کد خبر: ۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
حرفه روابط عمومي با بيش از 116 سال قدمت در جهان و 82 سال قدمت در ايران، به سرعت سير تکاملي را مي پيمايد و روز بروز ارزش ها و تأثيرات آن، بيش از پيش هويدا مي شود؛ علاوه بر رشد نظري و عملي، پيشرفت هاي فناورانه نيز در اين زمينه، نقش مهمي را بازي کرده اند.





حرفه روابط عمومي با بيش از 116 سال قدمت در جهان و 82 سال قدمت در ايران، به سرعت سير تکاملي را مي پيمايد و روز بروز ارزش ها و تأثيرات آن، بيش از پيش هويدا مي شود؛ علاوه بر رشد نظري و عملي، پيشرفت هاي فناورانه نيز در اين زمينه، نقش مهمي را بازي کرده اند؛ به گونه اي که عناويني مثل روابط عمومي ديجيتال، روابط عمومي آنلاين، روابط عمومي هوشمند و اخيراً نيز «روابط عمومي شبکه اي» را بايد مديون آن دانست، امروزه اهميت روابط عمومي آنچنان است که يک سازمان شرکت، موسسه و بنگاه اقتصادي، تنها با وجود روابط عمومي قدرتمند مي تواند مستحق  کامياني بوده، و با نداشتن آن مستعد ناکامي باشد، در کشورهاي توسعه نيافته با استفاده از اين ظرفيت نه تنها کشورهاي خود را به تعامل با افکارعمومي مي پردازند بلکه از آن در پيشبرد اهداف سياست خارجي نيز بهره مي گيرند و نقش آن را در ديپلماسي عمومي خود پررنگ مي سازند.
درکشور ما متأسفانه در اين 82 سال که صاحب روابط عمومي شده ايم، نتوانسته ايم از اين ظرفيت به خوبي استفاده کنيم؛ شايد عمده ترين دليل آن، - مثل اغلب عرصه ها، - سپردن سکان مديريت به دست نااهلان به ويژه در حوزه هدايت کلي و تولي گري بوده است، علي رغم اينکه روابط عمومي در طول حيات خود در ايران، همواره توسط مقامات عاليرتبه مورد تمجيد و تعريف قرار گرفته، اما هيچوقت نتوانسته است حتي آنان را راضي کند، در نتيجه، مدام گلايه مسئولان را مي شنويم که از امر اطلاع رساني و تعامل مناسب با افکارعمومي مي نامند.
به نظر نگارنده، تعمق و دقت در اين نارسايي ها، نشان مي دهد مسائل سياسي و فرهنگي، نقش اصلي را در اين ناکارآمدي ايفاء مي کنند و همواره از روابط عمومي که بايد ارتباطات افقي را گسترش دهد، توقع بله قربان گويي قرار گرفته در مدار ارتباطات عمودي و اجراي دستورات مديران مافوق را داشته‌ايم.

امروز علي رغم اين که جهان وارد مرحله شبکه اي شده و ما با پديده هايي مثل جهان شبکه اي، دولت شبکه اي، مخاطبان شبکه اي، روابط عمومي شبکه اي، قدرت شبکه اي و... مواجه شده ايم، پايداري «روابط عمومي دستوري» را شاهديم، نوعي روابط عمومي که دستور بگير از مديران ارشد و بله قربان گويي آنان است، در حالي که بايد بازوي ارتباطي و کارشناس ارتباطات باشند و مديران را در تشخيص بهتر و تصميم گيري صحيح تر در بعد ارتباطي ياري دهند، بايد بپذيريم که در جهان شبکه اي شده اي و در روندي که هر شهروند خود يک کاربر و ارتباط گر است و اطلاعات در مجراي ديگري مثل شبکه هاي اجتماعي، گردش مي يابند، روابط عمومي دستوري، محکوم به شکست است و کارآيي خود را از دست داده است، گرچه در کشور ما علاوه بر اين عامل بزرگ، دست اندرکاران روابط عمومي با مسائل عديده اي نيز مواجه هستند و سالهاست براي تحقق روياهاي خود مي کوشند اما حاصلي به دست نمي آورند و تغيير دولت ها نيز روابط عمومي، را با نوسان رويکردي و وضعيتي مواجه مي سازد.

نتيجه، نهاد روابط عمومي در مسير قهقهرا قرار گرفته و علي رغم فربه شدن آن در سازمان هاي اداري و صدر آيين نامه‌ها و بخش نامه هاي رنگارنگ، پيوسته در مسير کاهش بازدهي و اثربخشي قرار گرفته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: