کد خبر: ۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
شرایط اقتصادی ایران و مشکلاتی که در بخش تولید وجود دارد همواره در سالهای اخیر سبب کوچ سرمایه های کلان به سمت بازارهایی نظیر ارز، طلا و سکه ، مسکن و بورس شده و این سونامی نقدینگی به یکباره بازارها را دستخوش تلاطم و به هم خوردن عرضه و تقاضا کرده است.




در ماه های اخیر و بعد از سقوط پی در پی شاخص کل بورس حالا موج نقدینگی سرگردان به واسطه تبلیغات بسیار در شبکه های اجتماعی به سمت ارزهای دیجیتال رهسپار شده و سبب شده تا بیت کوین به جایگزینی برای بورس تبدیل شود و موج ورشکستگان بورسی در پی کسب سود به خرید بیت کوین بپردازند.

متاسفانه رشد قیمت رمز ارزها به خصوص بیت کوین و همزمان شدن آن با رکود در بازارهای مالی ایران از جمله، ارز، طلا، خوردو و بورس، باعث شده که بخش فراوانی از سرمایه های کلان و حتی خرد به سمت رمز ارزها حرکت کند.

تقریبا از نیمه دوم سال گذشته و به دنبال نوسانات بازارهای ارز و سکه و طلا و همچنین ریزشهای مکرر شاخص بورس، برخی از سرمایهگذاران خرد ترجیح دادند، سرمایههای اندک خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کنند.

در ماههای گذشته و تحت تاثیر جهش خیره کننده قیمت رمزارزها، هر روز بر تعداد سایتها و صفحات تبلیغ کننده این ارزهای دیجیتال افزوده شده اما در این فضا منع قانونی بر خرید و فروش این ارزها در کشور وجود دارد و بیم آن می رود که با ریزش قیمت رمزارزها در بازارهای جهانی ، بحرانی جدی برای سرمایهگذاران این حوزه پدید آید.

سودهای آسانسوری به جای سرمایه گذاری
پله پله

با وجود اینکه هنوز آمار دقیقی از میزان سرمایهگذاری مردم در رمز ارزها داده نشده اما سخنان پراکنده در مورد رمز ارزها و اقدامات بانک مرکزی مبنی بر غیر قانونی اعلام کردن معاملات رمز ارزها نشان میدهد که استقبال قابل توجهی از این نوع سرمایه گذاری در ایران شده است.

متاسفانه فرهنگ نادرست کسب سودهای یک شبه و بی توجهی ایرانی ها به اصول سرمایه گذاری بدون ریسک سبب شده تا بسیاری از ایرانی ها برخلاف دنیا و به جای اینکه با سرمایه گذاری تولید محور و به صورت پله پله در پی کسب موفقیت های مالی باشند تلاش می کنند به صورت میانبر و به شیوه های آسانسوری سود به دست آورند و همین فرهنگ نادرست سبب بروز بحران های بسیاری در اقتصاد ایران شده است. یادمان نرود هنوز موج سپرده گذاران ورشکسته موسسات اعتباری غیرمجاز فرو ننشسته که هجوم به بورس سبب ورشکستگی بسیاری از سرمایه گذاران آماتور شد. حالا هم ارزهای دیجیتال و بیت کوین به گردابی تبدیل شده که ممکن است در آینده نزدیک سرمایه بسیاری از ایرانی هایی را که بدون آگاهی به این بازار وارد شده اند ببلعد.

حباب بیتکوین میترکد؟!

پس از شیوع بیماری کرونا و ناتوانی اقتصادهای مطرح جهانی در مهار این ویروس مرگبار، تمایل به سرمایهگذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در سراسر جهان افزایش یافت؛ به گونهای که نرخ رمزارز بیتکوین را از محدوده ۵ هزار دلاری به مرز ۶۰ هزار دلار کشاند. بررسی روند قیمت رمزارزها در سالهای اخیر حاکی است، همواره در پی هر فاز شدید صعودی، ترکیدن حبابی معادل ۷۵ تا ۸۰ درصد در انتظار ارزهای دیجیتال بوده است. برخی این اصلاحات شدید قیمتی که در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ نیز برای رمزارزهایی نظیر بیتکوین رقم خورد را ناشی از خروج سرمایهگذاران زیاندیده خرد از این بازار و وضع سیاستهایی از سوی اقتصادهای بزرگ جهان میدانند که میتواند هشداری برای افراد ناآگاه که ورود هیجانی به بازار رمزارز داشتهاند، باشد. به موازات فراگیر شدن تب استخراج و معامله ارزهای دیجیتال در دنیا، تریبونهای تبلیغاتی و اغواگرایانهای برای سوقدادن سرمایهگذاران به بازار ارزهای دیجیتال در داخل کشور نیز مشغول فعالیت شدهاند و این موضوع در کنار انفعال چند ساله بانک مرکزی در مواجهه با این پدیده نوظهور، منجر به تنوع کلاهبرداری از سرمایهگذاران ناآگاه و هیجانزده در ماههای اخیر شده است.

چرا سرمایهگذاری در بازار ارزهای دیجیتالی پرریسک است؟

فقدان چارچوبهای قانونی و حقوقی در داخل و خارج از کشور و نوسانات شدید قیمت رمزارزها از یک سو، ابهام جدی پیرامون نقش ارزهای دیجیتال در آینده مبادلات مالی و سیاستگذاری اقتصادهای برجسته دنیا برای مدیریت این بازار، چالشهای غیرقابل انکاری هستند که در کنار تمرکز کلاهبرداران بر جذب نقدینگی سرمایهگذاران با پیشنهادهایی نظیر مشارکت در استخراج، معامله رمزارز و عرضه اولیه سکه، فضای پرریسکی در این بازار ایجاد کردهاند.

نکته جالب توجه در ماههای اخیر توصیه کارشناسان رمزارز به کاهش سهم سرمایهگذاری در حوزه رمزارزها به مردم به منظور مصونیت از تکانههای قیمتی، کلاهبرداریهای شایع و سرقت یا مسدود شدن احتمالی کیف پول دیجیتال است.

خطر زیان ۴۰ درصدی در یک روز!

این موضوع بویژه در ماه های اخیر که بسیاری از سرمایه گذاران بازار سهام به سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها تمایل پیدا کردهاند، بر دامنه نگرانیها افزوده است؛ دانیال دارایی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتوگو با مهر با اشاره به روند مهاجرت سرمایهها از بورس به بازار ارزهای دیجیتال گفت: برخی از مردم بدون مطالعه و آموزش و صرفاً با طمع کسب سود بیشتر وارد بازار کریپتوکارنسیها میشوند و متأسفانه نه تنها سود نمیبرند، بلکه بخش عمدهای از سرمایه خود را هم از دست میدهند. روزبه شریعتی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم از افزایش جستوجوها پیرامون رمزارزها خبر داد و گفت: افرادی که در بورس ضرر کردهاند، در حال خرید بیت کوین هستند. نوسانپذیری رمزارزها به قدری زیاد است که ممکن است فرد یک روزه ۴۰ درصد ضرر ببیند. این کارشناس ارز دیجیتال ادامه داد: ممکن است برخی آگاهی کاملی از بازار بورس و فارکس داشته و موفق باشند اما در بازار رمز ارز دچار شکست شده و متضرر شوند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی از نحوه ایجاد و نابودی رمز ارز برای ورود به این بازار ضروری است.

خطر مسدودی رمزارز کاربران ایرانی!

یکی دیگر از مشکلات معاملات بیت کوینی در ایران مسئله تحریم است.

یک کارشناس ارزهای دیجیتال در درباره احتمال خطر نابودی سرمایه مردم در بازار رمز ارز گفت: ممکن است افرادی که از طریق صرافیهای خارجی اقدام به سرمایهگذاری در حوزه رمز ارز کردهاند، دارایی خود را از دست بدهند. چرا که ممکن است در صورت شناسایی کاربران ایرانی، دارایی آنان به دلیل تحریمهای ظالمانه ایالات متحده بلاک و مسدود شود.

نقیپور افزود: کلاهبرداری در این حوزه از طریق صرافیهای غیرقانونی و نیز افرادی که با وعده سود اقدام به جذب سرمایه مردم میکنند، صورت میگیرد و مردم باید دقت کنند تا همواره بدون واسطه مالک دارایی خود باشند. این کارشناس ارز دیجیتال با بیان اینکه خرید و فروش در بیت کوین باید توسط شخص سرمایهگذار صورت بگیرد و افراد ناآگاه نباید به این عرصه ورود کنند، گفت: تنها با افزایش دانش در حوزه فناوری بلاکچین که فناوری زیرساختی تمام رمز ارزهاست میتوان اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کرد.

توصیه کارشناسی برای ورود به بازار رمزارزها

البته با وجود تحولات دنیا به نظر می رسد ورود به بازار ارزهای دیجیتال یک ضرورت است. یک کارشناس رمز ارزها توصیه می کند که برای ورود به این بازار حتما درباره انواع رمز ارزها مطالعه و سپس معامله کنید زیرا، نوسانات در این بازار بسیار شدید است و ممکن است در طول چند روز معادل ۵۰ درصد افت یا رشد کند. علیرضا شامخی اظهار کرد: در حال حاضر روند بازار رمزارزها سریع پیش میرود. از این رو نمیتوان چشم انداز بلندمدت این بازار را با قطعیت پیش بینی کرد و نیاز است تا به صورت روزانه و هفتگی بازار را تحلیل کرد. شامخی درباره اینکه مردم وارد این بازار شوند یا خیر؟ بیان کرد: به کسانی که قصد ورود به این بازار را دارند توصیه میکنم که درباره تمام رمز ارزها مطالعه و سپس معامله کنند زیرا، نوسانات در این بازار بسیار شدید است و ممکن است در طول چند روز معادل ۵۰ درصد افت یا رشد کند. کسانی که وارد این بازار میشوند بایستی تحمل این نوسانات را در خود ایجاد کنند چرا که بازار همیشه صعودی نخواهد بود.

بیت کوین بخریم یا نه؟

با وجود انتقادهای بسیار به بازار نوظهور ارزهای دیجیتال اما باید اعتراف کرد ارزهای دیجیتال امروزه از راههای جدید توسعه تجارت بینالملل و تغییر ماهیت داراییهای غیرفیزیکی به منزلهی منابع دارای ارزش اقتصادی به شمار میروند. بیت کوین، گزینهی سرمایهگذاری و اختراع بزرگی است که به طور بالقوه میتواند مانند طلا به دارایی خاصی برای ذخیره ثروت تبدیل شود. پیش بینی می شود این رمزارز به زودی می تواند روزی ارز انتخابی برای تجارت بین المللی شود، بهویژه شرکتهایی مانند تسلا و پی پال به آن اعتماد پیدا کردهاند و بانکهای مرکزی برای انتشار ارزهای دیجیتال خود در حال تحقیق و بررسی هستند. از این رو، امکان استفاده از ارزهای دیجیتالی به منزله ارزهای ترجیحی در تجارت جهانی در آینده نزدیک وجود دارد. بهویژه که عملکرد اخیر بیت کوین ناشی از درگیر شدن سرمایهگذاران در بازار ارزهای دیجیتالی بوده و برخلاف سالهای قبل، این سرمایهگذارانِ خرد نیستند که اکثریت بازار را در اختیار دارند، بلکه بازار دیگر در اختیار بازیگران بزرگتری قرار دارد. برای حضور و سرمایه گذاری در این بازار اگر چه ریسک های بسیاری وجود دارد اما می توان با فرهنگسازی و اگاهی بخشی از سوی رسانه ها به مردم از یک سو و فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری امن از سوی دولت می توان از این امکان به خوبی بهره برد. آگاهی بخشی به سرمایه گذاران و نظارت مستمر بانک مرکزی و دولت می تواند از جو مه آلودی که این روزها به وجود آمده و زمینه را برای کلاهبرداری سودجویان فراهم کرده جلوگیری کرده و راهی درست برای سرمایه گذاری به افراد مشتاق نشان دهد و گروهی دیگر را به ورشکستگان موسسات مالی و بورس اضافه نکند.

نام:
ایمیل:
* نظر: