کد خبر: ۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
امضای توافقنامه مشارکت راهبردی جامع بین ریاض و پکن در سفر رئیس‎جمهوری چین به عربستان؛
شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین روز چهارشنبه در جریان یک سفر رسمی ۳ روزه وارد ریاض شد تا در ۳ نشست مختلف با رهبران کشورهای عربی شرکت کند. این سومین سفر شی به خارج از کشور از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی است؛ رئیس جمهوری چین در سال ۲۰۱۶ هم به عربستان سعودی سفر کرده بود.



گروه سیاسی: شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین روز چهارشنبه در جریان یک سفر رسمی ۳ روزه وارد ریاض شد تا در ۳ نشست مختلف با رهبران کشورهای عربی شرکت کند. این سومین سفر شی به خارج از کشور از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی است؛ رئیس جمهوری چین در سال ۲۰۱۶ هم به عربستان سعودی سفر کرده بود.
رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی خود در بدو ورود به فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض گفت: « بسیار خوشحالم که به نمایندگی از دولت و مردم چین سلام صمیمانه و بهترین آرزوها را برای دوستانمان، پادشاهی سعودی، دولت و مردم این کشور عرض کنم.». وی افزود: «چین و عربستان در طول ۳۲ سال گذشته و پس از برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، روابط نزدیک دوستی، مشارکت و برادری دارند و دو طرف به تفاهم با یکدیگر و حمایت از منافع دیگری ادامه داده‌اند و اعتماد استراتژیک متقابل بینمان برقرار شده است.» رئیس‌جمهوری چین گفت که هماهنگی‌ها و پیام‌های میان سران به طور مداوم بین آنها برقرار می‌شود و همکاری عملی بین آنها در همه زمینه‌ها به نتایج ثمربخشی رسیده است و دو طرف ارتباط نزدیک و هماهنگی را در امور بین المللی و منطقه‌ای حفظ می‌کنند.
وی ادامه داد: «به ویژه باید توجه داشت که پس از برقراری پیمان مشارکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور در سال ۲۰۱۶، من و پادشاه عربستان روابط دوجانبه را برای دستیابی به اهداف عظیم توسعه‌ای هدایت می‌کنیم که به نفع دو ملت بوده است و کمک زیادی به ارتقای صلح، ثبات، رفاه و توسعه در منطقه خواهد کرد.» او خاطرنشان کرد: «در این سفر با پادشاه و ولیعهد عربستان روابط دوجانبه عمیق و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک را بررسی و برای برنامه ریزی برای توسعه روابط چین و عربستان همکاری خواهم کرد.»
گرایش ویژه اعراب به گسترش مناسبات چین
در جریان این سفر، رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه با مقامات بلندپایه سعودی و شماری از سران دیگر عربی از جمله عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و نیز محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت وگو کرد. این سفر رئیس جمهوری چین به ریاض در سایه تنش در روابط عربستان و آمریکا به علت تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت انجام شده است.
بعد از سفر پینگ به تهران، چند تن از حاکمان کشورهای منطقه شامل رئیس جمهوری مصر، ولیعهد کویت و رهبر سودان روز پنجشنبه وارد ریاض شدند. شی در این سفر با شماری از سران کشورهای تولید کننده نفت حوزه خلیج فارس دیدار و در گردهمایی روز جمعه سران عرب شرکت کرد.
ولیعهد عربستان روز پنجشنبه از رئیس‌جمهور چین که به منظور مشارکت در نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس و چین به ریاض سفر کرده است، در کاخ الیمامه استقبال کرد. اعضای گارد سلطنتی عربستان سوار بر اسب‌های عربی و حامل پرچم‌های چین و عربستان، خودروی شی جینپینگ را هنگام ورود به کاخ سلطنتی در ریاض همراهی کردند، جایی که شاهزاده محمد بن سلمان، با لبخندی گرم از او استقبال کرد. این موضوع کاملاً در تضاد با استقبال سرد از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بود، که روابط با او به دلیل سیاست نفتی عربستان سعودی تیره شده است.
تاکید رئیس‌جمهور چین بر گسترش مناسبات با جهان عرب
رئیس‌جمهوری چین در مقاله‌ای که در رسانه‌های سعودی منتشر شد، نوشت که این یک «سفر تاریخی» است تا «دوران جدیدی از روابط چین با جهان عرب، کشورهای عربی خلیج فارس و عربستان سعودی آغاز شود». وی در ادامه نوشت: «چین و کشورهای عربی پرچم عدم مداخله در امور داخلی کشورها را برافراشته نگه می‌دارند و قاطعانه از یکدیگر در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی حمایت می‌کنند.»
شی جینپینگ پیش از دیدارش با سایر تولیدکنندگان نفت در حوزه خلیج فارس و شرکت در گردهمایی گسترده‌تری از رهبران عرب در روز جمعه، گفت که این کشورها «گنجینه‌ای از انرژی برای اقتصاد جهانی هستند... و زمینی حاصلخیز برای توسعه صنایع با فناوری پیشرفته هستند.»
عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی گفته‌اند که قرار نیست بین قدرت‌های جهانی تنها یک طرف را انتخاب ‌کنند و شرکای جهانی خود را برای تأمین منافع اقتصادی و امنیت ملی‌شان متنوع می‌کنند.
شی جینپینگ، رئیس جمهور چین پیش از این تاکید کرده بود که سفرش به عربستان به منظور مشارکت در اولین نشست سران چینی-عربی و نخستین نشست سران چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. وی اظهار داشت، هدف از این سفر تحکیم روابط دوستی تاریخی میان چین و کشورهای عربی و کشورهای عضو شورای خلیج فارس و نیز عربستان است و مرحله جدیدی را در روابط میان آنها خواهد گشود.

امضای توافقنامه استراتژیک میان دو کشور
عربستان سعودی و چین روز پنجشنبه هم زمان با دیدار شی جینپینگ رئیس جمهوری چین از ریاض، یک رشته توافقنامه های راهبردی امضا کردند که شامل شرکت هواوی می شود که تحت تحریم آمریکا قرار دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز؛ ملک سلمان شاه عربستان یک توافقنامه مشارکت راهبردی فراگیر با شی امضا کرد.
ریاض تفاهمنامه ای با شرکت "هووایی تکنولوژیز" چین در باره پردازش ابری رایانه ای و ساخت چند مجتمع فناوری پیشرفته در شهرهای عربستان، به رغم نگرانی ایالات متحده از کاربرد فناوری های این شرکت در منطقه خلیج فارس، امضا کرد.

واکنش آمریکا به سفر پینگ به ریاض
دولت آمریکا در واکنش به سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی هشدار داد که تلاش‌های پکن برای گسترش حوزه نفوذش در سراسر جهان، با نظام بین المللی سازگار نیست. «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سفر شی جین پینگ به عربستان، درباره گستری نفوذ چین در منطقه هشدار داد و گفت که «عربستان سعودی متحد مهم ایالات متحده است». وی افزود: «ما از نفوذی که چین در تلاش برای گسترش آن در سراسر جهان است آگاه هستیم. خاورمیانه مطمئناً از جمله این مناطق است که آنها می خواهند سطح نفوذ خود را در آن تعمیق بخشند».
جان کربی تصریح کرد: «ما معتقدیم که بسیاری از چیزهایی که آنها به دنبال آنها هستند و روشی که آنها دنبال می کنند، با حفظ نظم بین المللی که بر اساس قوانین خاص اداره می شود، سازگار نیست». وی تصریح کرد: ما از کشورها نمی‌خواهیم بین ایالات متحده و چین یکی را انتخاب کنند، اما همانطور که رئیس جمهور جو بایدن بارها گفته است، ما معتقدیم که ایالات متحده قطعاً در موقعیتی قرار دارد که در این رقابت استراتژیک رهبری کند».

نام:
ایمیل:
* نظر: