کد خبر: ۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس کل بانک مرکزی : با توجه به میزان صادرات نفتی و غیر نفتی مشکلی در عرضه ارز نداریم
رییس کل بانک مرکزی گفت: هیچ مشکلی برای تامین ارز کالاهایی که در بنادر باقی ماندند وجود ندارد و مشکل این کالاها در بحث ریال است. باید این کالاها ترخیص و به فروش بروند و ریال آن تامین شود وگرنه هیچ مشکلی در بحث تامین ارز نداریم و هیچ کالایی به دلیل مشکل ارزی بر روی آب یا در بنادر نمانده است.



گروه اقتصاد کلان: رییس کل بانک مرکزی گفت: هیچ مشکلی برای تامین ارز کالاهایی که در بنادر باقی ماندند وجود ندارد و مشکل این کالاها در بحث ریال است. باید این کالاها ترخیص و به فروش بروند و ریال آن تامین شود وگرنه هیچ مشکلی در بحث تامین ارز نداریم و هیچ کالایی به دلیل مشکل ارزی بر روی آب یا در بنادر نمانده است. علی صالح آبادی در حاشیه امضا تفاهم نامه با وزارت صمت درباره تطبیق نقشه تجاری و ارزی کشور در جمع خبرنگاران درباره مفقود شدن کارت بانکی برخی از اتباع خارجی اظهار داشت: هیچ کارت بانکی متعلق به اتباع مسدود نشده است و قرار نیست مسدود شود و هر اتباعی که کد فراگیر داشته باشد می‌تواند مانند سایر شهروندان عملیات بانکی با کارت متعلق به خود را انجام دهد. وی ادامه داد: اتباعی که کد فراگیر ندارند در هر استفاده از کارت بانکی تنها می‌توانند تا سقف یک میلیون تومان برداشت یا نقل و انتقالات داشته باشند و اگر دارای کد فراگیر باشند این محدودیت هم لغو می شود. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در عرضه ارز مشکلی نداریم و با توجه میزان صادرات نفتی و غیر نفتی در حال حاضر بیش از نیاز داخلی ارز موجود است و مشکلی در عرضه و تقاضا نداریم.
صالح آبادی افزود: خوشبختانه امسال سطح صادرات نسبت به سال گذشته بهتر بوده و این باعث بهبود ذخایر ارزی کشور و منابع شده است. صالح آبادی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه که گفته می‌شود تعداد کشتی حامل کالای اساسی به دلیل مشکل در تامین ارز و منشا ارزی بر روی آب مانده‌اند و امکان ترخیص آنها وجود ندارد تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تامین ارز کالاهایی که در بنادر باقی ماندند وجود ندارد و مشکل کالاهایی که در بنادر باقی مانده‌اند در بحث ریال است، باید این کالاها ترخیص و به فروش بروند و ریال آن تامین شود وگرنه هیچ مشکلی در بحث تامین ارز نداریم و هیچ کالایی به دلیل مشکل ارزی بر روی آب یا در بنادر نمانده است. وی با تاکید بر افزایش فروش نفت و تامین ارز در شش ماهه اول امسال تاکید کرد: آمارهای بانک مرکزی در این باره دقیق و واقعی است و طبق آمارهای بانک مرکزی درآمدهای ارزی در شش ماهه اول سال افزایش پیدا کرده و از محل فروش فرآورده های نفتی نفت و گاز تامین ارز قابل توجهی انجام شده است . صالح آبادی با اشاره به وصول بخشی از درآمدهای نفتی در شش ماهه اول سال گفت: بخشی از معوقات ارزی کشور از جمله بدهی‌های عراق به ایران و بدهی‌های سال‌های گذشته ترکمنستان به ایران محقق و پرداخت شده است و در وصول درآمدهای ارزی نه تنها مشکلی نداریم بلکه درآمدها افزایش هم پیدا کرده است. رییس کل بانک مرکزی درباره ارائه اسکناس ارز به ازای حواله ارزی تاکید کرد: اگر یک صادرکننده در خارج از کشور دارای حواله‌ای است می‌تواند این حواله را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و مابه ازای آن از بانک مرکزی اسکناس ارزی تهیه کند و آن را در بازار متشکل ارزی به فروش برساند و از این حواله ارزی در بحث واردات با نرخ‌های سامانه نیما استفاده خواهیم کرد. صالح آبادی تاکید کرد: این اقدام بانک مرکزی در راستای تشویق صادرات بوده است. وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ در سامانه نیما براساس محاسبات بانک مرکزی نرخ خوبی است و پایین نیست و این نرخ‌ها برای صادر کننده‌ها جذاب بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: