کد خبر: ۹۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
کارت‌های اعتباری برای خرید لوازم خانگی ایرانی وارد می شوند
در طول چندماه اخیر بازار لوازم خانگی با رکود قابل‌توجهی روبه‌رو شده است و همین امر عاملی شد تا کارخانجات در قالب طرح‌های مختلف اقدام به فروش محصولات کنند با این وجود خریداران رغبتی به خرید لوازم خانگی نداشته و آن را در اولویت چندم خود قرار داده‌اند.




گروه صنعت و تجارت: در طول چندماه اخیر بازار لوازم خانگی با رکود قابل‌توجهی روبه‌رو شده است و همین امر عاملی شد تا کارخانجات در قالب طرح‌های مختلف اقدام به فروش محصولات کنند با این وجود خریداران رغبتی به خرید لوازم خانگی نداشته و آن را در اولویت چندم خود قرار داده‌اند. البته بروز برخی اعتراضات اخیر در سطح بازار هم تأثیرات خود را بر کاهش مراجعه مردم به خرید لوازم خانگی داشته است و کسبه به‌ندرت معامله‌ای را انجام می‌دهند. به اعتقاد فروشندگان، اجناس خریداری شده در ماه‌های خرداد هنوز در انبارشان وجود دارد، اما رکود معاملات و بروز اعتراضات عاملی شده تا مردم تمایلی به خرید نداشته باشند، از آن طرف کسبه نیز مجبورند برای کسب درآمد کالاها را اقساطی و حتی با قیمت پایین‌تر از مصرف‌کننده عرضه کنند. در همین حال سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر صدور کارت‌های اعتباری۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی ایرانی داده است. وزارت صمت از طرح جدید خود تحت عنوان «صدور کارت‌های اعتباری» برای خرید لوازم خانگی خبر داد اما فعالان صنفی این طرح را با توجه به سود بالای بانکی و محدودیت در انتخاب برند از پیش شکست‌خورده می‌دانند. آیا پول‌پاشی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند رونق را به بازار لوازم خانگی بازگرداند؟

تابستان امسال خبر اعطای تسهیلات ۵٠ میلیون تومانی به خبرنگاران، براساس تفاهم‌نامه سه جانبه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک‌ها و تولیدکنندگان، اعلام شد؛ پس از آن در گام بعدی مقرر شده بود که این وام به زوج‌های جوان برای خرید لوازم خانگی ایرانی در قالب جهیزیه اعطا شود. حالا به نظر می رسد که زمان مقرر برای اجرای این طرح فرارسیده است. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شنبه بعد از در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شده تا سقف 22 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری برای خرید لوازم خانگی ایرانی به متقاضیان اختصاص پیدا کند. این تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری با سه سقف 30 میلیون تومان،50 میلیون تومان و 100 میلیون تومان توسط پنج بانک صادر و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: متقاضیان می‌توانند برای خرید به نمایشگاه ( نمایشگاه دائمی لوازم خانگی که برپاست) یا مراکز عرضه محصولات ایرانی مراجعه و نسبت به خرید کالای مورد نیاز خود اقدام کنند. این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه جهاد کالا نسبت به ثبت درخواست خود از طریق گزینه «ثبت طرح ملی» را انتخاب و ثبت نام کنند. وی افزود: پس تکمیل مراحل ثبت درخواست، پنج بانک ارائه کننده تسهیلات، برای پرداخت کارت اعتباری به متقاضی معرفی می‌شوند. ثبت‌نام کنندگان می‌توانند با مراجعه به هر یک از این بانک‌ها مدارک لازم را بارگزاری کند. قالیباف ضمن تاکید بر اینکه صدور کارت‌ها با توجه به اعتبارسنجی مشتریان توسط سیستم بانکی انجام می‌شود و در نهایت کارت اعتباری به ادرس متقاضی پست خواهد شد، تصریح کرد: متقاضیان خواستار دریافت کارت اعتباری خرید لوازم خانگی ایرانی، در گام نخست زوج‌های جوان هستند و سپس به تناسب ارزیابی تقاضا، افراد دیگر می‌توانند برای دریافت این کارت‌های اعتباری اقدام کنند. در گام نخست این کارت‌های برای 250 هزار نفر درنظر گرفته شده است. سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: سود این تسهیلات، همانند تسهیلات ویژه خبرنگاران، 18 درصد و با بازپرداخت سه ساله تعیین شده است. مشاور وزیر صمت در پایان اظهار کرد: کالاهای خریداری شده در قالب این کارت‌ها، پنج درصد زیر قیمت بازار فروخته خواهند شد .
براساس این طرح قرار است تا سقف 22 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری برای خرید لوازم خانگی ایرانی به متقاضیان اختصاص پیدا کند. یکی از مشکلات این طرح محدودیت مصرف‌کنندگان برای خرید لوازم خانگی است که می‌تواند منجر به این شود این طرح‌، همچون طرح‌های گذشته مورد استقبال مردم قرار نگیرد. سخنگوی وزارت صمت نیز در این باره گفته است که متقاضیان می‌توانند برای خرید به نمایشگاه یا مراکز عرضه محصولات ایرانی مراجعه و نسبت به خرید کالای موردنیاز خود اقدام کنند. وزارت صمت اعلام کرد که سود این کارت‌ها 18 درصد و با بازپرداخت سه ساله تعیین شده است.
در همین ارتباط محمدحسین اسلامیان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در گفتگویی درباره این موضوع عنوان کرد: این دست اقدامات در گذشته نیز سابق داشت. اما از آنجایی که سود این وام‌های بانکی بالا بود و مصرف‌کنندگان در انتخاب برندهای لوازم خانگی محدودیت داشتند، این طرح‌ها موفقیت‌آمیز نبود. وی افزود: در طرح‌های گذشته، مصرف‌کنندگان در نهایت کالا را گران‌تر می‌خریدند و باید از فروشگاه‌های خاص مبادرت به خرید لوازم خانگی می‌کردند. این فعال صنفی بیان کرد: اصولا اعلام می‌شود که سود بانکی این وام‌ها 18 درصد است؛ اما در نهایت به بالای 20 درصد نیز می‌رسد.
اسلامیان تاکید کرد: اگر کارت‌های اعتباری ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید کالاهای ایرانی که توسط وزارت صمت اعلام شده به مانند طرح‌های گذشته با سود بالا و محدودیت خرید باشد، قطعا با شکست همراه خواهد شد. این مقام صنفی همچنین لزوم موفقیت این طرح‌ها را مهندسی معکوس دانست و گفت: باید در ابتدا مولفه‌های تولید را برای تولیدکنندگان کاهش دهند تا در نهایت کالاهای ارزان‌تری در سطح عرضه روانه بازار شود. اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد باید در ابتدا از تولیدکنندگان باشد. نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است، زمانی مردم از این وام ها استقبال می‌کنند که سود بانکی آن زیر 5 درصد باشد. اما اگر قرار باشد که مصرف‌کننده با سود بالای 20 درصد و کالا را با محدودیت و گران‌تر بخرد قطعا از این طرح استقبال نخواهد کرد.
این فعال صنفی در حوزه لوازم خانگی؛ بازار فعلی این صنعت را در رکود توصیف کرد که عامل اصلی آن قیمت بالای محصولات و کاهش قدرت خرید مردم است. وی به افزایش تعمیرات لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: در واقع لوازم خانگی به اولویت چهارم و پنجم مصرف‌کننده بدل شده است. اسلامیان با اظهار به اینکه تولیدکنندگان علاقه‌ دارند تا قیمت محصولات خود را پایین نگه دارند، بیان کرد: این دست طرح‌ها راه حل اساسی نیست، دولت باید اقدام به حمایت از تولیدکنندگان کند.
از طرف دیگر هفته ها پیش از این و در روزهایی که قیمت‌ لوازم خانگی این بازار را در رکود فرو برده است، اخباری از وزارت صمت مبنی بر ارائه مجوز جدید برای بالا بردن قیمت برخی محصولات شنیده می‌شود. در وضعیت فعلی، بسیاری از کارخانه‌داران مجبور به تعطیل‌کردن خط‌های تولید خود هستند و کارگرها را تعدیل کرده‌اند. سود آنها نیز افت پیدا کرده است. این شرایط برای هیچ تولیدکننده‌ای خوشایند نیست. اگر قیمت‌ها افزایش می‌یابند از سر ناچاری است.
حتی توزیع‌کنندگان و بنکداران نیز از افزایش قیمت‌ها سودی نمی‌برند. در چنین شرایطی فعالان بازار لوازم خانگی اعلام کرده بودند که اگر وزارت صمت از تولیدکنندگان حمایت کند و تسهیلات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا قیمت تمام‌شده هر محصول، ثابت بماند و تولیدکننده و مصرف‌کننده بتوانند برنامه درست و ثابت تا آخر سال خود داشته باشد، بازار نجات می‌یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: