نسخه چاپی
گروه
سیاسی: در راستای سیاست قضازدایی و کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضایی،
نشست هماندیشی رئیس قوه قضاییه با معاونین حقوقی و امور مجلس دستگاههای
اجرایی و نهادهای حاکمیتی، به منظور بررسی چگونگی کاهش ورودی پروندههای
مربوط به دستگاههای دولتی و حاکمیتی به عدلیه برگزار شد. حجتالاسلام
والمسلمین محسنی اژهای در جریان این نشست با اشاره به نقش و کارکرد ویژه
معاونتهای حقوقی و امور مجلس وزارتخانهها و دستگاههای حاکمیتی در
برنامهریزی و هماهنگی جهت پیشبرد کلیه امور حقوقی و مجلس دستگاههای متبوع
خود و نظارت بر حُسن اجرای آنها، اظهار کرد: معاونتهای حقوقی و امور
مجلس وزارتخانهها و دستگاههای حاکمیتی به عنوان حلقه واسط تشکیلات خود با
مجلس و دستگاه قضایی، ایفاگر مسئولیتهای خطیر و مهمی نظیر اقامه دعوی،
تعقیب و دفاع از دعاوی کیفری، حقوقی، اداری، ثبتی و سایر دعاوی مطروحه
درمراجع قضایی و حقوقی و همچنین ارتباط مستمر با نهاد تقنینی کشور در
راستای پیشبرد اهداف و برنامههای دستگاه متبوع خود هستند.
رئیس دستگاه
قضا در ادامه به بیان راهکارها و نکاتی کلیدی در باب تقویت کارآیی
معاونتهای حقوقی و امور مجلس وزارتخانهها و دستگاههای حاکمیتی و
نقشآفرینی آنها در پیشبرد امر قضازدایی و کاهش ورودی پروندهها به دستگاه
قضایی، پرداخت و در این رابطه مشخصاً به ۱۰ دستورکار اشاره کرد. استخراج
آمار مدوّن و متقن پیرامون میزان و نوع پروندههای قضایی مرتبط با
دستگاههای دولتی و حاکمیتی؛ تفکیک پروندههای حقوقی مرتبط با دستگاهها به
لحاظ طرفیّت (طرف مخاطب دعوا)؛ آسیبشناسی دلایل تشکیل پروندههای قضایی
لَه یا علیه دستگاههای دولتی و حاکمیتی؛ حل و فصل پروندههای مرتبط با
دستگاهها قبل از صدور آراء و احکام قضایی در رابطه با آنها؛ تعیین و
تفکیک دستگاههایی که بیشترین دادخواست مردمی در مورد آنها در دیوان عدالت
اداری مطرح شده و بیشترین ابطال مصوبات در این دیوان به آنها اختصاص
دارد؛ شناسایی و مسدود کردن بسترهایی که سبب میشود علیه یک دستگاه بیشترین
دادخواست در دیوان عدالت اداری ثبت شود؛ ضرورت تدوین لایحه دفاعیه قوی و
مستدل توسط معاونین حقوقی دستگاهها در جریان رسیدگیهای قضایی؛ آسیبشناسی
دلایلی که سبب میشود احکام قضایی علیه دستگاه دولتی و حاکمیتی صادر شود و
ضرورت دقتنظر معاونتهای حقوقی دستگاهها در ارائه درخواستهای
تجدیدنظرخواهی؛ ۱۰ دستورکاری بود که رئیس قوه قضاییه در نشست هماندیشی با
معاونین حقوقی و امور مجلس دستگاههای اجرایی و نهادهای حاکمیتی در راستای
نقشآفرینی آنها در پیشبرد امر قضازدایی و کاهش ورودی پروندهها به دستگاه
قضایی، مطرح کرد.
رئیس عدلیه در ادامه این نشست، با تبیین و تشریح هر
یک از دستورکارهای مطرح شده در راستای تقویت کارآیی معاونتهای حقوقی و
امور مجلس وزارتخانهها و دستگاههای حاکمیتی و نقشآفرینی آنها در پیشبرد
امر قضازدایی و کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضایی، تصریح کرد: مختومه
کردن پروندههای قضایی مرتبط با دستگاههای دولتی و حاکمیتی در قالب صلح و
سازش، قبل از صدور رأی و حکم دادگاه، از جمیع جهات اعم از مادی و غیرمادی،
دارای منافع قابلتوجه است و نقش معاونتهای حقوقی دستگاهها در تحقق این
مهم برجسته است.
محسنی اژهای با اشاره به نقش اساسی و برجسته دیوان
عدالت اداری در رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به
مأمورین یا واحدها یا آییننامههای دولتی و احقاق حقوق آنها طبق
اصل یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی، اظهار کرد: معاونت حقوقی یک دستگاه
دولتی یا حاکمیتی میتواند در شناسایی و مسدود کردن بسترهایی که سبب میشود
علیه دستگاه مزبور در دیوان عدالت اداری دادخواست ثبت شود، نقش چشمگیری را
ایفا کند.
رئیس دستگاه قضا افزود: همچنین نقش معاونت حقوقی یک دستگاه
دولتی یا حاکمیتی در متنبّه کردن مسئولان و دستاندرکاران دستگاه مزبور در
راستای جلوگیری از صدور مصوبات مغایر با قوانین و مقررات وحقوق مردم بسیار
حائز اهمیت است. رئیس قوه قضاییه در ادامه به تشریح مقوله اهمیت دفاع مستدل
و قوی معاونتهای حقوقی در موعد رسیدگی به پروندههای قضایی مرتبط با
دستگاه متبوعشان پرداخت و عدم دفاع متقن و کافی از سوی آنها را موجب
ایجاد پیامدهایی از قبیل کثرت درخواستهای اعمال ماده ۴۷۷ و اطاله دادرسی
دانست. قاضیالقضات در همین راستا افزود: وقتی رأی و حکمی علیه یک دستگاه
دولتی و حاکمیتی صادر میشود بعضاً با لوایح دفاعیهای از سوی معاونتهای
حقوقی آن دستگاهها مواجهایم که از اتقان کافی برخوردار نیستند و یا به
درخواستهای اعمال ماده ۴۷۷ و تجدیدنظری برمیخوریم که اصلاً ناظر بر مفاد
دادنامه و رأی صادره نیستند.