کد خبر: ۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بایدن: هدف از پیشنهاد آتش‌بس پوتین، یافتن فرصت نفس کشیدن است
با وجود پیشنهاد ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای آتش‌بس در جنگ اوکراین به مناسبت کریسمس، آمریکایی‌ها همچون بر رویکرد جنگ‌طلبانه خود اصرار دارند. در همین چارچوب، رئیس جمهور آمریکا با حمله به پیشنهاد اخیر ولادیمیر پوتین برای برقراری آتش‌بس دو روزه به مناسبت عید کریسمس مسیحیان ارتودکس در اوکراین، مدعی شد،‌ رئیس جمهور روسیه با این پیشنهاد به دنبال یافتن "فرصت نفس کشیدن" است.



گروه سیاسی: با وجود پیشنهاد ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای آتش‌بس در جنگ اوکراین به مناسبت کریسمس، آمریکایی‌ها همچون بر رویکرد جنگ‌طلبانه خود اصرار دارند. در همین چارچوب، رئیس جمهور آمریکا با حمله به پیشنهاد اخیر ولادیمیر پوتین برای برقراری آتش‌بس دو روزه به مناسبت عید کریسمس مسیحیان ارتودکس در اوکراین، مدعی شد،‌ رئیس جمهور روسیه با این پیشنهاد به دنبال یافتن "فرصت نفس کشیدن" است.
به گزارش پایگاه ان.دی.تی.وی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بعد از اعلام دستور اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای برقراری آتش بس در اوکراین مدعی شد، در تاریخ های ۲۵ دسامبر و روز شروع سال نوی میلادی "پوتین آماده بمباران بیمارستان‌ها و پرورشگاه‌ها و کلیساها بود." او اضافه کرد:‌ "من فکر می‌کنم او تلاش دارد تا مقداری اکسیژن برای تنفس پیدا کند."
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز مدعی شد طرح پیشنهادی آتش بس پوتین "خودخواهانه" است. او اظهار کرد: "ما باور کمی به نیات این پیشنهاد داریم." او در ادامه این ادعاهای خود گفت، نگران است که روسیه از فرصت این وقفه برای "استراحت، تجمیع مجدد قوا و نهایتا دست زدن به حملات مجدد" استفاده کند و پوتین ممکن است به دنبال این باشد که در ظاهر نشان دهد خواستار صلح است و به دنبال "فریب دادن جهان" باشد.
ند پرایس ادامه داد: "این به نظر نمی‌رسد که یک تغییر در جریان جنگ باشد. اگر روسیه واقعا درباره صلح و پایان دادن به این جنگ جدی است، نیروهایش را از خاک حاکمیتی اوکراین عقب ببرد." ند پرایس همچنین به اعلامیه اخیر شرکت امنیتی خصوصی روسی واگنر درباره هماهنگ کردن آزادی اولین گروه از زندانیان روس که عفو در ازای جنگیدن در اوکراین را پذیرفته‌اند واکنش نشان داد.
ند پرایس اظهار کرد: "ما این را یک تاکتیک وحشیانه می‌بینیم." او مدعی شد که پیش‌بینی می‌کند بسیاری از زندانیان روس در خط مقدم‌های جنگ کشته شوند. او اضافه کرد: "حتی اگر ده‌ها هزار نیرو باشند که تحت کنترل واگنر و پریگوژین باشند، اما اینها نیروهایی نیستند که در جایگاه تغییر دادن جریان جنگ باشند. اینها نیروهای آموزش دیده نیستند."
هم‌راستای با رویکرد اتخاذ شده از سوی واشنگتن، کی‌یف پیشنهاد مسکو برای برقراری آتش‌بس موقت به مناسبت کریسمس مسیحیان ارتدوکس را نپذیرفت و اعلام کرد تا وقتی روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج نکرده، آتش‌بسی در کار نخواهد بود.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، پس از درخواست اسقف کریل یکم، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه برای برقراری آتش‌بس در شب و روز کریسمس مسیحیان ارتدوکس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور داد که از ۱۲ ظهر روز سه‌شنبه تا ساعت ۲۴ چهارشنبه (به وقت مسکو) آتش‌بس اعلام شود.
او همچنین طرف اوکراینی را به اعلام آتش‌بس دعوت کرد، زیرا جمعیت زیادی از مردم مناطق مناقشه مسیحیان ارتدوکس هستند که کریسمس را در ۶ و ۷ ژانویه جشن می‌گیرند. اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: روسیه می‌خواهد از این آتش‌بس برای متوقف کردن پیشروی‌های نیروهای اوکراینی در منطقه دونباس استفاده کرده و تجهیزات بیشتری به آنجا بفرستد. یک مقام ارشد اوکراینی هم به سرعت این پیشنهاد را رد کرد و گفت که تا وقتی نیروهای روسیه مناطق اشغالی اوکراین را ترک نکنند، آتش‌بس در کار نخواهد بود.
اظهارات مقام‌های سیاسی آمریکایی و اوکراینی در شرایطی ابراز می‌شود که ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه (15 دی) به مناسبت کریسمس مسیحیان ارتدوکس، آتش‌بس ۳۶ ساعته اعلام کرد؛ این بزرگترین نشانه صلح - هرچند موقت - در جنگ ۱۰ ماهه اوکراین است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دستور داده تا از ظهر ششم ژانویه این آتش‌بس اجرا شود. بسیاری از مسیحیان ارتدوکس، از جمله آنهایی که در روسیه و اوکراین زندگی می‌کنند، کریسمس را در ۶ و ۷ ژانویه جشن می‌گیرند.
ولادیمیر پوتین در پیام خود نوشت: با توجه به درخواست جناب اسقف کریل، به وزیر دفاع روسیه دستور می‌دهم تا از ساعت ۱۲ روز ششم ژانویه تا ساعت ۲۴ هفتم ژانویه (به وقت مسکو) در تمامی خطوط تقابل آتش‌بس اعمال شود. پوتین در پیام خود افزود: از آنجا که تعداد زیادی از شهروندان نواحی مناقشه از پیروان کلیسای ارتدوکس هستند، از طرف اوکراینی می‌خواهم در این روزها آتش‌بس اعلام کرده و به آنها اجازه دهد در شب و روز کریسمس به اعمال آیینی خود بپردازند.
افزون براین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه پیش‌بینی کرد که درگیری‌ها در اوکراین در آینده نزدیک احتمالا شدت پیدا کند. به گزارش خبرگزاری تاس، ابراهیم کالین، سخنگو و مشاور ارشد ریاست جمهوری ترکیه دیروز (جمعه) در توئیتر نوشت، مقامات آنکارا با توجه به اینکه احتمال تشدید بحران در اوکراین در ماه‌های آینده را رد نمی‌کنند، قصد دارند برای حل این بحران از طریق مذاکرات دست به تلاش‌های فشرده بزنند.
کالین در توئیتش تصریح کرد، جنگ در اوکراین ممکن است در آینده نزدیک تشدید شود؛ بنابراین "ترکیه به اتخاذ تلاش‌های فعال برای شروع فرآیند مذاکرات در خصوص تمامی جوانب، از جنبه آتش‌بس گرفته تا موضوع تبادل زندانیان، و از عرضه غلات گرفته تا امنیت هسته‌ای ادامه خواهد داد."
کالین این پست را در واکنش به گفتگوی تلفنی روز پنجشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، همتایان روس و اوکراینی‌اش منتشر کرد. اردوغان در جریان این گفتگو بر آمادگی آنکارا برای میانجی‌گری با هدف حل‌وفصل بحران اوکراین تاکید کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: