کد خبر: ۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
پکن: ایران و چین روابط دوستانه سنتی دارند
همزمان با سفر "هو چونهوا" Hu Chunhua معاون نخست وزیر چین به تهران در راس یک هیات بزرگ تجاری، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور دیروز تاکید کرد چین و ایران از دوستی دیرینه برخوردارند و اراده مشترک برای تقویت و توسعه روابط راهبردی و جامع دارند.



گروه سیاسی: همزمان با سفر "هو چونهوا" Hu Chunhua معاون نخست وزیر چین به تهران در راس یک هیات بزرگ تجاری، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور دیروز تاکید کرد چین و ایران از دوستی دیرینه برخوردارند و اراده مشترک برای تقویت و توسعه روابط راهبردی و جامع دارند. سفر معاون نخست وزیر چین به تهران به عنوان نماینده ویژه دولت پکن در پیگیری سند توافق همکاری ۲۵ ساله با جمهوری اسلامی ایران با هدف پیشبرد روند اجرای این قرارداد، حکایت از اراده جدی طرفین برای برداشتن گام های بلند در مسیر گسترش روابط براساس احترام متقابل و منافع مشترک دارد.
وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری دیروز خود با اعلام اینکه چین و ایران از دوستی دیرینه برخوردارند، گفت که پکن و تهران به طور مشترک اراده کرده اند که شراکت راهبردی و جامع خود را توسعه دهند. وزارت بازرگانی چین پیش‌تر اعلام کرد هو چون هوا معاون نخست‌وزیر این کشور قرار است بین روزهای یکشنبه تا چهارشنبه (۲۰ تا ۲۳ آذر) به امارات و ایران سفر کند.
اظهارات این مقام چینی در شرایطی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست خبری دیروز (دوشنبه) در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد موضع ایران در ارتباط با چین و بیانیه مشترکی که با شورای همکاری خلیج فارس به امضا رسانده موضع نرمی بوده و اقدام قاطعی در برابر این اقدام چین و مطالب مطرح شده در آن بیانیه علیه ایران صورت نگرفته است و از دیگر سو روابط ایران با چین را در بستر این تحولات را چه طور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: رابطه ایران با کشور چین در سایه وجود اراده سیاسی دو کشور مبتنی بر منافع و مسائل مشترک در حال گسترش است و در همین چارچوب امروز میزبان هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی از چین در ایران خواهیم بود که این سفر با هدف گسترش مناسبات دو کشور انجام شده است. وی با تاکید بر این‌که نگاه ما در ارتباط با چین، نگاه ما در مسیر توسعه مناسبات دو کشور است و آیا این هدف مشترک تهران – پکن است، ادامه داد: همانطور که پیش از این گفتم در ارتباط با موضوعات منافع اساسی ایران و تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کنیم و نسبت به ادعاها و مسائل منتشر شده در این زمینه واکنش جدی نشان می‌دهیم و از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای پیشبرد منافع دو کشور استفاده می‌کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به خبرنگار پرسش کننده ادامه داد: در ارتباط با موضوع مطرح شده از سوی شما موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردیم. وزارت امور خارجه بلافاصله وارد عمل شد سفیر چین در ایران را خواستیم و اعتراض خود را بیان کردیم. یادداشت اعتراضی دادیم در این زمینه جمهوری اسلامی ایران با جدیت عمل کرد و مواضع خود را بیان کرد.
همچنین، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عربستان حق دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران را ندارد، گفت: شخصا اعتقادی ندارم که چین بخواهد به قراردادهای منعقده اش با جمهوری اسلامی ایران پشت پا بزند.
علی نیکزاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانیه اخیر چین و عربستان و همچنین حضور معاون نخست وزیر چین در روزهای آینده در ایران گفت: در نطق اخیرم در مجلس صحبتی درباره عربستان داشتم مبنی بر اینکه اینها در کنار مباحث تجاری با کشور چین، نباید وارد موضوعات مبرهن و آشکار و اثبات شده‌ای شوند که احتیاجی به بررسی‌های حقوقی هم ندارد و تنها کافی است که سری به موزه‌ها بزنند و نقشه‌های تاریخی را بررسی کنند.
وی تاکید کرد: این خلیج، خلیج همیشه فارس است نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر و جزایر سه گانه نیز متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که این امری بدیهی و مشخص است؛ این موضوع همچون وضعیت رییس جمهور یکی از کشورهای همسایه است که تاریخ نمی داند و حافظه تاریخی‌اش محل سوال است و مباحثی را مطرح می کند. همان موقع هم خطاب به این شخص گفتم که «نوه نمی‌تواند پدربزرگ را منکر شود.» و باز هم تاکید می‌کنم.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: ما علاقه‌مند هستیم کشورهای همسایه‌مان در امنیت کامل بوده و قراردادهای تجاری منعقد کنند و ملت آنها در آسایش و رفاه باشد؛ سیاست دولت و مجلس همکاری ارزشمند و توسعه روابط با ۱۵ کشور همسایه است. نیکزاد با اشاره به موضوع چین گفت: ما قراردادهایی با کشور چین بسته‌ایم و کار پیش می‌رود؛ در حال حاضر روزانه چین ۵.٧ میلیون بشکه نفت از کشورهای آسیایی خرید می کند و قطعاً از جمهوری اسلامی ایران هم خرید دارد. چین به عنوان یک ابرقدرت به دنبال ایفای نقش در منطقه ای است که باید آمریکا از آن خارج شود؛ آمریکا در منطقه مداخلات و جنایت‌های سنگینی انجام داد که از همان روزهای اول جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه اعلام کرد که پیشرفت، آزادی، عدالت اجتماعی و تکمیل زیرساخت‌ها با حضور آمریکا در این کشورها شدنی نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: