کد خبر: ۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گزارش «تجارت» از معاملات بازار مسکن؛
طبق اعلام بانک مرکزی، در آذر ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۹ و ۴۷.۵ درصد افزایش یافته است.



گروه راه و مسکن: طبق اعلام بانک مرکزی، در آذر ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۹ و ۴۷.۵ درصد افزایش یافته است. به گزارش «تجارت»، گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در آذر ماه تعداد معاملات انجام شده ۱۰.۲ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل به‌ترتیب ۲۷.۲ و ۴.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۲۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. ر حال حاضر متوسط قیمت یک واحد ۵۰ متری در هشت منطقه از شهر تهران شامل مناطق ۱۱، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ کمتر از ۱.۵ میلیارد تومان است. طبق آمار آبان امسال یک واحد ۵۰ متری در منطقه‌ی ۱۸ به طور میانگین یک میلیارد ۱۵۰ میلیون تومان ارزش دارد. در منطقه ۱۵ می‌توان با بودجه‌ای حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان صاحب یک آپارتمان ۵۰ متری شد. در منطقه ۱۷ نیز واحدی با همین متراژ تقریبا یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در محله‌هایی همچون سلسبیل، جیحون، آذری، یافت‌آباد، بریانک، اسلامشهر، کهریزک، وصفنارد، مولوی، شوش، خاوران، مشیریه، فلاح، امامزاده حسن و امیریه می‌توان با بودجه‌ی تقریبی ۱.۵ میلیارد تومان و کمتر صاحب خانه شد. قیمت این خانه‌ها وابسته به موقعیت، طبقه و امکانات، متغیر است. اما عمده واحدها سن بنای بیش از ۱۰ سال دارد و بعضا از امکانات کافی برخوردار نیست.
در آگهی‌های امروز ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ در محله کهریزک شهرری یک آپارتمان ۵۳ متری با عمر بنای سه ساله دارای آسانسور و انباری با قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عرضه شده است. قیمت پیشنهادی یک واحد ۴۷ متری در محله مولوی با عمر بنای ۱۸ سال در طبقه‌ی سوم، بدون آسانسور و انباری یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان تعیین شده است. اما یک کارشناس بازار مسکن گفت: معتقد به وجود حباب قیمت مسکن در مناطق جنوبی و متوسط تهران نیستم؛ آن‌چه که شکل گرفته متاثر از تورم زمین و رشد قیمت مصالح ساختمانی است. حباب در واحدهای لوکس و لاکچری ایجاد شده که بخشی از آن هم در ماه‌های اخیر تخلیه شده است. حسن محتشم اظهار کرد: تا زمانی که درباره رشد نقدینگی فکری نشود کند داستان تورم کالاها از جمله مسکن ادامه خواهد داشت.
مساله‌ی مهم در شرایط فعلی ثبات اقتصادی است. این‌که دلار نرخ‌های بالاتر را هم به خود ببیند و روی یک عدد تثبیت شود بهتر از این است که در یک فرآیند نوسانی نامشخص قرار بگیرد زیرا ابهام به تولید و سرمایه‌گذاری لطمه می‌زند. وی افزود: وقتی که ما شاهد خلق نقدینگی هستیم با افزایش قیمت مجموعه کالاها و خدماتی مواجهیم که مسکن هم جزئی از آن است. تغییر قیمت کالاها به تغییر قیمت نهاده‌های ساختمانی و متعاقبا نوسانات بازار مسکن منجر می‌شود. این کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که ساخت و ساز در رکود قرار دارد خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ساخت و ساز بخش خصوصی حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بوده که هم‌اکنون نیز با مقداری شدت و ضعف، همین مقدار تولید می‌شود. آن‌چه که دولت باید انجام می‌داد اضافه کردن ۶۰۰ هزار واحد به این عدد بود تا تولید سالیانه‌ی مسکن به یک میلیون برسد اما در یک و نیم سال گذشته، بستر و شرایط افزایش ساخت و ساز فراهم نشد. محتشم، پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن را کمبود منابع دانست و گفت: دولت می‌بایست بخش خصوصی را وارد پروژه نهضت ملی مسکن می‌کرد تا از طریق منابع سازندگان، آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی، کارها پیش برود. اما وزارت راه و شهرسازی راسا وارد کار شد و به عنوان کارفرما، پروژه‌ها را در دست گرفت. با توجه به تورم، شاخص‌های تعدیل هم می‌بایست هر سه ماه یک بار به‌روز می‌شد اما این اتفاق رخ نداد یا دیر رخ داد. بنابراین سازندگان تمایلی برای ورود به این پروژه ندارند.

هزینه ساخت مسکن در مناطق جنوبی تهران
وی درباره موضوع حباب در بازار مسکن گفت: متوسط قیمت خانه در تهران به ۴۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده و در برخی مناطق جنوبی قیمت‌ها حدود ۲۵ میلیون تومان است. در جنوب تهران قیمت زمین به ازای هر واحد تقریبا متری ۸ میلیون تومان است. متری ۱۲ میلیون تومان هم هزینه ساخت می‌شود و با هزینه‌های جانبی و حداقل سود برای سازنده به عددی حدود ۲۵ میلیون تومان می‌رسیم که با قیمت در مناطق جنوبی برابری می‌کند. بنابراین برای محدوده جنوب تهران فرضیه‌ی حباب را نمی‌پذیرم. این کارشناس بازار مسکن در عین حال تاکید کرد: حباب در آپارتمان‌های لاکچری و لوکس شمال تهران است که متقاضیان خاص خود را دارد. آپارتمان و پنت‌هاوس در شمال تهران کالای عمومی نیست که به کلیت بازار مسکن تعمیم داده شود و اثری بر قدرت خرید عموم مردم ایجاد کند. البته در آن مناطق هم بعضا قیمت‌ها به متری ۳۰۰ میلیون تومان رسیده بود که به دلیل نبود مشتری، الان متری ۲۰۰ میلیون تومان شده و بخشی از حباب آن تخلیه شده است. به طور کلی آپارتمان‌های معمولی و متوسط به پایین در شرایط فعلی حباب ندارد و آن‌چه در بازار می‌بینیم متاثر از هزینه‌های ساخت است. محتشم، راهکار ایجاد آرامش در بازار مسکن را کنترل تورم دانست و افزود: به دلیل رشد قیمت مسکن از حدود ۱۰ سال قبل تقاضای واقعی امکان ورود به بازار نداشته و هم‌اکنون نیز ندارد.
عموما تقاضاهایی که در هر مقطعی ایجاد شده سرمایه‌ای بوده است. این سرمایه‌ی کاذب به هر حال وجود دارد و تعیین‌کننده‌ی قیمت است. اگر تقاضای واقعی هم به بازار بیاید افزایش قیمت تشدید می‌شود. به گفته‌ کارشناسان، تسریع در روند تامین زمین و ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، به‌کارگیری بخش خصوصی، تامین مصالح ساختمانی به صورت مستقیم از کارخانجات، پذیرش ظرفیت متقاضیان و قیمت واقعی واحدها بر اساس شرایط اقتصادی می‌تواند بخشی از اثرات تورم پروژه نهضت ملی مسکن را کاهش دهد. همزمان با ورود وزیر جدید راه و شهرسازی به این وزارتخانه تلاش برای افزایش ظرفیت زمین‌های پروژه نهضت ملی مسکن آغاز شده است. این طرح در واقع یکی از بزرگ‌ترین دستور کارهای وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود. تاکید نمایندگان مجلس درخصوص اهتمام بر اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن در جلسه رای اعتماد به مهرداد بذرپاش، اهمیت این پروژه را نشان می‌دهد.
با توجه به بحث تورم شاید نتوان اقدام خاصی برای کاهش قیمت تمام شده‌ی واحدهای نهضت ملی مسکن که حالا بنا به اذعان مسئولان به متری ۷ تا ۸ میلیون تومان رسیده انجام داد اما قطعا تسریع در اجرای کارها می‌تواند پروژه را مقداری از تورم‌های آتی مصون نگه دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: