کد خبر: ۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس جمهور آمریکا در نشست جده با فراموش کردن نقش بن سلمان در قتل جمال خاشقچی، به تهران اتهام‌‌زنی کرد
رئیس‌جمهور آمریکا در حضور تعدادی از سران کشورهای عربی حاضر در نشست جده مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی ثباتی منطقه شده است.

گروه سیاسی:رئیس‌جمهور آمریکا در حضور تعدادی از سران کشورهای عربی حاضر در نشست جده مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی ثباتی منطقه شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا که روز جمعه بعد از پایان سفر به فلسطین اشغالی، به عربستان سعودی سفر کرده است، دیروز شنبه در نشست جده با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه مصر، اردن و عراق حضور یافت.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی در نشست مشترک با برخی از کشورهای عربی حاضر در نشست جده ابتدا از عربستان سعودی بابت دعوت از وی تشکر کرد و غرب آسیا را «منطقه‌ای مهم» خواند.
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود در نشست جده، شروع به اتهام زنی علیه ایران کرد و مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی ثباتی منطقه شده است.
جو بایدن در جریان نشست جده درباره لزوم مقابله با تروریسم در منطقه صحبت کرد و همچنین مدعی شد که آمریکا به همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم ادامه می‌دهد.
رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بارها علیه جنگ ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی موضع گیری کرده بود، در نشست جده از همکاری با عربستان سعودی و عمان به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به این جنگ سخن گفت.
وی در سخنرانی خود در این نشست مشترک با سران برخی از کشورهای عربی، اظهارنظر تکراری و بی سند مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه این کشور به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می دهد، مدعی شد آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.
بایدن در بخشی از اظهاراتش تلاش کرد که به مقام‌های حاضر در نشست جده درباره تداوم حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا اطمینان خاطر بدهد.
او گفت: «بگذارید به روشنی بگویم که ایالات متحده همچنان به عنوان یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند. ما قرار نیست خارج شویم و یک خلاء ایجاد کنیم که توسط چین، روسیه یا ایران پر شود».
رئیس‌جمهور آمریکا درباره «آزادی دریانوردی» در منطقه غرب آسیا هم حرف زد و تلویحا علیه ایران موضعگیری کرد. به گفته او، آمریکا به قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای اجازه به مخاطره انداختن آزادی دریانوردی در آبراهه‌های خاورمیانه را نخواهد داد.
«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی نیز در اجلاس جده گفت که ما از ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و پایبندی به اصول و قوانین بین‌المللی دعوت می‌کنیم.
بن سلمان گفت که نشست ما در شرایطی است که منطقه و جهان با چالش‌های بزرگی مواجه است.
وی افزود: چالش‌های بزرگی که جهان اخیرا با آن مواجه شد، نیازمند تلاش‌های بین‌المللی بیشتر است.
ولی‌عهد عربستان سعودی همچنین گفت که پیروی از سیاست‌های غیر واقعی از طریق دوری از منابع اصلی انرژی به تورم بی‌سابق منجر خواهد شد.
بن سلمان تصریح کرد: ما از ایران برای همکاری با کشورهای منطقه، عدم مداخله در امور داخلی این کشورها و پایبندی به اصول و قوانین بین‌المللی و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی دعوت می‌کنیم و همچنین از همه تلاش‌ها جهت دستیابی به راه‌حل سیاسی طرف‌های یمنی برای پایان دادن به بحران این کشور حمایت می‌کنیم.
بنابر گزارش شبکه الجزیره، ولی‌عهد سعودی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس آغازگر دوره جدید شراکت راهبردی بین کشورهای منطقه و آمریکا باشد.
وی گفت: تکمیل نظام امنیتی و ثبات در منطقه نیازمند پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای بحران‌هایی است که کشورها با آن مواجه هستند.
بن سلمان همچنین گفت که عراق شاهد بهبود در امنیت این کشور است که بر امنیت منطقه نیز تأثیرگذار بوده است.
وی افزود که ثبات منطقه نیازمند راه‌حل‌های سیاسی در سوریه و لیبی است. بن سلمان گفت: ما پیشتر نیز افزایش تولیدات نفت به ۱۳ میلیون بشکه در روز را اعلام کرده بودیم و ما هرگز توانی برای افزایش بیشتر نخواهیم داشت.
وی گفت که شکوفایی منطقه و رفاه آن نیازمند تسریع در پیدا کردن راه‌حل فراگیر و عادلانه مسئله فلسطین است.
به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، بن سلمان تأکید کرد که اقتصاد جهان مرتبط با ثبات قیمت‌‌های انرژی است و بایستی به سرمایه‌گذاری در انرژی پاک ادامه دهیم.
«مشعل الاحمد الجابر الصباح» ولی‌عهد کویت نیز که در نشست «امنیت و توسعه جده» حضور یافته، در سخنرانی خود گفت که تهدیدات فعلی منطقه نیازمند مشورت و همکاری یکدیگر برای مقابله با آن است.
به نوشته الجزیره، مشعل الاحمد، گفت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، همچنان در مسیر توسعه شراکت استراتژیک خود با آمریکا هستند و امیدوارند که این نشست، آغازی برای حل و فصل مسائل منطقه باشد.
ولی‌عهد کویت که به جانشینی از امیر این کشور در جده حضور یافته است، در ادامه ابراز امیدواری کرد که روند صلح دائمی و فراگیر طبق قطعنامه‌های بین‌المللی در منطقه با موفقیت سپری شده و کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود.
او سپس گفت که از ایران می‌خواهیم تا همکاری بیشتری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای امنیت بیشتر منطقه داشته باشد.

فراموشکاری عمدی بایدن در زمینه اقدامات غیرانسانی حاکمان سعودی
به نقل از فارس،بایدن که زیر تیغ تیز انتقادات حقوق بشری به دلیل این سفر و حالا دیدار با ولی‌عهد سعودی قرار دارد، با نقل اظهاراتی از بن سلمان در انکار نقش داشتن در قتل فجیع خاشقچی که انگار اولین بار بوده از سوی ولی‌عهد سعودی مطرح می‌شده، به خبرنگاران گفت که در جریان نشست در جده «او (ولی‌عهد سعودی) گفت که شخصاً مسئول قتل خاشقجی نیست» و بعد در اظهارنظری کودکانی افزود «من طوری نشان دادم که فکر می‌کنم او (مسئول) است». رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت که بن سلمان به او گفته «علیه کسانی که مسئول بودند اقدام کرده است». بایدن در این نشست خبری ضمن بیان این که «آنچه برای خاشقچی رخ داد ظالمانه بود»، با گرفتن ژست مدافع حقوق بشر افزود: «با احترام به قتل خاشقچی، آن را در راس جلسه مطرح و روشن کردم که در آن زمان چه فکری در مورد آن داشتم و اکنون در مورد آن چه فکری می‌کنم. دیدگاهم را کاملاً واضح بیان کردم. خیلی صریح گفتم برای یک رئیس‌جمهور آمریکا سکوت در قبال موضوع حقوق بشر، با این که ما چه کسی هستیم و من چه کسی هستم، ناسازگار است».رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه همچنین به طور جداگانه با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی و پدر ولی‌عهد که بسیاری او را حاکم زبانی این کشور می‌دانند، دست داد.
از زمان خبرساز شدن قتل فجیع جمال خاشقچی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول توسط تیم ترور بن سلمان، ولی‌عهد سعودی دست داشتن در آن را انکار کرده است. بن سلمان در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه «سی‌بی‌اس» در پاسخ به این سوال که آیا دستور قتل را صادر کرده، گفته بود: «مطمئناً خیر». در حالی که دولت عربستان در ابتدا هرگونه دست داشتن در قتل را رد کرد، اما بعداً ادعا کرد که تیم اطلاعاتی سعودی به طور تصادفی خاشقچی را در حالی که می‌خواستند او را برخلاف میلش به عربستان تحویل دهند، کشته است.
بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ وعده داده بود که بهای جنایت دولت سعودی را به آن بچشاند و ریاض را به دلیل مسائل حقوق بشری مطرود کند. بایدن هفته گذشته هم در مقاله‌ای در واشنگتن پست - روزنامه خاشقچی - تلاش کرد سفر خود به عربستان سعودی را که ناقض ادعاهای حقوق بشری وی و موضع سابقش در قبال ریاض بوده، توجیه کند.
وی در آن مقاله که یک بار به نام روزنامه‌نگار مقتول اشاره می‌کند، نوشت: «از ابتدا، هدف من این بود که روابط را با کشوری که ۸۰ سال یک شریک استراتژیک بوده، تغییر دهم - اما نه گسست. می‌دانم که بسیاری از افراد با تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی مخالف هستند. دیدگاه‌های من در مورد حقوق بشر روشن و دیرینه است و آزادی‌های اساسی همیشه وقتی به خارج سفر می‌کنم، در دستور کار قرار دارد». بایدن همچنین پیش از این سفر خاومیانه‌ای خود تلاش کرد تا حل بحران انرژی را که به باور کارشناسان به کاهش بی‌سابقه محبوبیت او در داخل آمریکا منجر شده و ممکن است به قیمت شکست حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای در نوامبر و تبدیلش به رئیس‌جمهور یک دوره‌ای تمام شود را به عنوان علت اصلی این سفر رد کند.
به تحلیل رویترز، منافع انرژی باعث شد بایدن و دستیارانش تصمیم بگیرند بار دیگر به عربستان سعودی که برخورد آمریکا باعث شده روابط خود را با روسیه و چین تقویت کند، روی بیاورند. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت بایدن می‌خواهد روابط واشنگتن با ریاض را مورد تجدیدنظر قرار دهد و آن را قطع نکند.
در یکی از تندترین انتقادات به دیدار بایدن و بن سلمان که کاخ سفید و رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این سفر مدعی بودند انجام نخواهد شد، «خدیجه چنگیز» نامزد جمال خاشقچی ضمن بازنشر عکسی از دیدار بایدن و بن سلمان و پیامی از حساب کاربری همسر مقتولش در توییتر با این مضمون «آهای، رئیس‌جمهور آمریکا، آیا این همان پاسخگویی است که برای قتل من قول داده بودید؟ خون قربانی بعدی ام‌بی‌اس روی دستان شماست»، نوشت «این چیزی که جمال خاشقچی امروز توییت می‌کرد».

نام:
ایمیل:
* نظر: