کد خبر: ۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اوضاع بحرانی دارو و ناتوانی وزارت بهداشت در اجرای طرح دارویار، صدای مجلس را هم درآورد تا وزیر بهداشت به جلسه علنی بهارستان فراخوانده شود؛ جلسه‎ای که هم با گزارش تکان‎دهنده کمیسیون بهداشت همراه شد و هم، خط و نشانی جدی برای دکتر بهرام عین‎اللهی بود تا فرصتی برای مدیریت تامین دارو داشته باشد.



مصطفی عبدالهی – اوضاع بحرانی دارو و ناتوانی وزارت بهداشت در اجرای طرح دارویار، صدای مجلس را هم درآورد تا وزیر بهداشت به جلسه علنی بهارستان فراخوانده شود؛ جلسه‎ای که هم با گزارش تکان‎دهنده کمیسیون بهداشت همراه شد و هم، خط و نشانی جدی برای دکتر بهرام عین‎اللهی بود تا فرصتی برای مدیریت تامین دارو داشته باشد.
مهر تایید مجلس بر کمبود 500 قلم دارو
این جلسه مهم مجلس، با قرائت دومین گزارش کمیسیون بهداشت از وضعیت اجرای دارویار آغاز شد؛ گزارشی که حاوی آمارهای تکان‎دهنده و نگران‎کننده‎ای بود:
* از 3100 داروی مورد استفاده در کشور، در حدود 500 قلم با کمبود مواجهیم که وضعیت 370 قلم آن (که 90 مورد آن هم جزو داروهای پرمصرف و نایاب است)، در شرایط حادتری قرار دارد.

* بیشتر اقلام دارویی که طی چند هفته اخیر دچار کمبود شده، شامل انواع سرم، داروهای ویژه کودکان، داروهای مورد نیاز اورژانس و داروهای اتاق عمل بوده است، از جمله: انواع آنتی بیوتیک های تزریقی و خوراکی، انواع داروهای استروئیدی مانند بتامتازون، داروهای ضدآلرژی مانند لوراتادین، اسپری‎های تنفسی مانند سالبوتامول و داروهای بیماران دیابتی.
* تعداد کمبود ملزومات و تجهیزات پزشکی هم به بیش از 240 قلم افزایش یافته است.
افزایش قیمت 1765 قلم دارو
* از 1903 قلم داروی بیمه‎ای، به 1019 دارو یارانه دارویار تعلق گرفته اما 884 قلم (شامل داروهای تولید داخل و وارداتی) با اجرای این طرح گران شده و هزینه آن به جیب بیماران تحمیل شده است.
* از 1197 قلم داروی غیربیمه‎ای، تنها 316 قلم شامل طرح دارویار شده و قیمت 881 قلم افزایش یافته است.
* درمجموع کل داروهای مشمول بیمه و غیربیمه که یارانه دارویار به آن‎ها تعلق نگرفته و مشمول افزایش قیمت شده، 1765 قلم است که منجر به افزایش پرداخت از جیب بیمار شده است.
* نکته دیگر این‎که، هنوز تعدادی از داروها به ویژه داروهای جدید و وارداتی مشمول افزایش قیمت طرح دارویار نشده‎اند و بیم گرانی آن‎ها هم وجود دارد.
از عملکرد ضعیف تا تامین نشدن بودجه
در گزارش کمیسیون، دلایل بروز این کمبودهای دارویی هم شرح داده شده است:
1- ضعف در نحوه و زمان قیمت گذاری دارو
2- عدم برنامه ریزی موثر سازمان غذا و دارو در پیش بینی های ذخایراستراتژیک و تقاضای بازار
3-عدم نظارت کافی بر هزینه کرد یارانه تخصیص داده شده علی‎رغم ضوابط طرح دارویار
4- خارج نشدن اقلام کاملا وارداتی از سبد حذف ارز ترجیحی و اجرایی کردن طرح با خروج مواد اولیه تولید داخل از شمول تخصیص ارز ترجیحی
5-رسوب طولانی مواد اولیه دارویی در گمرکات به دلیل نرخ ارزش افزوده 9 درصدی
6-عدم ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان برای جبران کمبود نقدینگی ناشی از تفاوت قیمت ارز ترجیحی و نیمایی
7- کمبود قابل ملاحظه اقلام دارویی وارداتی، تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیرخشک به علت عدم تخصیص منظم منابع توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی
کمیاب شدن بی سابقه طی 43 سال اخیر
در جلسه دیروز مجلس، اعضای کمیسیون بهداشت هم نقدهای تند و تیزی به وزیر بهداشت وارد کردند که خبرگزاری‎های ایسنا و خانه ملت آن را پوشش دادند:
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون: متاسفانه بعد از 43 سال برای اولین بار خیلی از داروهای معمولی و پیش پا افتاده با کمبود مواجه شد... طبق مصوبه مجلس قرار بود قیمت دارو برای مردم افزایش پیدا نکند اما دولت توان اجرای این کار را نداشت و اکنون دچار چالش شده‌ایم.
جلیل میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون: کمیسیون‎های بهداشت و اصل ۹۰ در ۵ ماه گذشته تاکید کردند در صورت نبود نظارت کامل و عدم پرداخت به موقع، اجرای دارویار با مشکلاتی مواجه می شود؛ با ادامه این روند ممکن است طرح شکست بخورد و نتیجه آن آسیب به مردم است.
سیدمرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون: وزارت بهداشت مسئول وضعیت کنونی است و باید در این حوزه پاسخگو باشد.
داروسازان از تیرماه هشدار داده بودند
عبدالحسین روح‌الامینی رئیس کمیته دارو و غذا: امروز صنعت داروسازی مظلوم واقع شده است و باید از آن دفاع شود؛ چرا که تیرماه امسال با ۱۰۰ امضا به ریاست جمهوری هشدار دادند که اگر به این مطالب رسیدگی نشود، دچار مشکل اساسی خواهیم شد، اما به این هشدارها توجهی نشد...  همه ما باید از مردم عذرخواهی کنیم که امروز حتی یک شربت ساده سرماخوردگی و آنتی هیستامین در دسترس نیست و مردم با مشکل مواجه هستند.
آقای عین‌اللهی از مردم عذرخواهی کنید
مجتبی یوسفی نماینده اهواز: کادر درمان از همه‏گیری مهم کرونا عبور کرد و ۳۰۰ شهید داد اما شرایط مدیریت شد؛ پس خیلی زشت است که برای تامین آنتی‌بیوتیک در کشور درمانده شدید؛ آقای عین اللهی پاسخ‌ دهید و عذرخواهی کنید.
غافلگیری در تأمین دارو پذیرفتنی نیست
در پایان این جلسه، قالیباف رئیس مجلس هم با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت اظهار کرد: سال‎هاست سامانه «تی تک» به راحتی نشان می‎دهد که در چه بازه زمانی به چه داروهایی نیاز داریم، بنابراین غافلگیر شدن در این موضوع پذیرفتنی نیست. قالیباف البته ابراز امیدواری کرد با همکاری دولت و مجلس، در فصل زمستان دوباره دچار کمبود دارو نشویم.
وزیر بهداشت چه گفت؟
البته وزیر بهداشت هم در دفاعیات خود و پاسخ به انتقادهای نمایندگان دلایلی را مطرح کرد و گفت: مسئله مهم در موفقیت طرح دارویار، تخصیص کامل و به‎هنگام اعتبارات است. دکتر عین‎اللهی به نکات دیگری هم اشاره کرد؛ به مشکلاتی مانند تحریم های خارجی و ناهماهنگی سازمان‎های مرتبط داخلی و به برنامه هایی مانند ارائه تسهیلات جبران اختلاف 7 برابر ارز ترجیحی و نیمایی و تلاش ویژه برای واردات دارو در کنار افزایش تولید داخلی.
نمایندگان قانع شدند؟
اما نکته عجیب درباره جلسه دیروز مجلس این بود که پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و اظهارنظر نمایندگان، درنهایت زهرا شیخی سخنگوی این کمیسیون، به خانه ملت گفت: مقرر شده بود 29 سوال توسط 19 نماینده مطرح شود که دو نماینده، چهار سوال را مطرح کردند  و از پاسخ‎های وزیر قانع شدند، سوالات 6 نماینده مراعا ماند، چهار نماینده سوالات خود را پس گرفتند، چهار نماینده  دیگر نیز سوالات خود را به تعویق انداختند و سه نماینده نیز در نشست حاضر نشدند.
 
   پیگیری خراسان از  رئیس کمیسیون بهداشت مجلس :
تصمیم بعدی با نظر همه نمایندگان خواهد بود
این موضوع را  از دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت هم پیگیری کردیم و او در پاسخ به خراسان درباره احتمال استیضاح وزیر یا دادن کارت زرد به او گفت: این موضوعی است که همه نمایندگان باید درباره آن تصمیم‎گیری کنند و من به تنهایی نمی‎توانم درباره نظرات آن‎ها صحبت کنم. دکتر شهریاری درباره پیشنهاد دیروز خود مبنی بر تشکیل قرارگاه رفع مشکلات دارو و تجهیزات دارویی در کشور نیز اظهار کرد: این موضوع نیاز به کار کارشناسی قوی دارد که پس از بررسی، درباره آن اطلاع‎رسانی خواهیم کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: