کد خبر: ۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
هزینه صادرکنندگان به دلیل تحریم ها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است؛
در دهه گذشته مشوق‌هایی برای صادرکنندگان وجود داشت، اما حقیقت این است که در سال های نه تنها خبری از مشوق های قبل نیست، که دستورالعمل ها و بخشنامه های متعدد برای فعالیت صادراتی کشور ایجاد مانع کرده است.



گروه صنعت و تجارت: در دهه گذشته مشوق‌هایی برای صادرکنندگان وجود داشت، اما حقیقت این است که در سال های نه تنها خبری از مشوق های قبل نیست، که دستورالعمل ها و بخشنامه های متعدد برای فعالیت صادراتی کشور ایجاد مانع کرده است. به صراحت می توان گفت که امروز به هیچ عنوان وضعیت صادرکننده خوب نبوده و طبیعتاً تا زمانی که حمایت دولت وجود نداشته باشد، این وضعی که صادرات کشور با آن روبرو است، ادامه خواهد یافت و میزان صادرات روز به روز با کاهش مواجه خواهد شد. دولت باید یک برنامه مدون و مشخص برای حمایت از بخش تولیدی و تجاری کشور داشته باشد تا از این طریق قدرت رقابت کالای ایرانی در کشور‌های حداقل همسایه افزایش یابد، در غیر این صورت ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار‌های هدف خود را حفظ کنیم.
در این میان یکی از مشکلات موجود در مسیر صادرکنندگان کشور، علاوه بر افزایش هزینه تولید کالا برای حضور در بازار‌های صادراتی، افزایش هزینه نقل و انتقال منابع مالی برای صادرات است و فعالان حوزه تجارت خارجی کشور برای نقل و انتقالات مالی باید دردسر‌های فراوانی را متحمل شویم، قدر مسلم این موضوع حداقل ۲۰ درصد هزینه تمام شده کالای صادراتی را بیشتر می‌کند که این موضوع به نوعی سود صادر کننده را از بین می‌برد. سال هاست که صادرکنندگان در بازار‌های صادراتی به خصوص در کشور‌های همسایه برای نقل و انتقال مالی و انتقال پول صادرات خود کشور با مشکلات فراوانی روبرو هستند و تا زمانی که این موضوع حل نشود ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم میزان صادرات با افزایش روبرو شود، حمایت باید به صورت عملی باشد، نه اینکه تنها در حد حرف و شعار باقی بماند.
در چنین شرایطی رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند مقام نخست صادرات را در منطقه از آن خود کند ما منابع و پتانسیل لازم برای تحقق این مهم را داریم اما متاسفانه خروج سرمایه و نخبگان از کشور به دلیل سخت‌گیری‌ها در محیط کسب‌وکار این امکان را از ما سلب کرده است. مسعود خوانساری با اشاره به چالش‌های پیشروی صادرکنندگان، گفت: صادرکنندگان در حال حاضر با معضلات زیادی درگیر هستند. درست است که مطابق با آمار میزان صادرات در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است اما رشد صادراتی ما نسبت به رقبای منطقه‌ عقب است. وی با بیان اینکه روز به روز در صادرات از کشورهای منطقه عقب می‌افتیم، تصریح کرد: تحریم‌ها اثرات قابل توجهی بر صادرات ما گذاشته است و صادرکنندگان ما در شرایط ناعادلانه رقابت می‌کند. تحریم‌ها امکان فراهم کردن حمل و نقل ارزان و مراودات مالی را برای صادرکنندگان سلب کرده است و صادرکنندگان ایرانی برای دور زدن تحریم‌ها حداقل 10 تا 20 درصد هزینه‌هایشان افزایش پیدا می‌کند. رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: افزایش هزینه‌ها به صادرکنندگان و تولیدکنندگان در نهایت بر قیمت تولید اثر می‌گذارد. خوانساری با اشاره به ادامه داشتن معضل چند نرخی بودن ارز در اقتصاد، اضافه کرد: تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما و ارز آزاد در 5 سال گذشته مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است و این موضوع یعنی تفاوت نرخ ارز صادرات را مختل می‌کند. وی تک نرخی شدن ارز را یکی از الزامات اصلی اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: اتفاقی که 4 سال پیش برای ارز ایجاد شد امروز دوباره تکرار می‌شود . من نمی‌دانم بنا به چه منطقی در این زمینه تصمیم‌گیری نمی‌کنند و همان خطای گذشته را دوباره تکرار می‌کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی تهران خطاب به نمایندگان مجلس گفت: فعالان اقتصادی نتوانستند دولت را متقاعد کنند که ارز را تک نرخی کند از این‌رو امیدواریم که فشارهای مجلس بتواند در این زمینه راهگشا باشد. خوانساری با اشاره به خرید مواد اولیه با نرخ آزاد و بازگشت آن با ارز نیمایی، گفت: صادرکنندگان در این شرایط ضرر می‌کنند و قبول کنید که اگر این شرایط ادامه داشته باشد و صادرات کاهش پیدا نکند حداقل افزایشی نخواهد شد. بسیاری از صادرکنندگان خوش‌نام که علاقه‌ای به انجام کارهای خلاف ندارد با استمرار این شرایط در نهایت از کار کنار خواهند کشید. وی ادامه داد: صادرکنندگان صنایع بزرگ مانند فولاد و پتروشیمی‌ها از آنجایی‌که دولتی و شبه دولتی هستند می‌توان در این شرایط تاب بیاورند اما صادرکنندگان خرد نمی‌توانند و باید به آنها اجازه داده شود که ارز مبادله کنند . به گفته عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران؛ تعهدات ارزی و پیمان‌سپاری ارزی مشکلاتی است که صادرکنندگان با چالش‌های جدی مواجه کرده است.
از طرف دیگر خزانه‌دار اتاق بازرگانی ایران نیز می گوید: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تولید داخلی نمی‌تواند رقابت‌پذیری خود را برای صادرات حفظ کند و ما بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهیم؛ و اینگونه از دو زاویه متضرر می‌شویم به این معنا که از یک سو افزایش نرخ ارز در بازار داخلی را تجربه کردید و از سوی دیگر کالاهای وارداتی ما با نرخ بالا وارد کشور می‌شود و برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود. غلامحسین جمیلی در گفتگو با ایلنا، نرخ ارز را یکی از آیتم‌های موثر در اقتصاد ایران دانست و افزود: نمی‌توان به‌راحتی از نرخ ارز و تاثیر و اهمیت آن در اقتصادی صرفه نظر کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: