کد خبر: ۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اصلاح اقتصادی اگر یک سال زودتر اتفاق می‌افتاد هزینه کمتر و اگر یک سال دیرتر اجرا می‌شد هزینه بیشتری برای کشور داشت بر خلاف سالیان گذشته 40 درصد از درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود ، همچنین 5/14 درصد به حساب وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی و ... واریز می‌شود

تاصلاح اقتصادی اگر یک سال زودتر اتفاق می‌افتاد هزینه کمتر  و اگر یک سال دیرتر اجرا می‌شد هزینه بیشتری برای کشور داشت  بر خلاف سالیان گذشته 40 درصد از  درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود  ، همچنین  5/14 درصد به حساب وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی و ...  واریز می‌شود،  بنابراین 45درصد از پول نفت در اختیار دولت قرار می ‌گیرد
  دولت را با تورم 60 درصدی ماهانه و کسری بودجه 480هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم
 ورم ناشی از اصلاح ارز  ترجیحی ظرف مدت کوتاهی از بین می رود
تا زیرساخت‌های لازم  فراهم نشود ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود

  قیمت سوخت و نان در کشور تغییر نمی‌کند
 در 4 سال، 4 میلیون مسکن ساخته خواهد شد
 کارهای عظیمی برای استقلال برق صنایع بزرگ آغاز شده است
 شرکت ‌های بزرگ ایرانی در حال سرمایه‌گذاری 17 میلیارد دلاری داخلی هستند
  خنثی کردن تحریم‌ها  همزمان با  تلاش برای لغو تحریم‌ها   در دستور کار قرار دارد 
 در سه ماهه اول امسال 20 درصد رشد تجاری داشتیم، زمینه برای رشد تجاری در منطقه بسیار زیاد است
​​​​​​​
 دولت به دنبال تغییر  وضعیت کارکنان خود است اما باید این تغییر به نحوی انجام شود که شاهد افزایش در هزینه‌های دولت نباشیم
 مورد هجوم فرهنگ‌های بیگانه هستیم که به تجرد و عدم فرزند‌آوری تشویق می‌کنند.  شخصاً اجرای مصوبات جمعیت را پیگیری می‌کنم
آیت‌الله رئیسی شب گذشته در ششمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم از ابتدای شروع دولت سیزدهم، درباره ارتباط خود با مردم و دیدارهای میدانی خود با مردم، با بیان اینکه گفت‌وگوی با مردم و با مردم بودن برای دولت مغتنم است و همه مدیران و دست‌اندرکاران دولت همواره با مردم ارتباط داشتند، اظهار کرد: من در مدتی که قبل از دولت مسئولیت داشتم، همواره با مردم ارتباط داشتم، حتی در دوره مسئولیت قوه قضائیه برخی توصیه می‌‌کردند ارتباط شما با اصحاب دعوا و خانواده‌های متهم یا محکومان چه فایده‌ای برای شما دارد، اما  من فواید زیادی در ارتباط و گفت‌وگو با مردم می‌‌دیدم.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه نفس ارتباط با مردم برکات زیادی به همراه دارد، اضافه کرد: این امر مسئولان را در جریان امور آن هم از زبان مردم قرار می‌‌دهد؛ شنیدن کی بود مانند دیدن؟
وی ادامه داد: وقتی انسان به میان مردم می‌‌رود و سخنان آنان را از نزدیک می‌‌شنود، بسیار راحت‌تر می‌‌تواند در جریان مشکلات و مسائل قرار بگیرد، هرچند ارتباطات دیگر مانند گزارش‌ها یا حتی ارتباطات تصویری هم هست و در جریان امور قرار می‌‌گیریم، اما وقتی انسان در میان مردم می‌‌رود و ارتباط برقرار می‌‌کند، احساس می‌‌کند که مسائل دقیق‌تر و حسی‌تر از مردم به مسئولان منتقل می‌‌شود.
رئیس جمهور گفت: به همین دلیل در دولت و جلسات شورای اداری در استانداری‌ها، تأکید جدی من به همه مدیران، ارتباط با مردم است.
تبیین ضرورت‌های اصلاح نظام یارانه
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت‌های مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، ابتدا به تاریخ آغاز به کار دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت در سوم شهریور 1400 کار خود را آغاز کرد، اما در این زمان از منابعی که در بودجه 1400 به عنوان ارز ترجیحی تعریف شده بود، دیگر مبلغ یا منابعی برای ما به عنوان دولت سیزدهم باقی نمانده بود و آنچه تعیین شده بود، در دولت گذشته هزینه شده بود.
رئیس جمهور افزود: در این شرایط، وقتی از مجلس خواستیم  مبلغی به عنوان ارز 4200 تومانی در اختیار دولت قرار دهد یا اجازه دهد این هزینه‌ها از سوی دولت برای مردم صرف شود، مجلس محترم شورای اسلامی به فوریت لایحه دولت رأی نداد، طبیعتاً وقتی به دو فوریت این لایحه رأی داده نشد، به این معنی بود که باید در همان تاریخی که این درخواست مطرح شد، اصلاح اقتصادی را آغاز می‌‌کردیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در آن زمان دولت در ابتدای کار بود و مقدمات مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها فراهم نبود، اضافه کرد: به همین دلیل دولت 7 ماه پس از آن را با استجازه از رهبری انقلاب گذراند و از این طریق توانست مشکل را حل کند که به این ترتیب توانستیم این مدت از سال 1400 را پشت سر بگذاریم.
وی با بیان اینکه در ایام عید و بعد در ماه مبارک رمضان زمینه اجرای این طرح فراهم نبود، اظهار کرد: بعد از ماه مبارک رمضان کار را آغاز کردیم که اولین نکته این بود که الزامی در این باره در بودجه 1401 دیده شده بود که ما طبیعتاً باید به الزام قانونی توجه می‌‌کردیم.
ارز ترجیحی در سفره مردم دیده نمی‌شد
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه بر این اساس ما باید ارز نیمایی را مورد توجه قرار می‌‌دادیم که به اصطلاح آزاد یا نزدیک به آزاد خوانده می‌‌شود، اضافه کرد: ما باید خریدها را با این ارز انجام می‌‌دادیم و از این به بعد کالاهای اساسی با این ارز خریداری می‌‌شد، به این دلیل که دیگر مانند قبل ارز ترجیحی در قانون تعریف نشده بود.
رئیس جمهور در بیان دیگر ضرورت اجرای این طرح، به استفاده نادرست از ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: استفاده این ارز برای سفره مردم نبود، بخشی از آن در سفره مردم می‌‌آمد، اما بخش دیگری در سفره مردم دیده نمی‌شد و این نه فقط نظر دولت، بلکه نظر همه کارشناسان بود که می‌‌گفتند این ارز به دست دلالان و رانت‌خواران می‌‌رسید.
وی با بیان اینکه اساساً ارز کشور به جای اینکه در جهت تولید استفاده شود، در جهت واردات کالا استفاده می‌‌شد، ادامه داد: این درحالی است که اساساً باید نقدینگی کشور به سمت تولید هدایت شود، چرا که حتماً آثار رشد اقتصادی برای کشور خواهد داشت، اما چون به سمت تولید نمی‌رفت، در مقابل شاهد تداوم فاصله طبقاتی بودیم.
آیت‌الله رئیسی در ادامه، با بیان اینکه حتی کالاهایی که برای واردات آنها ارز ترجیحی تخصیص داده می‌‌شد، باز هم گران می‌‌شدند، گفت: قیمت‌ها چند برابر شده بود و در برخی از این کالاها، قیمت‌ها گاه 200 تا 300 درصد افزایش یافته بود، به این ترتیب مجموعه این شرایط نشان داد که ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده و ما شاهد رشد قیمت در این کالاها بودیم.
جنگ اوکراین و تورم جهانی 
رئیس جمهور با اشاره به مشکل دیگر در منطقه و جهان، افزود: در ابتدای دولت طبق گزارشی، اعلام شد که قیمت کالا‌های  اساسی در بازارهای جهانی 65 درصد افزایش داشته است که گاه به دلیل خشکسالی یا مسائل دیگر بود و این رشد قیمت مربوط به دوره خرداد و تیرماه 1400 است، اما بعد به دنبال وقوع قضیه اوکراین، شاهد تورم جهانی هم بودیم که باعث شد برخی از کشورها تورم‌هایی را تجربه کنند که پیشتر تجربه نکرده بودند.
وی با بیان اینکه در مسأله تأمین کالاهای اساسی جنگ اوکراین مزید بر علت شد، تصریح کرد: جنگ اوکراین مسأله را حادتر کرد، به این معنی که هم امنیت غذایی مورد تهدید قرار گرفت و هم کالاها دچار کمبود شد، زیرا صادرات این محصولات از روسیه و اوکراین دچار مشکلاتی شده بود.
قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه 
آیت‌الله رئیسی، با اشاره به اینکه در کنار همه این مسائل، شاهد قاچاق کالا بویژه کالاهای اساسی از ایران به کشورهای همسایه هم بودیم، اظهار کرد: بخشی از کالاهای اساسی به افغانستان و عراق قاچاق می‌‌شد، به نحوی که گاهی گزارش می‌‌شد بازارهای این کشورها از کالاهای قاچاق شده از کشور ما پر می‌‌شود.
رئیس جمهور تأکید کرد: مجموعه این شرایط به ما نشان می‌‌داد که شرایط قبل، قابل ادامه دادن نبود.
رئیس جمهور در ادامه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه علت گرانی‌ برخی کالاها در حال حاضر چیست، اظهار کرد: بخشی از تورم ناشی از تورم جهانی یا منطقه‌ای است؛ یکی از مشکلات تورمی حال حاضر دنیا مشکل سوخت است که بحمدالله ما این مشکل را در داخل نداریم. مشکل دیگر در خارج از کشور، تورم کالاهای اساسی است که بر تورم داخلی نیز تأثیرگذار است.
اگر وضعیت گذشته ادامه پیدا می‌کرد 
رئیسی، کسری بودجه 480 هزار میلیاردی، تورم 60 درصدی ماهیانه، رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی در گذشته را از جمله دلایل اصلی دیگر تورم فعلی در اقتصاد کشور برشمرد و تصریح کرد: اگر وضعیت قبلی ادامه پیدا می‌کرد، شاهد تورم بسیار بالایی در کشور می‌بودیم. دولت ناگزیر به اجرای اصلاحات اقتصادی بود؛ چرا که این اصلاحات هم الزام قانون بود هم ضرورت شرایط کشور و جهان آن را ایجاب می‌کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت اصلاحات اقتصادی را با دو پیش‌شرط اقناع عمومی و اجماع نخبگانی، اجرا کرد، گفت: این اصلاحات اگر یک یا دو سال قبل انجام می‌شد، هزینه آن بسیار کمتر می‌بود. برای ما روشن بود که اجرای اصلاحات اقتصادی هزینه خواهد داشت اما هزینه انجام آن نسبت به سال‌های بعد کمتر بود.
وی با تشکر صمیمانه از همراهی و صبوری مردم در زمینه اصلاحات اقتصادی، گفت: مردم، دولت را همراهی کردند و برنامه‌ریزی دشمنان را ناکام گذاشتند؛ ما با عدم استقراض از بانک مرکزی و ضمن جلوگیری از رشد پایه پولی، تاکنون اقداماتی را انجام دادیم و برخی دیگر از اقدامات در دست کار است که ان‌شاءالله شرایط را متحول خواهد کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه تورم ارز ترجیحی  بزودی از بین می‌رود، افزود:  اجرای اصلاحات اقتصادی شرایط خاصی دارد که باید آن را بگذرانیم؛ شرایط تورمی ناشی از این اصلاحات پس از مدتی کنترل خواهد شد و به تصدیق اقتصاددان‌ها در زمان کوتاهی آثار آن از بین خواهد رفت. اما تورم ناشی از استقراض یا رشد پایه پولی است که تا سالیانی وجود خواهد داشت.
آغاز سیر نزولی تورم
آیت‌الله رئیسی همچنین مدیریت نقدینگی را از طریق مدیریت نظام بانکی برشمرد و گفت: در سه ماه آخر 1400 سیر صعودی تورم به سیر نزولی تبدیل شد؛ به دلیل آنکه دولت منابع و مصارف خود  را کنترل کرد و این عملکرد، خود را در آمار‌ها نشان داد که حاکی از موفقیت دولت در این زمینه است.
رئیس جمهور با اشاره به استمرار اقدامات دولت برای نظارت بر بازار و قیمت‌ها، تصریح کرد: اتحادیه‌های صنفی و بخش‌هایی که قیمت‌گذاری می‌کنند باید علت گران شدن هر کالایی را برای مردم توضیح بدهند. برای مثال، افزایش دستمزد، افزایش قیمت جهانی مواد اولیه و هر علت دیگری که به آن استناد می‌شود، در هر صورت باید برای مردم تشریح شود.
ماهانه فاکتورهای دولت قبل را پرداخت می‌کنیم
رئیس جمهور در پاسخ به این ادعا که آیا دولت در اجرای اصلاحات به دنبال جبران کسری بودجه بوده است، تشریح کرد: با این میزان یارانه‌ای که در حال پرداخت است، آیا مبلغ بیشتری برای جبران کسری بودجه باقی می‌ماند؟ جدای از هزینه‌های جاری، تنها به طور متوسط در هر ماه 12 تا 13 هزار میلیارد تومان برای جبران سررسید اوراقی که در دولت قبل انجام شده است، پرداخت می‌کنیم.
وی با اشاره به برخی پرسش‌ها درباره افزایش درآمدهای نفتی گفت: امسال اولین سالی است که دولت نگاهی به 40 درصد سهم صندوق توسعه نداشته و نسبت به آن حساب باز نکرده است.  14.5 درصد نیز برای توسعه میادین نفتی و... است که در اختیار دولت نیست. دولت حدود 45 درصد دیگر را که برابر قانون در اختیار دارد، صرف کالاهای اساسی و آنچه در قانون به آن مکلف است، می‌کند.
رئیسی افزود: الحمدلله هم فروش نفت کشور مناسب است و هم تلاش داریم تا همه پول آن به کشور بازگردد.
اقدام دولت در راستای ریشه‌کنی فقر مطلق
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که گرانی‌ها چه زمانی مدیریت خواهد شد، گفت: گرانی هر نوع کالا باید تفکیک شود و به تناسب آن افکار عمومی را توجیه کرد. بیش از سقف مجازی که ممکن است در مجوز داده شود، قیمت هیچ کالایی هرگز نباید افزایش پیدا کند. اینکه قرار باشد هر تولیدکننده یا شرکتی در هر ساعتی که خواست افزایش قیمت داشته باشد، از سوی دولت به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی افزود: هر گرانی باید توجیه منطقی داشته باشد و به مردم هم گفته شود. خدمت یا کالایی که ربطی به افزایش قیمت مواد اولیه یا... نداشته، با همراهی دستگاه قضایی برای نظارت حتماً جلوگیری یا برخورد خواهد شد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح دهک‌بندی‌ها و درخصوص فواید طرح اصلاح یارانه‌ها گفت: یکی از اهداف  کاری که انجام شد در راستای ریشه‌کنی فقر مطلق بوده است. من در روستاها رفته‌ام و دیده‌ام خانواده‌هایی فقط درآمدشان یارانه  45 هزار تومانی بوده است. اما الان این خانواده‌ها مبالغ بیشتری دریافت می‌کنند و این حرکت در راستای رفع فقر مطلق است. ما باید بتوانیم وضعیت مردم را بهبود ببخشیم و فاصله طبقاتی را کم کنیم. ما وقتی می‌گوییم حمایت از تولید یعنی منابع ارزی به سمت تولید برود و از واردات بی رویه جلوگیری شود. علاوه بر این دولت باید سرمایه بخش خصوصی و مردم را وارد عرصه تولید کند و بر آن نظارت کند. این بخشی از فواید کار است. با مدیریتی که می‌شود ا‌ن‌شاءالله آثارش را در رشد اقتصادی نشان می‌دهد.
آیت‌الله رئیسی درخصوص کسانی که درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی را دارند توضیح داد: در این بین دو دسته هستند. دسته‌ای می‌گویند اسم ما اصلاً تاکنون نبوده و جا مانده‌ایم. حدود دو و نیم میلیون متقاضی هستند که از قلم افتاده‌اند و متقاضی‌اند که یارانه به آنها پرداخت نشده که با بررسی‌های انجام شده به تعداد بالایی پرداخت شده و هنوز هم درحال بررسی این موضوع هستیم.
رئیس جمهور ادامه داد: اما دسته‌ای هم قبلاً یارانه می‌گرفتند اما الان قطع شده که در حال رسیدگی است و تا نوبت بعدی که یارانه پرداخت خواهد شد به اعتراض اینها رسیدگی کامل خواهد شد. دوستان ما باید شبانه روز به این مسأله بپردازند تا حق کسی تضییع نشود. البته این دفاتر باید همیشه بررسی وضعیت خانواده‌ها را داشته باشد چون ازدواج و طلاق و مسائلی از این قبیل وضعیت خانواده‌ها را متفاوت می‌کند.
تداوم پرداخت یارانه تا اطمینان‌یابی از وضعیت کالابرگ الکترونیک
رئیس جمهور درباره زمان اجرایی شدن کالابرگ الکترونیک، اظهار کرد: تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند و مطمئن نشویم که کالا به درستی به دست مردم می‌‌رسد، به عبارت دیگر تا زمانی که مطمئن شویم نظام عادلانه‌ای در کالابرگ الکترونیک وجود دارد، حتماً شرایط پرداخت یارانه نقدی را ادامه می‌‌دهیم.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: دوستان ما در بخش‌های مختلف مشغول کار روی سامانه کالابرگ الکترونیک هستند، زیرا باید اطمینان حاصل شود که شرایط کالابرگ اطمینان بخش بوده و مردم حتماً به حق خود برسند.
سرانجام یارانه دارو و نان
رئیس جمهور درباره سرانجام یارانه دارو و نان نیز با اشاره به اینکه یارانه دارو باید سمت بیمه‌ها برود، گفت: اما زیرساخت‌ها در بیمه‌ها کامل نیست و تا زمانی که زیرساخت کامل شود، ما فرایند شیوه فعلی توزیع ارز ترجیحی را قطع نمی‌کنیم. به عبارت دیگر باید تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در بیمه‌ها، دارو باید به شیوه فعلی توزیع شود و این وضعیت نمی‌تواند تغییر کند.
آیت‌الله رئیسی درباره وضعیت قیمت نان نیز با تأکید بر اینکه وضعیت قیمت نان تغییری نخواهد کرد، اضافه کرد: مانند داروها و بیمه‌ها، تا وقتی که نسبت به وضعیت نان اطمینان یابیم، این امر تغییر نخواهد کرد.
قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت
وی با اشاره به اینکه آنچه درباره توزیع و قیمت‌گذاری نان به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها مانند قزوین و زنجان اجرا شد، ادامه داد: این اجرای آزمایشی در برخی از استان‌ها نتایج خوبی داشت، اما تا وقتی که احساس نشود این شیوه می‌‌تواند به درستی و بدون مشکل به نیاز مردم پاسخ دهد، حتماً شرایط فعلی را ادامه می‌‌دهیم و تا وقتی برای ما اطمینان حاصل شود، شرایط نان تغییر خواهد کرد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در اینجا صحبتی از بنزین نشد، اضافه کرد: هرچند سؤالی در زمینه بنزین نشد، اما اینجا بگویم هیچ تغییری درباره بنزین انجام نمی‌شود، اگر هم قرار است کاری انجام شود، با تمهید مقدمات و با اطلاع مردم انجام خواهد شد.
برنامه‌های دولت برای تأمین مسکن
رئیس جمهور درباره برنامه دولت برای تأمین مسکن و نیز مدیریت بازار اجاره نیز گفت: کشور ما سالانه به ساخت یک تا دو میلیون مسکن نیاز داشت، اما ما با یک عقب‌ماندگی جدی در این زمینه مواجه هستیم، به گونه‌ای که در برخی سال‌ها 700-800 هزار و بعضی سال‌ها 650 هزار واحد عقب‌ماندگی داریم که این عقب‌ماندگی امروز دارد خود را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به وعده خود مبنی بر ساخت 4 میلیون مسکن در دولت سیزدهم، با تأکید بر اینکه این امر علاوه بر وعده دولت، مصوبه مجلس شورای اسلامی هم هست، اظهار کرد: ممکن است تا پایان سال یک میلیون مسکن در کشور ساخته نشود، اما ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال حتماً دنبال خواهد شد، زیرا علاوه بر وعده ما، الزام قانونی مجلس هم وجود دارد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه تهیه زمین در شهرها و روستاهای مختلف انجام شده است و برخی استان‌ها به‌سرعت و برخی به کندی پیش می‌‌روند، اظهار کرد: از همه مدیران می‌‌خواهیم با سرعت این کار را دنبال کنند تا این مسأله نیز به سرانجام برسد.
آیت‌الله رئیسی درباره وضع مالیات بر خانه‌های خالی نیز با بیان اینکه سامانه این طرح با تأخیر فعال شد، اضافه کرد که کارهای فعالیت این سامانه به‌سرعت دنبال می‌‌شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه قبل از راه‌اندازی سامانه کسب مالیات از خانه‌های خالی یا ساخت مسکن نمی‌توانیم مردم را رها کنیم، ادامه داد: ما حتماً باید در این رابطه ورود کنیم، کما اینکه در دنیا هم همین طور است. به عبارت دیگر درست است که در بازار اجاره عرضه و تقاضا وجود دارد، اما وقتی وضع مسکن این طور می‌‌شود، دولت نمی‌تواند ورود نکند.
وی با اشاره به اینکه در صورت مداخله دولت باید شرایط به گونه‌ای باشد که نه به مستأجر ظلم شود و نه به موجر، اظهار کرد: در همین راستا کار سریعی را با کمک سران قوا انجام دادیم، که میزان اجاره بها از 25 درصد بیشتر نشود، برای این امر نیز یک ضمانت اجرایی تعریف شد که حتماً از سوی دستگاه قضایی دنبال می‌‌شود.
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که در این صورت شاهد بسامان شدن این بازار باشیم تا کارها و برنامه‌های زیربنایی دولت در زمینه مسکن به سرانجام برسد.
نیاز کشور به 20 هزار مگاوات برق
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت آب، برق و قطعی گاز که در سال گذشته تجربه شده بود، گفت: ببینید یک مسأله کمبود نزولات آسمانی است که اگر مدیریت بشود تنش‌ها کمتر می‌شود و با مدیریتی که انجام شد گاز مدیریت شد و ما طی یکسال گذشته قطعی نداشتیم. امسال هم با مدیریت منابع و کمک مردم طراحی جامعی شده است که دولت بتواند ساعات اداری را کنترل کند و بگذارد برای مصارف خانگی و تولیدی مصرف شود. رئیس جمهور ادامه داد: ما در تولید برق کمبود جدی داریم. ما باید در این سال‌ها نیروگاه‌های متعددی را فعال می‌کردیم. مثلاً ما نیاز به 20 هزار مگاوات برق داریم و کار را در این خصوص آغاز کرده‌ایم، با صنایع بزرگ صحبت کرده‌ایم که برق آنها را مستقل کنیم، کارهای خوبی انجام دادیم که وزیر نیرو گزارش خواهد داد. البته کمک مردم می‌تواند در این زمینه هم به ما یاری دهد. مثلاً کشاورزان باید در الگوی کشت، دولت را همراهی کنند و این کار را هم کرده‌اند. به همین دلیل صمیمانه از اقشاری که کمک کرده‌اند، تشکر می‌کنم.
از شانگهای  و   اکو  تا  بریکس
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درخصوص ترافیک دیپلماتیک و حضور کشورهای مختلف با اشاره به سیاست همسایگی گفت: افزایش تجارت و مثبت شدن تراز تجاری نشان دهنده پاسخ دادن سیاست‌های همسایگی کشور در همین چند ماه بوده است. تبادل ما با کشورهای همسایه افزایش داشته است. مثلاً در صادرات خدمات فنی مهندسی ما با 18 کشور قرارداد داشتیم و 2.5 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشته‌ایم. کشورهای همسایه هم استقبال می‌کنند. ترانزیت قطاری که از قزاقستان به سمت تهران آمد یا قطار چینی که به سمت ایران در حال حرکت است، باعث می‌شود آورده بسیاری برای کشور داشته باشد. ارتباط با سازمان شانگهای، اکو، بریکس و کشورهای عضو این مجموعه‌ها آورده تجاری زیادی خواهد داشت. ما باید به سهم خود در تجارت برسیم و تازه در آغاز کار هستیم. در سه ماه اول سال 20 درصد رشد تجاری داشتیم. به عنوان نمونه امروز روابط تجاری ما با تاجیکستان چند برابر شده است و امیدواریم کار ادامه پیدا کند. در صادرات غیرنفتی شرایط بهبود پیدا کرده و در صادرات نفتی نیز علی رغم تحریم صادرات قابل توجهی داشته‌ایم.
لزوم بازگشت اروپا و امریکا به تعهدات خود 
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درمورد آخرین تحولات درخصوص پیگیری‌های دولت در زمینه رفع تحریم‌ها نیز گفت: این تحریم‌ها ظالمانه است و باید رفع شود. اروپا و امریکا به تعهدات‌شان عمل نکردند و باید به تعهدات خود بازگردند و در این خصوص مذاکرات در جریان است. اما ما مسیر خنثی‌سازی تحریم را هم در قرارگاهی با ریاست معاون اول دنبال می‌کنیم و هر دو مسیر مورد پیگیری ما است.
رئیس جمهور افزایش بهره‌وری و افزایش سرمایه‌گذاری را دو زمینه مهم رشد اقتصادی برشمرد و گفت: هدایت نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید، اقدام مشترک با بخش خصوصی و همکاری با نهادهای کشور همچون ستاد اجرایی و... از جمله برنامه‌های دولت برای فعال کردن سرمایه‌گذاری داخلی بوده است.
وی  همچنین افزود: شرکت‌های بزرگ ایرانی نیز در حال سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری داخلی هستند.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به قراردادهای اخیر با کشورهای همسایه، اعلام کرد که تاکنون از 2 میلیارد دلار تا 20 میلیارد دلار برای چندین سرمایه‌گذاری خارجی نیز قرار‌دادهایی بسته شده است.
تمهیدات دولت برای اجرای قانون جوانی جمعیت
آیت‌الله رئیسی درباره اقدامات دولت برای اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت، با اشاره به اینکه دولت برای این امر ستاد تشکیل داده و مصوبات را دنبال می‌‌کند، اظهار کرد: گاهی خود من در پیگیری‌های اجرای مصوبات مباشرت می‌‌کنم، زیرا می‌‌دانیم که مسائل فرهنگی نقش بسیاری در افزایش جمعیت و ترغیب جوان‌ها به ازدواج و بچه‌دار شدن دارد.
وی با بیان اینکه تحقق این امر مستلزم آن است که سازوکارهای آن کاملاً فراهم شود، افزود: یکی از مسائل مهم امروز جامعه ما مسائل فرهنگی است که مسئولان فرهنگی باید تلاش کنند این مسأله در جامعه رشد یابد.
رئیسی با اشاره به اینکه امروز ما مورد هجوم فرهنگی هستیم که جوانان را به ازدواج نکردن، تشکیل ندادن خانواده یا حتی فرزند نداشتن تشویق می‌‌کنند، اظهار کرد: اساساً این یک مسأله جهانی است که حتی در سخنرانی خود در اجلاس بریکس هم به بحران خانواده اشاره کردم.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد که همه دستگاه‌ها موظف هستند اجرای این قانون را دنبال کنند و ما هم به عنوان مسئول تا حصول نتیجه کار را دنبال می‌‌کنیم تا شاهد یک تغییر محسوس در بحث خانواده باشیم.
سخن پایانی رئیس جمهور درباره حقوق و دستمزد
رئیس جمهور در بخش پایانی این نشست خبری، با اشاره به اینکه برخی اقشار نسبت به حقوق و دستمزد خود نگران هستند و درخواست‌هایی دارند، اظهار کرد: قبل از دولت سیزدهم بحث حقوق و دستمزدهای کارکنان دولت، کارگران، معلمان و اقشار بازنشسته مطرح بود، برخی هم حقوق خود را با حقوق افراد در دستگاه‌های دیگر مقایسه می‌‌کردند که با همان مدرک تحصیلی دریافت‌های متفاوتی دارند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه من وعده دادم و تأکید کردم که حتماً باید پرداخت عادلانه در کشور صورت بگیرد و ما شاهد بی‌عدالتی‌ها در پرداخت‌ها نباشیم، عادلانه شدن نظام پرداخت‌ها را یک ضرورت دانست و گفت: بعضی از عزیزان تصور می‌‌کنند من اطلاع ندارم، درحالی که من اطلاع دارم و تفاوت‌ها را می‌‌دانم، ما دنبال رفع تفاوت‌های ناحق هستیم.
وی با اشاره به اینکه گاهی عزیزانی در جایی جمع می‌‌شوند و فکر می‌‌کنند مطالب آنان به ما نمی‌رسد یا توجه نمی‌کنیم، ادامه داد: ما توجه می‌‌کنیم و مسائل حقوق کارگران، معلمان و بازنشسته‌ها را می‌‌دانیم، اما باید توجه داشت که نگاه دولت به کل حقوق بگیران است، نه عزیزی که ممکن است در یک قشر صرفاً به صنف خودش توجه داشته باشد، بلکه ما به نظام عادلانه در کل کشور توجه داریم.
به دنبال عادلانه کردن نظام پرداخت هستیم
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه عادلانه شدن پرداخت‌ها مورد توجه دولت، مردم و مجلس  و همه بخش‌ها هست و خواهد بود، گفت: درباره تغییر وضعیت برخی کارکنان نیز، این مسأله در دستور کار هم دولت وهم مجلس هست، اما این کار باید به نحوی دقیق صورت بگیرد تا شاهد افزایش هزینه نباشیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه کارشناسان بارها تأکید کردند که دولت نباید پرهزینه اداره شود و نباید هزینه‌های دولت را  افزایش داد، اظهار کرد: زیرا در این صورت شاهد آثار تورمی خواهیم بود.
آیت‌الله رئیسی خطاب به اقشار مختلف گفت: امروز همگان، تأکید دارند که دولت باید کم هزینه و کم خرج اداره شود، از این رو باید راهی را یافت که هم عزیزان ما به عنوان یک کارمند و معلم و استاد و کارگر بتوانند بخوبی زندگی خود را اداره کنند، هم بتوانیم هزینه‌های دولت را مدیریت کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مهار تورم مدیریت منابع و مصارف است، تصریح کرد: لذا می‌‌خواهم تأکید کنم که توجه به رفع مشکلات همواره مورد توجه دولت بوده و خواهد بود و به هیچ وجه راضی نمی‌شویم که یک ریال نسبت به حقوق حقه هیچ قشری کم گذاشته شود.
رئیس جمهور در پایان این نکته را نیز مطرح کرد که برخی تصور‌ نکنند اگر انتقادی به دولت کنند رنجیده خاطر می‌شویم، ما ازانتقادات و پیشنهادات استقبال می‌کنیم و بنا داریم صادق الوعد باشیم و همواره در کنار مردم و برای مردم تلاش کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: