کد خبر: ۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
صدراعظم آلمان: همه عناصر یک توافق در وین روی میز است
سخنگوی کاخ سفید درباره آخرین روند مذاکرات وین گفت، در طول هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی در این گفت وگوها حاصل شده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره نامه تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه هر توافق جدیدی با ایران بدون تائید کنگره به سرنوشت توافق هسته ای ٢٠١٥ دچار خواهد شد

گروه سیاسی: سخنگوی کاخ سفید درباره آخرین روند مذاکرات وین گفت، در طول هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی در این گفت وگوها حاصل شده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره نامه تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه هر توافق جدیدی با ایران بدون تائید کنگره به سرنوشت توافق هسته ای ٢٠١٥ دچار خواهد شد و اینکه آیا رئیس جمهور قصد پاسخگویی به این نامه را دارد؟ گفت که اطلاعاتی در این باره ندارد. جن ساکی در ادامه از پاسخ دقیق به این سوال طفره رفت و افزود: به طور قطع من نمی‌خواهم درباره اینکه در دولت جمهوری خواه بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد، پیش بینی انجام دهم اما چیزی که مهم است همه، فارغ از وابستگی سیاسی خود به یاد داشته باشند این است که در طول چهار سال گذشته پس از خروج رئیس جمهور قبلی از توافق هسته ای چه اتفاقاتی رخ داد. همه ما می دانیم چه اتفاقی افتاد، ما نظارت کامل خود بر ظرفیت های هسته ای ایران را از دست دادیم. آنها در طول این مدت پیشرفت (هسته ای) زیادی کردند. وی در ادامه گفت: اتفاقاتی که سبب شد ما اکنون در این نقطه و موقعیت دشوار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای قرار بگیریم. بنابراین، صرف نظر از رویکرد سیاسی، مردم باید این واقعیت را در نظر بگیرند. سخنگوی کاخ سفید همچنین درباره آخرین تحولات در مذاکرات رفع تحریم های ایران که این روزها در وین، پایتخت اتریش در جریان است، اظهار داشت: دور هشتم مذاکرات همچنان ادامه دارد که به نظر می آید یک دور طولانی است. احساس ما این است که در طول یک هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است و ادامه نیز دارد اما تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی به دست نخواهد آمد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود همچون سایر مقامات آمریکایی و غرب تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را منوط به تصمیمات ایران بداند.

جن ساکی تصریح کرد: اگر ایران از خود جدیت نشان دهد ما می‌توانیم و باید به یک تفاهم برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در روزهای آتی دست یابیم. هر چیزی غیر از این، بازگشت به توافق را به میزان زیادی به خطر خواهد انداخت. مقامات آمریکایی و غرب در هفته های گذشته تلاش کرده اند با طرح این موضوع که فرصت برای حصول توافق در وین، اندک و رو به اتمام است فشار را بر مذاکره کنندگان ایرانی افزایش دهند تا تهران را مجبور به کوتاه آمدن از خواسته های بر حق خود کنند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که هیچ عجله ای برای دست یافتن به توافق ندارد و تا هر زمان که لازم باشد برای حصول خواسته ها و حقوق مردم کشور به مذاکره ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان: همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام باید رفع شود
همچنین وزیرامورخارجه کشورمان در دیدار با وزیرخارجه هلند، بر موضع ایران مبنی بر ضرورت رفع همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام و لزوم توجه به رعایت خطوط قرمز کشورمان در روند مذاکرات تاکید کرد. حسین امیر عبداللهیان در حاشیه در پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، با ووپکه هوکسترا وزیر خارجه هلند دیدار و در خصوص وضعیت روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک گفتگو و رایزنی کرد. امیرعبداللهیان با تشریح آخرین وضعیت روند مذکرات رفع تحریم‌های کشورمان در وین و تبادل نظر با همتای هلندی خود در این خصوص، بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت رفع همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام و لزوم توجه به رعایت خطوط قرمز کشورمان در روند مذاکرات تاکید کرد. وزیر خارجه هلند ووپکه هوکسترا نیز با ابراز امیدواری برای حصول توافق در زمان کوتاه‌ترین زمان ممکن برای عبور به یک شرایط جدید، بر آمادگی هلند برای گسترش روابط دوجانبه و ارتقاء همکاری ها با ایران تاکید کرد. همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با وزیر امورخارجه در خصوص موضوع مذاکرات وین و برجام هم تاکید کرد، همه منتظریم که یک توافق مورد قبول همه طرف ها برای اجرایی شدن هرچه زودتر توافق از سوی طرف های مذاکره و تامین منافع ایران حاصل شود.

روسای هیات‌های اروپایی چند روز وین را ترک می‌کنند
نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: ما به تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره برجام نزدیک هستیم. میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: عالی! روسای هیات‌های E3 (آلمان، فرانسه و انگلیس) باید چند روز وین را ترک کنند اما تیم‌های آن‌ها برای مذاکرات بیشتر در پایتخت اتریش در دسترس خواهند بود! وی ادامه داد: این دلگرم‌کننده است! ما به تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره برجام نزدیک هستیم. دور هشتم مذاکرات ایران و سایر طرف های برجام با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف رفع تحریم های یکجانبه علیه ایران و بازگشت واشنگتن به این توافق این روزها در وین، پایتخت اتریش در جریان است. مذاکرات وین برای احیای برجام در روزهای اخیر به تبادل آخرین پیشنهادها و دیدگاه‌های طرف‌های مختلف برای عبور از معدود اختلافات باقی مانده گذشت.
به نظر می‌آید پیشرفت در مذاکرات برای رسیدن به توافقی مرضی الطرفین به بیش از ۹۸ درصد و هیات‌ها به کفایت مذاکرات رسیده‌اند و توافق در انتظار تصمیمات سیاسی در دو سوی میز است. اکنون منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده تاکید دارند که ایران توانسته شاخص های مدنظرش برای راستی آزمایی را به دست آورد و در رابطه با تضمین تعهد آمریکا به تعهداتش در بخش های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی تضمین های قابل توجهی تا کنون به دست آمده است و البته تلاش برای اخذ تضمین های بیشتر تا دقایق پایانی کار ادامه دارد. در یکی دو روز گذشته برخی منابع رسانه ای و سیاسی از احتمال بازگشت هیات‌ها به پایتخت ها برای برخی مشورت‌ها و اتخاذ تصمیمات جدید خبر دادند اما به نظر می‌آید هیات های مذاکره کننده با جدیت و اختیار لازم مذاکرات را تاکنون پیش برده اند. با این وجود در صورت نهایی شدن پیش‌نویس توافق، حضور وزیران خارجه طرف‌های برجامی در وین در روزهای آینده محتمل است.

صدراعظم آلمان: همه عناصر یک توافق در وین روی میز است
صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت «همه عناصر» یک توافق روی میز است اما اگر خیلی زود مذاکرات وین به نتیجه نرسد، احتمال شکست وجود دارد. «اولاف شولتز» در این خصوص اظهار داشت: «ما اکنون این شانس را داریم که به توافقی برسیم که اجازه می‌دهد تحریم‌ها برداشته شود؛ اما اگر خیلی سریع موفق نشویم، خطر شکست مذاکرات وجود دارد». وی سپس با انداختن توپ در زمین ایران، افزود: مقامات ایران یک انتخاب دارند. اکنون لحظه رویارویی با حقیقت است. وی در ادامه مدعی شد: ایران هسته‌ای برای آلمان قابل قبول نیست، تا حدی به این دلیل که امنیت اسرائیل غیرقابل مذاکره است. این اظهارات در حالی مطرح شده که شواهد روزافزون حکایت از آن دارد که به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مستلزم اخذ تصمیم‌های سیاسی از سوی غربی‌ها به ویژه واشنگتن برای رفع تحریم‌ها است. پیش‌تر، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با بیان این که در جریان مذاکرات در وین «پیشرفت قابل توجهی» حاصل شده، مدعی شد در صورتی که ایران در این مورد «جدیت نشان دهد»، توافق در عرض چند روز ممکن است.

نام:
ایمیل:
* نظر: