کد خبر: ۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
دولت برای جلوگیری از برهم خوردن توازن حلقه تولید برنامه ریزی می کند؛
انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در شهریور امسال 27 درصد افزایش یافت اما تولید فولاد در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به دلیل بحران انرژی 17 درصد کاهش یافت. انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲۶.۷ درصدی به ۲.۷ میلیون تن رسیده است.



گروه صنعت و تجارت: انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در شهریور امسال 27 درصد افزایش یافت اما تولید فولاد در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به دلیل بحران انرژی 17 درصد کاهش یافت. انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲۶.۷ درصدی به ۲.۷ میلیون تن رسیده است. در حالی که تمامی ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه سپتامبر با کاهش تولید مواجه شده اند، ایران، هند و چین افزایش تولید داشتند که ایران بیشترین افزایش تولید را به خود اختصاص داده است. تولید فولاد ایران در ۹ ماه نخست ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹.۸ درصدی داشته و به ۲۲.۲ میلیون تن رسیده است.
براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن ماه تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است. همچنین براساس آمار این نهاد بین‌المللی، تولید فولاد ایران طی سال ۲۰۲۱ به ۲۸.۵ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس تولید فولاد در غرب آسیا در این ماه افزایشی شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۴ درصد افزایش یافته و به ۳.۸ میلیون تن رسیده است. کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند شامل ایران، قطر، عربستان و امارات هستند. با توجه به تولید ۲.۷ میلیون تنی ایران در ماه سپتامبر، ۷۱ درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران بوده است. براساس این گزارش، تولید فولاد جهان در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۷ درصد افزایش یافته و به ۱۵۱.۷ میلیون تن رسیده است. همچنین تولید فولاد جهان در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۳ درصد افت کرده و به ۱۴۰۵.۲ میلیون تن رسیده است.
مدیر طرح جامع فولاد کشور گفت :در ۶ ماه اول سال جاری تولید فولاد نسبت به سال گذشته حدود ۱۹ درصد افزایش داشته است. مهران محجوب نژاد در گفتگو با مهر اظهار کرد: طرح جامع فولاد سالانه پایش می‌شود و نتایج را با اهداف اولیه به منظور شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها رصد می‌کند و نقش مهمی در توسعه این صنعت داشته است. این طرح به عنوان یک سند بالادست، جهت توسعه فولاد بخش‌های خصوصی و دولتی مورد توجه قرار گرفته است. وی همچنین در راستای چالش‌های موجود در صنعت فولاد تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ نوع چالش اصلی در این صنعت وجود دارد که با همکاری معاونت معدن، ایمیدرو و شرکت‌های فولادی در حال بررسی است تا برای هر کدام از این چالش‌ها، راهکاری مشخص و سودمند ارائه شود. در واقع مطرح کردن جزئیات این چالش‌ها باعث می‌شود که متقاضیان فعالیت در این صنعت با آگاهی به بخشی ورود پیدا کنند که علاوه بر حفظ زنجیره به توسعه این صنعت کمک کند.
مدیر طرح جامع فولاد کشور به تأثیر کمبود انرژی در تولید سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۴۰۰ با کاهش تولید فولاد و محصولات فولادی در کشور مواجه بودیم که یکی از مهم‌ترین دلایل آن را می‌توان کمبود انرژی برق و گاز دانست. در حالت ایده آل و باتوجه به ظرفیت‌سازی که در این حوزه انجام شده بود، پیش بینی می‌شد در صورت عدم وجود مشکل کمبود انرژی، تولید ما به ۳۳ میلیون تن برسد اما تولید واقعی در این سال ۲۷.۹ میلیون تن شد. محجوب نژاد کمبود انرژی را عامل ایجاد عدم توازن در حلقه تولید گندله دانست و توضیح داد: در واقع به علت کاهش تولید در بخش آهن اسفنجی و افزایش تولید در بخش گندله و کنسانتره این میزان مازاد ایجاد شد. با این حال حجم تولیدات در سال ۹۹ ایران را به رتبه ۱۰ در تولید فولاد رساند. همچنین گفتنی است که مازاد گندله باعث افزایش ۷۸۸ درصدی صادرات گندله و محصولات تولیدی شد که مهمترین مقاصد صادراتی، کشورهای چین، عمان، عراق، اندونزی، تایلند و افعانستان بوده است که ۸۵ درصد از ظرفیت صادراتی ما را پوشش داده است.
محجوب نژاد به بررسی وضعیت تولید فولاد در ۶ ماهه اول سال جاری پرداخت و گفت: در ۶ ماه اول سال جاری نیز به لحاظ تولید نسبت به سال گذشته حدود ۱۹ درصد افزایش داشته است. همچنین اکثر واحدهای تولیدی در جهت افزایش تولید خود برنامه ریزی نموده اند که که کاهش تولید در واحدهای تولید آهن اسفنجی و فولادسازی به دلیل قطعی گاز در نیمه دوم سال را جبران نمایند. وی همچنین به کاهش صادرات محصولات تولیدی پرداخت و گفت: طی این ۶ ماه، به دلیل تشدید شدن مازاد گندله بخش قابل توجهی از آن صادر شد و صادرات فولاد و محصولات فولادی نیز به علت کاهش قیمت‌های جهانی، جنگ روسیه و اوکراین و همچنین کاهش تقاضای بازار چین نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت. مدیر طرح جامع فولاد کشور مدعی شد که کاهش صادرات محصولات فولادی و افزایش صادرات مواد معدنی به منزله از دست دادن یک نوع ارزش افزوده است چرا که باید با کسب ارزش افزوده بالاتر به سمت صادرات در انتهای زنجیره حرکت کرد و حتی الامکان از خام فروشی جلوگیری شود. این مقام مسئول در پایان به پیش بینی وضعیت فولاد در سال ۱۴۰۲ با توجه به طرح جامع اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ نیز با نرخ به کارگیری ۶۸ درصد، ظرفیت فولاد کشور به ۵۰ میلیون تن خواهد رسید و میزان تولید نیز ۳۴ میلیون تن خواهد بود. همچنین باتوجه به حلقه فولاد خام با فرض ۲۰ میلیون تن مصرف در داخل کشور، بایستی تا حدود ۱۴ میلیون تن صادرات انجام شود؛ در واقع در صورت کاهش مصرف فولاد در کشور این مازاد فولاد خام باید از طریق صادرات جبران گردد. با این حال مشکلات تحریم و نبود زیرساخت مناسب صادراتی، قطعاً کشور را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.
از طرف دیگر مدتی قبل، سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد، در گفتگویی با اشاره به مسئله فولاد در فصل تابستان گفت:‌ متاسفانه دولت قبل بار محدودیت انرژی را به دوش صنعت فولاد گذاشت‌ اما در سال جاری با هماهنگی‌های شکل گرفته تلاش می‌کنیم که این موضوع مدیریت شود. دبیر انجمن فولاد همچنین در تشریح نتیجه جلسات برگزار شده با وزارت نیرو گفت: تلاش وزارت نیرو برای حداقل کردن مشکلات ناشی از ناترازی تولید و مصرف برق به وضوح قابل مشاهده است که در قالب تفاهم با مشترکان صنعتی تبلور پیدا می‌کند و حتما به نتیجه مثبت‌تر نسبت به شرایط سال گذشته ختم می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: