کد خبر: ۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام تصویب شد
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه (26 آبان) قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند. در ارتباط با همین قطعنامه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همین حالا قطعنامه درخصوص ایران را با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع تصویب کرد.




گروه سیاسی: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه (26 آبان) قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند. در ارتباط با همین قطعنامه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همین حالا قطعنامه درخصوص ایران را با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع تصویب کرد. از دیدگاه روسیه این بهتر از ماه ژوئیه است که قطعنامه‌ای مشابه با ۳۰ رای موافق به تصویب رسیده بود.
در پیش‌نویس این قطعنامه از ایران خواسته شده به درخواست‌های آژانس درباره سه مکان ادعایی پاسخ ضروری و فوری بدهد. این پیش‌نویس همچنین ایران را به عدم همکاری کافی در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده متهم کرده و عنوان می‌کند که ایران در راستای اجرای وظایف قانونی خود و بدون تاخیر بایستی اقداماتی را صورت دهد.
این دومین بار است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای در خصوص این موضوع صادر می‌کند. قطعنامه پیشین ۱۸ خردادماه به تصویب این شورا رسیده بود. آن قطعنامه با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع به تصویب رسیده بود. بنابراین می‌توان اظهار داشت که تعداد موافقان قطعنامه فعلی نسبت به قطعنامه قبلی کاهش یافته استقبال کرد.
شایان ذکر است که صدور این قطعنامه در شرایطی است که طی ماههای اخیر وضعیت احیای برجام با ابهام بیشتر همراه شده است. به نظر می‌رسد قطعنامه اخیر می‌تواند به معنای کاهش فرآینده امیدها به احیای برجام باشد. البته به نظر می‌رسد تداوم این روند می‌تواند بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل را به همراه داشته باشد.

واکنش ایران به قطعنامه جدید شورای حکام
سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، در خصوص تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار کرد: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست امروز خود تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیسی، فرانسه و آلمان قطعنامه ای علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان به تصویب رساند.
به گزارش ایسنا، محسن نذیری اصل ضمن بیان ابن مطلب، افزود: در جریان بررسی این موضوع، حامیان پیش نویس قطعنامه اطلاعات ساختگی و ادعاهای بی اساسی برای توجیه رویکرد غیرسازنده خود به شورای حکام ارائه کرده و کوشیدند این نشست را به ابزاری برای پیگیری اهداف کوته بینانه سیاسی خود و فراتر از چارچوب وظایف و اختیارات آژانس تبدیل نمایند.
نماینده کشورمان در ادامه ضمن اشاره به اینکه این دسته از کشورها طی هفته های گذشته از هیچ تلاشی برای زیر سوال بردن تعامل مستمر ایران با آژانس و ایجاد تردید در مورد چشم انداز دستیابی به توافق در خصوص لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و احیای برجام، دریغ نکرده اند، تأکید کرد: قویا معتقدیم این قطعنامه هیچ نتیجه ای برای بانیان آن به ویژه در زمینه ترمیم وجهه مخدوش شده آنها به عنوان ناقضان اصلی برجام و زمینه سازی برای توجیه تحریم های یکجانبه بیشتر علیه ملت ایران، نخواهد داشت.
نماینده کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه غیر اجماعی ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا در نشست امروز شورای حکام را به عنوان اقدامی سیاسی، غیرسازنده و نادرست بشدت محکوم و آن را غیر قابل قبول و مردود می داند، عنوان داشت: این قطعنامه از ایران می خواهد که با آژانس تعامل و همکاری داشته باشد. وی افزود: با توجه به تداوم همکاری های گسترده ایران با آژانس، دعوت از ایران برای همکاری با آژانس، آن هم با استفاده ابزاری از شورای حکام و اعمال فشار از طریق تصویب یک قطعنامه، غیرموجه و بی معنی است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز حتی ساعاتی قبل‌تر پیشنهاد قطعنامه ضد ایرانی از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول و مردود خوانده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد که اگر قطعنامه ضد ایرانی در آژانس تصویب شود، پاسخ ایران قاطع و موثر خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرده بود: در حالی که طی هفته‌های اخیر هیأت سازمان انرژی اتمی ایران با نگاهی رو به جلو در حال گفت‌وگو و تعامل با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یافتن راه حلی عملی جهت حل و فصل موضوعات پیچیده و فنی پادمانی بود، هیچ دلیل موجه فنی یا فوریت پادمانی برای ارائه قطعنامه علیه ایران وجود ندارد.
تاکید ایران بر هماهنگی کامل با آژانس
پس از صدور قطعنامه ضدایرانی در نشست شواری حکام که اساس آن بر مبنای عدم پایخ‌گویی تهران به سوالات آژانس بوده، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در در گفت‌وگوی با خبرنگار ایلنا، از اساس قطعنامه جدید آژانس را رد کرده است.
محمد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که گفته شده با سفر گروسی به ایران موافقت شده است، گفت: این سفر برای وقتی بود که از سیاست فشار استفاده نکنند، حرکت‌های سیاسی و آوردن عبارات غیرواقعی و غیرحرفه‌ای در شرایطی که گفت‌وگو وجود دارد و مذاکرات مسیر خودش را طی کرده است، در راستای همان سیاست شکست خورده فشار حداکثری است که از نظر ما مردود است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص این‌که باتوجه تلاش برای به حل اختلاف‌های ایران و آژانس در میان تشدید کارشکنی‌های کشورهای غربی تا چه میزان به همکاری ایران و آژانس می‌توان امیدوار بود، بیان کرد: ایران و آژانس طبق پادمان هیچ مشکلی ندارند. ملاک برای همکاری ما با آژانس پادمان است؛ پادمان و NPT ظوابط نوشته شده‌ای دارند،
باید رعایت کنیم و آژانس هم بارها در این خصوص گزارش داده است.
وی با اشاره به این‌که موارد ادعایی و اتهامی چیز جدیدی نیست، عنوان کرد: این مکان‌ها جدید نیستند، ۲۰ سال است که مطرح می‌کنند. ۲۰ سال است که بر ایران فشار می‌آوردند که این فشارهای۲۰ سال گذشته موجب مذاکرات مستمر شده است.
اسلامی یادآور شد: دولت‌های گوناگون مذاکره کردند و حاصلش برجام شد، از برجام بیرون رفتند و به تعهدات خودشان پای‌بند نبودند، امروز می‌خواهند بازگردند؟ بسم‌‌الله، تشریف بیاورند؛ همانی که در برجام توافق شده ملاک است. موارد ادعایی و اتهامی را کنار بگذارند، ایران خودش را محدود کرد که اعتمادسازی کند و فقط ایران در این توافق ماند؛ طرفین تعهدات خودشان را اجرا نکردند.
وی تاکید کرد: امروز اگر می‌خواهند به برجام بازگردند، بسم‌الله بازگردند و طبق همان برجام عمل کنند. اسلامی درباره این‌که ایران بازگشت طرفین را راستی‌آزمایی می‌کند، گفت: ایران هیچ‌کاری که آژانس از آن مطلع نباشد، انجام نداده و نمی‌دهد و فعالیت‌های ما همگی در چارچوب مقررات است.

نام:
ایمیل:
* نظر: