کد خبر: ۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
یک مقام وزارت خارجه در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرده که دیدار امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزیران خارجه ایران و عربستان در امان در حاشیه نشست بغداد 2 دوستانه بوده و ایران دست عربستان را که به سویش دراز شده را می‌فشارد.



آرمان ملی-  احسان اسقایی: یک مقام وزارت خارجه در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرده که دیدار امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزیران خارجه ایران و عربستان در امان در حاشیه نشست بغداد 2 دوستانه بوده و ایران دست عربستان را که به سویش دراز شده را می‌فشارد. اهمیت این خبر از آنجا که به صورت بی‌نام منتشر شده، دوچندان است. به نظر می‌رسد تهران و ریاض دائما در تلاشند در رسانه‌های مختلف اخبار مربوط به تلطیف فضای سیاسی بین دو کشور را حفظ کنند. زیرا پایداری این فضا بیش از هرچیزی به بهبود روابط این دوکشور کمک می‌کند. از سوی دیگر از آنجا که هیچ خبر منفی در ارتباط با ایران و عربستان منعکس نمی‌شود می‌توان حدس زد برخورد اراده‌های دو طرف برای از سرگیری روابط دیپلماتیک به صورت معنوی اتفاق افتاده است و تا برقراری رابطه دیپلماتیک و رسمی ایران و عربستان زمان چندانی باقی نمانده است. 

  درهایمان برای از سرگیری روابط باز است

دستیار وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که تهدیدات رژیم صهیونیستی ما را نگران نمی‌کند و ما آماده پاسخ به هرگونه تعرض هستیم. به گزارش ایسنا این مقام وزارت خارجه ایران گفت: در جریان نشست بغداد۲، تهران احساس کرد که تمایل‌هایی برای رسیدن به توافقی در راستای حمایت از عراق وجود دارد و دیدار امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزیران خارجه ایران و عربستان درحاشیه نشست بغداد۲ در اردن دوستانه بود. گفت‌وگوهای ایران و عربستان در مراحل اولیه خود است و ما خواهان روابط خوب با کشورهای همجوار هستیم. دست عربستان را که برای گفت‌وگو به سوی ما دراز شده است را می‌فشاریم. در گفت‌وگو با عربستان پیشرفت‌هایی را محقق کردیم و درهایمان برای ازسرگیری روابط باز است. 

  یک چراغ سبز آشکار
همچنین این مقام وزارت خارجه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تاکید کرده: «از تلاش‌های مداوم کشورهای همجوار در راستای احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کنیم.» این جمله آن هم از سوی یک مقام وزارت خارجه عملا نشان می‌دهد که یکی از کشورهای منطقه احتمالا در مذاکرات برجام نقش پیدا کرده است.  سفراخیر وزیر خارجه ایران به پادشاهی عمان جدی‌ترین سفر از سوی یک مقام ایرانی به این کشور بوده است و از سوی دیگر عمان نیز همواره نقش کلیدی در ارتباط‌های ایران با غربی‌ها در اوج اختلافات داشته است. از این منظر و احتمالا اعلام این خبر آن هم از سوی رسانه‌ها با این نیت بوده که نشان داده شود اولا ایران به صورت رسمی از مذاکرات احیای برجام استقبال کرده و در ثانی این بار کشورهای منطقه نیز از توافق هسته‌ای تهران و غربی‌ها استقبال می‌کنند. 

 

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در حاشیه اجلاس بغداد2 اگرچه اولین دیدار غیر رسمی دو مقام تهران و ریاض بود و بر احیای روابط دوجانبه در آن دیدار تاکید شد اما تصویری از آن منتشر نشد با این وجود روز گذشته تصویری از اولین دیدار دو مقام ایرانی و عربستانی بعد از 7 سال منتشر شد. مهر نوشت: سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور برزیل به این کشور سفر کرده بود، در حاشیه این مراسم با وزیر امور خارجه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. حسینی در دیدار با فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان ضرورت ادامه گفت‌وگوهایی را که به واسطه عراق آغاز شده بود، یادآوری کرد. وزیر امورخارجه عربستان نیز بر این نکته تاکید کرد: مصمم هستیم شرایط و نگرانی‌های موجود را یک به یک مورد بحث قرار داده تا بتوان به نتیجه رسید. 

  روابط ایران و عربستان در گرو پذیرش واقعیت‌ها و مصلحت‌ها
آنچه در روابط ایران و عربستان سایه افکنده پذیرش جایگاه ایران توسط عربستان در منطقه و نفوذ غیرقابل انکار تهران بر منطقه خاورمیانه و معادلات امنیتی منطقه است. این مورد عملا در رینگ عراق، سوریه و خصوصا یمن باید مورد پذیرش عربستان سعودی قرارگرفته باشد. عربستان باید هزینه تامین امنیت در منطقه را بپردازد و در کنار تهران در عراق و سوریه و سایر نقاط خاورمیانه برای ثبات و امنیت منطقه گام بردارد. این موارد واقعیت‌هایی است که باید پذیرفته شود. از سوی دیگر مصلحت‌های دو کشور یعنی توسعه و آبادانی منطقه، توجه به کاهش آلام و درد و رنج‌های کشورهای منطقه و کنارگذاشتن دخالت دادن کشورهای فرامنطقه‌ای در چالش‌های منطقه نیز مواردی است که باید مورد توجه ایران و عربستان قرار گیرد. زیرا نه ایران می‌تواند کشوری را در مرزهای خود جایگزین عربستان کند و نه عربستان می‌تواند کشور دیگری را جایگزین ایران نماید. از این منظر دوکشور ایران و عربستان باید بر اساس اصول همجواری شرایطی را ایجاد کنند که در صلح و گفت‌وگوی دائم باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: