبور از این شوک، پیش شرط آن این است که دولت
سیاستهای حمایتی را گام به گام اجرایی کند و همزمان با حذف تدریجی ارز
ترجیحی، محدودیتهای ورود ارز به چرخه اقتصاد کشور و تعاملات پولی
بینالمللی را تسهیل کند.کشور در سالهای گذشته با معضل ارز چند نرخی
مواجه بوده است. هرچه بخش خصوصی اصرار و تاکید کرد که نباید ارز چند نرخی
شده و فضایی غیر شفاف و رانتی ایجاد شود، متاسفانه تصمیمگیران به شکل
دیگری کار را جلو بردند و امروز نتایج این تصمیمات غلط خود را نشان میدهد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران میگوید دولت برای
مبارزه با رانت و فساد در صنعت دارو باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را از ابتدای
زنجیره این صنعت حذف کند و از طریق بیمهها و کانالهای درست به دست
مصرفکنندگان برساند. در حال حاضر به دلیل روش اشتباه تخصیص ارز ترجیحی
دارو، بخشی از سوبسیدی که ما میخواهیم به مردم خودمان تعلق بگیرد از طریق
قاچاق معکوس شامل حال مردم کشورهای همسایه شده است.این عضو هیات
نمایندگان اتاق تهران در ادامه میگوید: اگر دولت به دنبال این است که با
تخصیص سوبسید دارو به بیماران نیازمند یعنی آنهایی که در تهیه داروی خود و
پرداخت هزینههای آن با مشکلات جدی رو به رو هستند کمک کند روش کنونی
بدترین راهی است که میشود انتخاب کرد زیرا در مدل کنونی عدالت در توزیع
یارانه دارو اصلا رعایت نمیشود. در حال حاضر یارانهای که به دارو از طریق
ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده میشود بین دهکهای مختلف جامعه به درستی و به
صورت عادلانه تقسیم نمیشود.نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق
تهران در پاسخ به این سؤال که منتقدان حذف ارز ترجیحی دارو اعلام میکنند
در صورت برداشته شدن این ارز قیمت دارو چندین و چند برابر میشود؛ میگوید:
ما نمیگوییم که یارانه و سوبسید دارو حذف شود؛ ما میگوییم دادن ارز ۴۲۰۰
تومانی به ابتدای زنجیره دارو یعنی تولیدکننده و واردکننده غلط است، ما
میگوییم اعتبارات ارز ترجیحی که قرار است به دارو تخصیص داده شود وارد
کانالهای اصولی خود یعنی بیمهها شود و مستقیم به دست مصرفکننده برسد.
اتفاقا اگر ما در مورد کالاهای دیگر کانالهای درست برای رساندن مستقیم
سوبسید دست مصرفکننده نداشته باشیم درخصوص دارو این مسیر وجود دارد؛ چون
دارو هم نسخه میشود، هم روی آن نظارت صورت میگیرد و هم بیمه وجود دارد.
پزشک دارو را تجویز میکند، داروخانه نظارت دارد و یک سیستم گسترده بیمه
هست که همگی این امکان را میدهند که یارانه دارو به درستی به دست
مصرفکننده واقعی برسد.این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه
میدهد: یکی از ویژگیهای مهم تخصیص ارز دارو از طریق بیمهها به بیماران
این است که بیمه میتواند این منابع را بین بیماران در دهکهای مختلف هدایت
کند. درحال حاضر بیماران در برخی دهکها اصلا به یارانه دارو نیاز ندارند و
پول دارو در سبد زندگی آنها عددی محسوب نمیشود اما از این سوبسید استفاده
میکنند و در مقابل بیمارانی از دهکهایی وجود دارند که واقعا با وجود
فرانشیز فعلی دارو هم از پس خرید داروهایشان برنمیآیند و این نشاندهنده
این است که توزیع یارانه دارو در شرایط کنونی عادلانه نیست.در همین
حال، یکی از فعالان حوزه لوازم خانگی میگوید: بررسی پرداخت ارز ترجیحی به
کالاهایی همچون مرغ، گوشت، روغن و حتی دارو در سالهای گذشته، بیش از آنکه
به حمایت از مصرفکننده انجامیده باشد، منجر به تضییع منافع افراد جامعه
شده است. نرخ ارز باید روشن و شفاف باشد تا همه فعالیتهای اقتصادی و صنعتی
بر اساس آن شکل بگیرد و برنامهریزی شود، زیرا ارز چند نرخی در سالهای
گذشته اشکالاتی در فعالیتهای اقتصادی و صنعتی و تجاری ایجاد کرده است.
سامانههای جامع اطلاعاتی شرط موفقیت اصلاحات اقتصادی دولتتدارک سامانههای جامع اطلاعاتی، پیشنیاز هر نوع اصلاحات اقتصادی از جمله افزایش درآمدهای مالیاتی و حذف ارز 4200 تومانی است.روزنامه
وطن امروز درباره پیشنیازهای اجرای موفق الزامات قوانین بودجه نوشت:
مواردی چـون کاهـش یـک میلیون بشکهای فروش روزانه نفت خام نسـبت به بودجه
قبلی و تبدیل افزایشهای بیش از صد درصدی هزینههای جاری و مصارف عمومی
دولت در بودجه قبلی به افزایشهایی کمتر از ۱۰ درصد در بودجه سال آینده
نشاندهنده ایجاد یک واقع بینی در بخش منابع و درآمدها و انضباط و
صرفهجویی در بخش هزینهها و مصارف است. با این حال، به نظر میرسد ۲ نکته
مهم در لایحه بودجه سـال آینده وجود دارد که اجرای صحیـح آن دو، میتواند
تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم داشته باشد. در اقتصاد
ایران همواره این عبارت را شنیدهایم که تخصیصهای صورت گرفته، بهینه
نبوده و چه در منابع ارزی و ریالی و چه حتی منابع طبیعی و انرژی این منابع
به صورت غیربهینه و غیرهدفمند در اقتصاد ایران تخصیص یافته توزیع شدهاند.
مسئله اول، موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات برخی کالاهای اساسی است
که بر اساس لایحه بودجه، قرار است تخصیص این ارز از سال آینده حذف شده و
مابهالتفاوت ریالی آن به صورت یارانه نقدی در اختیار ۷ دهک درآمدی قرار
گیرد. استدلال سیاستگذار از گنجاندن این بند در لایحه بودجه سال آینده این
است که اولا منافع تخصيـص این ارز در میانه راه منحرف شده و اصلیترین
منتفعان تداوم این تخصیص نه مردم بلکه دلالان و سـودجویان هستند. حتی در
صورت پذیرش تاثیر تخصیص این ارز بر قیمت تمام شده کالاهای اساسی، میزان
مصرف گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای بهرهمند از تخصیص ارز ترجیحی در
دهک دهم جامعـه به عنوان ثروتمندترین دهک درآمدی کشـور، بیش از۲۵
برابر دهک اول جامعه به عنوان فقیرترین دهک درآمدی کشور است. این موضوع به
این معناست که حتی در صورت تاثیرگذاری این ارز بر قیمت کالاهایی چون گوشت
قرمز، مرغ، تخممرغ و... میزان بهرهمندی ثروتمندان از این حمایت
یارانهای، بیش از اقشار آسیبپذیر جامعه است. همین مسئله، عزم دولت را
برای اصلاح این روند در سال آینده جزم کرده است.مسئله دومی که در لایحه
بودجه 1401 به آن اشـاره شده و میتوان از آن به عنوان نقطه عطفی درنظام
بودجهریزی کشور یاد کرد، افزایش ۶۲ درصدی درآمدهـای مالیاتی اسـت؛ موضوعی
که بـه اذعان دولتمردان قرار اسـت منابع آن از طریق شناسـایی و ممانعت از
فرارهای مالیاتی موجود تامین شود. اتفاقی که در صورت رخ دادن نه تنها درآمد
قابل ملاحظهای را نصیب اقتصاد ایـران میکند بلکه ماهیتا میتواند روی
بخشهای مولد اقتصاد ایران تاثیر مثبت داشته و فعالیتهای سودجویانه و سفته
بازانه را کاهش دهد. هر ۲ این اتفاقها- اصلاح ارز ترجیحی و حمایت
یارانهای از مردم و تحقق درآمدهای مالیاتی- در صورت عملیاتی شدن و اجرای
دقیق میتوانند به شرایط موجود اقتصاد ایران کمک کنند. بدون تردید اقدام
اول در راستای هدفمندسازی یارانه پرداختی و کمک به معیشت افراد و اقدام
دوم در راستای هدایت اقتصادی و افزایش درآمدهای دولت، ۲ اقدام مفید و
هوشمندانه به شمار میروند. اما سؤال اینجاست: آیا همین امروز دولت و کشور
آمادگی، شرایط، اطلاعات و امکانات اجرای این 2 اقدام را با کمترین ضریب
خطا و امکان موفقیت دارند؟ این ابهام زمانی بیشتر میشود که بدانیم همچنان
به رغم گذشـت ۱۱ سـال از آغاز پرداخت یارانههای نقدی با اجرای قانون
هدفمندی یارانهها در سال ۸۹، هنوز هستند کسانی که به هیچ وجه، شایسته
دریافت این یارانه نبوده اما همچنان آن را دریافت میکنند، آیا میتوان در
چنین شرایطی به پرداخت هدفمند یارانههای جدید به ۷ دهک جامعه؛ آن هم با
اعدادی متفاوت- در راستای افزایش عدالت یارانهای- به نحوی که شاهد کمترین
خطا یا اشتباه در آن باشیم، امیدوار بود؟ دولت محترم در حالی مالیاتستانی
از فراریان مالیاتی را بـه عنوان دلیل اصلی خود برای افزایش درآمدهای
مالیاتی در بودجه سـال آینده مطرح کرده که سـال جاری نیز قرار بود دولت از
دریافت مالیات بر خانههای خالی کسـب درآمد کند اما عملا به رغم گذشـت ۹
ماه از سـال جاری، درآمدهای کسب شـده از دریافت مالیات بر خانههای خالی
چیزی نزدیک به صفر است؛ مسئلهای که دلیل عمده آن را میتوان نبود دادههای
مشخص از میزان و محل خانههای خالی و عدم راهکار مناسب برای شناسایی آنها
دانست. خبرگزاری اصلاحطلب: آمریکا در مذاکرات صداقت دارد!خبرگزاری اصلاحطلب ایلنا از قول یک مقام امنیتی سابق آمریکا نوشت: تیم قبلی مذاکرهکننده ایران، با تجربهتر از تیم فعلی بود(!)در
حالی که کشور ظرف چند سال اخیر، با مشکلات ناشی از تدوین پراشتباه و اجرای
پر اشتباهتر آن در دولت سابق دست و پنجه نرم میکند، خبرگزاری ایلنا با
فرانک هیپل (دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید)
گفتوگو کرد و از قول وی نوشت: تیم مذاکرهکننده جدید ایران، امتیازات تیم
قبلی در زمینه تجربه مذاکره برجام و برقراری روابط با برخی از
مذاکرهکنندگان دیگر کشورها را ندارد.این مقام امنیتی سابق آمریکا
همچنین گفته است: من میدانم که دولت ترامپ با خارج کردن آمریکا از برجام
آسیب بزرگی به ایران و همچنین به ایالات متحده وارد کرد، اما با توجه به
شرایط ضعیف سیاست داخلی آمریکا، فکر نمیکنم که انتظار ایران از آمریکا
برای جبران خسارت واقعبینانه باشد(!) من فکر میکنم که ایران باید روی
منافع فوری و عظیمی که میتواند با لغو تحریمهای خاص آمریکا مانند آزادی
داراییهای ایران در خارج از کشور به دست آورد، تمرکز کند.هیپل اضافه
کرد: مبنای روشنی برای روند گام به گام برای بازگشت ایالات متحده و ایران
به پایبندی به تعهدات خود در چارچوب برجام وجود دارد. من احساس میکنم که
زمان برای پیشرفت در حال اتمام است. تداوم انباشت اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد
از سوی ایران، ظرفیت غنیسازی بیشتر و محدودیتهای آن در دسترسی و
اطلاعات آژانس بینالمللی انرژی اتمی، کسانی را تقویت میکند که استدلال
میکنند ایران تصمیم به دستیابی به سلاح هستهای گرفته است. من فکر میکنم
که مذاکرهکنندگان ایرانی، مذاکرهکنندگان آمریکایی را صادق میدانند(!) با
درک بهتر از موقعیتهای یکدیگر، آنها میتوانند با هم ایدههایی را برای
بهبود وضعیت بررسی کنند.وی گفت: دولت بایدن صمیمانه میخواهد به تعهدات
خود بازگردد. اما دو گروه مذاکرهکننده باید با یکدیگر کار کنند تا بر این
شک و تردید در پایتختهای خود غلبه کنند. فرانک هیپل افزود: نگرانم که
مسیر کنونی به یک جنگ جدید در خاورمیانه منجر شود. من فکر میکنم زمان آن
فرا رسیده که مذاکرهکنندگان ایران و آمریکا مستقیماً با یکدیگر گفتوگو
کنند. کتاب معروفی برای مذاکرهکنندگان به نام «رسیدن به توافق » پیشنهاد
میکند که دو طرف در چنین مذاکرهای باید موقعیتی را در نظر بگیرند که در
واقع در یک طرف میز هستند که مشکل در طرف دیگر است و آنها با هم در مورد
چگونگی حل مشکل فکر کنند.وی گفت: من میدانم که عدم اجازه ایران به
آژانس برای بازرسی، برای فشار بر طرفهای برجام است، اما فکر میکنم این
اشتباه است. تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ و ۶۰ درصد و انباشت ذخایر اورانیوم
غنی شده فراتر از محدودیتهای برجام، فشار زیادی را وارد میکند.یادآور
میشود عدم توازن تعهدات طرفین، ناهمزمانی انجام تعهدات، واگذاری امتیازات
نقد آنی در برابر وعدههای نسیه غرب، برگشتناپذیری یا دیر برگشتپذیری
امتیازات واگذار شده از سوی ایران در برابر برگشتپذیری فوری تعهدات غرب،
تعبیه مکانیسم ماشه به نفع آمریکا، عدم پیشبینی مکانیسم موثر شکایت و
تادیه خسارت در صورت عهد شکنی طرف غربی، و...، از منافذ بزرگ برجام به نفع
آمریکا و غرب است و احتمالا به همین دلیل هم هست که فرانک هیپل ادعا میکند
تیم مذاکرهکننده قبلی ایران با تجربهتر بودند!