کد خبر: ۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
جهان با سرعت در حال تحول و تغییر است و در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی شاهد رخدادهایی هستیم که تا پیش از آن شاید چندان انتظار نمی‌رفت. این در حالی است که در ساحت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز با تحولاتی روبه‌رو هستیم که نمونه بارز آن در جهان را نیز می‌توان تحولات چند ماهه گذشته میان روسیه و چین قلمداد کرد.


آرمان ملی- حمید شجاعی: جهان با سرعت در حال تحول و تغییر است و در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی شاهد رخدادهایی هستیم که تا پیش از آن شاید چندان انتظار نمی‌رفت. این در حالی است که در ساحت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز با تحولاتی روبه‌رو هستیم که نمونه بارز آن در جهان را نیز می‌توان تحولات چند ماهه گذشته میان روسیه و چین قلمداد کرد. در این میان جامعه ایرانی نیز به نوبه خود با اتفاقات و رخدادهایی روبه‌رو است که در حوزه‌های مختلف تاثیر گذاشته است. قدر مسلم برخی عملکردهای اقتصادی نه چندان موفق و کارآمد باعث به‌وجود آمدن شرایط بد و بغرنج اقتصادی برای مردم شده و موجبات اعتراض و نارضایتی آنها را فراهم آورده است. هرچند که برخی اتفاقات در حوزه اجتماعی نیز واکنش‌هایی داشته و کارشناسان و صاحب نظران در این خصوص برای ترمیم اعتماد عمومی به لزوم شنیدن حرف مردم، برخورد صادقانه و گفت‌وگو تاکید داشته‌اند. آنچه مسلم است و بسیاری از تحلیلگران نیز بدان معتقدند این است که باید تغییرات و اصلاحات در برخی روندها و رویکردها پدیدآید تا جامعه نسبت به آینده پیش‌رو با امید بیشتری بنگرد. حال باید دید که تغییرات در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصاد و معیشت مردم چه زمان و چه میزان می‌تواند تاثیرات خود را بر جامعه و اعتماد عمومی داشته باشد. در این راستا برای بررسی شرایط جامعه، عملکرد دولت و آنچه در سپهر سیاسی و اجتماعی ایران می‌گذرد «آرمان ملی» با غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید. با توجه به شرايط امروز جامعه و اعتراضات اخير احياي اعتماد عمومي را در پرتو چه مسائل و اقداماتي قلمداد مي‌کنيد؟
من منکر نفوذ دشمن نيستم ولي برخي مشکلات از بي‌تدبيري در داخل است. ما چه در جريان 88، 98 و 1401 هميشه يک بي‌تدبيري در داخل رخ داده و طبيعي است که دشمن مي‌آيد تا استفاده کند. البته در اين طور مواقع استفاده از قوه قهريه يک راهکار محسوب مي‌شود، اما ملايمت و رافت با مردم خيلي از مسائل را حل مي‌کند. مردم نبايد احساس کنند که در کشور ديگر زندگي مي‌کنند، چراکه کشور براي همه مردم است. کشور متعلق به 85 ميليون نفر است و بايد صداي همه شنيده شود. امروز مردم در فيلترينگ محصور شده‌اند و صرفا تلويزيون تنها رسانه‌اي است که به مردم اطلاع‌رساني مي‌کند. براي اينکه اعتماد جامعه به روندها و مسئولان باز گردد بايد گوشي براي شنيدن وجود داشته باشد، با صداقت با مردم برخورد شود و مسئولان امر رافت بيشتري به خرج دهند. نمي‌شود که يک جرياني بگويد همه مردم هر آنچه ما مي‌گوييم تکرار کنند. نمي‌شود در کشور تضارب افکار عقايد و آرا نباشد. بايد اجازه داده شود که احزاب و گروه‌ها بتوانند نقش بازي کنند. برخي رجل سياسي با وصله‌ها و برچسب‌هاي مختلف کنار گذاشته شده‌اند و الان رسيديم به برخي اسطورهاي ورزشي و هنرمندان که اينها را هم با برچسب‌هاي مختلف رانده مي‌شوند. خب اگر همه رانده شوند بايد در تاريخمان چه بنويسيم؟ نبايد اين مقدار دافعه داشت و بايد عملکرد بهتري بروز و ظهور کند. برخي وفاداران به نظام و انقلاب خانه نشين شده‌اند. برخي يک شب براي انقلاب و جمهوري اسلامي بي‌خوابي نکشيده‌اند. دوستداران نقد مي‌کنند و راهکار نشان مي‌دهند؛ اما هر کسي که نقدي مي‌کند مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرد. همين الان ده سريالي که ميلياردها تومان بابت آن هزينه شده ديگر نمي‌توانند پخش کنند. اين رويه درستي نيست که با داشته‌ها، نخبگان، فرهيختگان و شاخصين فرهنگي اينگونه برخورد شود. موسس دانشگاه شريف درست گفت که سرمايه‌هاي اين کشور نفت و معدن و گاز نيست بلکه افراد و مردم حاضر در اين کشور است.
چندي پيش رئيس قوه قضائيه از همه گروه‌ها احزاب، جريانات سياسي و مردم دعوت به گفت‌و‌گو در خصوص ابهامات موجود در جامعه در رابطه با اتفاقات اخير کرد؛ اساسا اين روند گفت‌وگو و مفاهمه در کشور چه ميزان مي‌تواند در بهبود شرايط تاثيرگذار باشد و شرايط و زيرساخت‌‌هايش فراهم است؟
اصل اين موضوع درست است؛ اما اگر کسي انتقادي را مطرح کند بعضا با برخوردهايي مواجه مي‌شود به همين جهت کمتر کسي به سمت و سوي انتقاد يا گفت‌وگوي انتقادي مي‌‌رود و در خصوص مسائل سياست خارجي و تعامل و ارتباط با برخي کشورها صحبت مي‌کند. اکنون کسي نمي‌تواند بگويد که قول‌ها و وعده‌هايي که داده شد تا چه حد عملي شده است. ده‌ها تقاضاي اعتراض و تجمع داده شده و در يک مورد اقدامي صورت نگرفته است. اصلا چه اشکالي دارد که مردم انتقادات خود را بگويند؟ ببينيد ما رتبه دوم خريد مسکن در ترکيه را داريم و اين نشان دهنده مهاجرت از کشور است. برخي چطور اينقدر از مردم بي‌اطلاع هستند؟ مردم در شرايط بغرنج اقتصادي هستند اما برخي از رشد 5 درصد صحبت مي‌کنند. از طرفي هر چند که در اين شرايط گفت‌وگو بهترين راه است اما فعلا فضايي براي گفت‌وگو وجود ندارد.


از ديدگاه شما مراجعت به قانون اساسي و استفاده از ظرفيت‌هاي مغفول مانده اين قانون چه ميزان مي‌تواند در برون رفت از شرايط موجود موثر باشد؟
من معتقدم که برخي قانون اساسي را قبول ندارند. برخي از نماينده‌هاي مجلس در مقابل مردم قرار مي‌‌گيرند. البته نبايد از اين مساله نيز گذشت که بخشي از مردم به اين نمايندگان رأي نداده‌اند. برخي با 4 هزار رأي در مجلس براي 85 ميليون نفر تصميم مي‌گيرند. در حالي که انتخابات بايد رقابتي باشد تا اکثريت مردم در آن شرکت کنند و تصميم بگيرند. هرکسي که نظري غير از يک جريان خاص دارد دشمن نيست، دوست است. من که مي‌گويم 5 درصد رشد اقتصادي رخ نداده دوست هستم چون براي رشد 5 درصد اقتصادي همين امروز بالاي 100 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي مي‌خواهيم. خيلي پايين و کف بايد 40 ميليارد دلار بايد سرمايه‌گذاري خارجي صورت مي‌گرفت.
چه راهکارهايي براي حل مشکلات موجود مي‌توان برشمرد؟
مسلما راهکار تغيير شيوه‌ها و رويه‌هاست. کشور اصلاحات اساسي و شجاعانه مي‌خواهد. بايد حرف مردم را بشنويم. گروه‌هاي سياسي بايد بتوانند فعاليت کنند. اينکه امروز اعتراضاتي را بعضا شاهد هستيم نتيجه برخي عملکردهاي ناموفق به خصوص در حوزه اقتصادي و معيشتي است که موجبات نارضايتي مردم را فراهم آورده است. با آمارسازي، دستاوردسازي و عددسازي نمي‌توان عملکرد خوب خلق کرد. بايد مرجعيت رسانه وجود داشته باشد و حرف‌ها بيان شود. من تمام سلامت خود را براي اين انقلاب و نظام داده‌ام و همه با افتخار پاي اين نظام و جمهوري اسلامي مي‌نشينيم. مردم هم مي‌دانند جمهوري اسلامي را دوست دارند. هيچ‌کس دوست ندارد که اتفاق تلخي بيفتد. مردم متقاضي تغيير و اصلاحاتند. نمي‌توان همه جامعه را يکدست کرد.
اخيرا برخي چهره‌هاي سياسي مثل آقاي لاريجاني صحبت‌ها و هشدارهايي را در مورد حوادث اخير داشته‌اند؛ ارزيابي شما از اينگونه اظهارنظرها چگونه است؟
من معتقدم که مجموعه دولت اعتماد به نفس بالايي دارد و به نظر مي‌رسد راه گفتمان با ملت را چندان بلد نيست. خوب است دلسوزان نظام و انقلاب مثل آقاي لاريجاني که هم شناختي از جامعه‌ دارد هم نسبت به قواعد حاکميت آشناست در اين مسائل سکوت نکند. پليس جايگاه امنيتي در کشور دارد و حافظ امنيت کشور است، اما نبايد درگير کارهايي بشود که آن کارها ريشه فرهنگي دارد. اين سکوت نکردن جاي تقدير دارد و اميدوارم مجموعه دولت به حرف و اخطارهاي افرادي چون آقاي لاريجاني گوش کند. بعد از تشکيل دولت سيزدهم تمايل زيادي به دوقطبي شدن جامعه ايجاد شد؛ مثل دو قطبي بانيان وضع ديروز و بانيان وضع موجود که در هيچ کتابي نوشته نشده است. عده‌اي به دنبال آن هستند که از آب گل آلود ماهي بگيرند اما جامعه‌اي که وحدت در آن نباشد، جامعه خطرناکي مي‌شود. خوب بود که در هفته وحدت، وفاق و همدلي در بين اقشار و احزاب مختلف ايجاد مي‌شد تا بتوانيم از ظرفيـــــت شخصيت‌ها براي حل بحران‌هاي فعلي استفـــاده کنيم. اداره کشور در يک سال اخير به دست آقـــاي رئيسي سپـــرده شــــده و الان مي‌بينيد وضع به گونه‌اي است که حتي دوست‌دارانشان از اصلاح سريع کشور و ايجاد وضع اقتصادي مناسب نااميد بوده و از الان مي‌گويند حداقل تا دو سال ديگر اتفاق خوبي نمي‌افتد. با اين مسير، تورم رو به افزايش است، حجم نقدينگي افزايش پيدا مي‌کند بالاخره وضعيت امروز نشان مي‌دهد که ما از ظرفيت‌هاي خوب کشور استفاده نکرده‌ايم.
فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي و در مقاطعي قطع اينترنت که موجبات خسارت بسيار به کسب و کارهاي مجازي شده چه ميزان بر جامعه و اعتماد عمومي تاثيرگذار است؟
در اثر اين اتفاقات بسياري از مردم که کسب و کارهاي مجازي داشتند با شکست مواجه شدند. مي‌دانيد چقدر زنان بي‌سرپرست براي حفظ آبروي خود از همين فضاي مجازي محصولات خانگي و... درست کرده و مي‌فروختند و شخصيت‌شان حفظ مي‌شد و شناخته هم نمي‌شدند. ببينيد همين پست در ارسال محموله‌هاي فروش فضاي مجازي چقدر ضرر کرده است. کسب و کار مجازي 9 ميليون نفر با مشکل روبه‌رو شده است. خب دولت و جريان حامي نيز بيايند و در فضاي مجازي کارهاي خوب کنند مردم استقبال مي‌کنند. با تاجري صحبت مي‌کردم که مي‌گفت تجار خارجي مي‌گويند که ما اصلا اپليکيشن‌هاي شما را نداريم. آنها واتساپ، تلگرام و اينستاگرام را مي‌شناسند. بايد فضاي مجازي بين‌المللي مورد استفاده قرار بگيرد. بعد همين دوبي که جشنواره بين‌المللي جي‌تکس 2022 در حوزه آي‌تي و هوش مصنوعي را برگزار کرده 5هزار غرفه آورده و از 35 کشور شرکت کردند و 35استارتاپ که ارزش مالي هر کدام بيش از يک ميليارد دلار است به امارات جذب شدند. يعني همين الان 35 ميليارد دلار که معادل فروش چند سال نفت کشورمان مي‌شود به‌خاطر يک نمايشگاه جذب شدند. بعد وزير ارتباطات کشورمان به اين نمايشگاه رفته و از آنها دعوت کرده که به ايران بيايند. قوه قضائيه بايد با ترک فعل‌ها در برخي حوزه‌ها برخورد کند. مگر قانون نداريم که کالاها بايد به قيمت شهريور 1400 باشد چرا اين اتفاق نيفتاد. چرا ديوان محاسبات به مردم گزارش نمي‌دهد. اگر دولت روحاني هم بود اينگونه مماشات مي‌کردند.
بيش از 15 ماه از روي کارآمدن دولت سيزدهم گذشته است؛ چه ميزان از وعده‌هاي دولت در حوزه‌هاي مختلف را تحقق يافته مي‌بينيد؟
به گزارشي که اخيرا سخنگوي دولت داد نگاه کنيد. آقاي بهادري جهرمي گفته کرونا پارسال روزي 700 کشته مي‌داده و اکنون صفر شده است. خب شما واکسن خارجي تزريق کرديد که مساله را تمام کرديد. دولت قبل هم اگر واکسن خارجي وارد مي‌‌کرد قضيه زودتر تمام مي‌شد. هفت ميليارد دلار از کره جنوبي طلب داريم چندين و چند بار مسائل مختلفي را در خصوص آن بيان کردند که رسيد يا نرسيد. پيش از اين درباره بودجه 1401 گفته بودم که مشکل سـاز خواهـد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: