کد خبر: ۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رسانه‌های بین‌المللی: مذاکرات وین وارد مرحله نهایی شده است
منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کردند که نشست‌ها و جلسات برگزار شده در هفته گذشته تا کنون در فضایی "رو به جلو" و "سازنده" برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است.

گروه سیاسی: منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کردند که نشست‌ها و جلسات برگزار شده در هفته گذشته تا کنون در فضایی "رو به جلو" و "سازنده" برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است. به نظر می آید با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین و نیز شرکت مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در مذاکرات در روزهای گذشته و آتی به رفع اختلافات به طور کامل نزدیک تر می شویم. شایان ذکر است که حضور نمایندگانی از وزارت نفت و بانک مرکزی ایران در مذاکرات با هدف انجام بررسی‌های دقیق‌تر و رایزنی‌های فنی انجام می شود. در ادامه مذاکرات وین در دور هشتم، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد. اولیانوف در توییتی نوشت که درباره بحث‌برانگیزترین مسائلی صحبت کردیم که باید در مذاکرات وین حل شوند. نماینده روسیه در مذاکرات وین هم چنین روز شنبه با علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین دیدار و درباره مسائل پیش‌رو در مذاکرات وین گفت‌وگو کرد.علاوه بر این نمایندگان روسیه و تروئیکای اروپا با حضور نماینده اتحادیه اروپا روز شنبه با یکدیگر دیدار کردند. در روزهای گذشته کارگروه‌های رفع تحریم، ترتیبات اجرایی و اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شده است.

منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کردند که با توجه به پیشرفت قابل توجه به دست‌ آمده در مذاکرات و نگارش بخشی زیادی از متون توافق نهایی، رسیدن به خط پایان مذاکرات و دستیابی به تفاهم در وین اکنون تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است. اگر این کشورها تصمیمات لازم را به خصوص در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان در مدت زمانی کوتاه مذاکرات را جمع‌بندی کرد و به نتیجه رسید. متاسفانه همان طور که از ابتدای مذاکرات مشخص بود هنوز طرف آمریکایی به هماهنگی لازم در سیاست داخلی خود برای مواجه شدن با برجام و اتخاذ تصمیمات لازم دست نیافته است و بر خلاف ایران که با سیاستی روشن و موضعی واحد در وین حضور یافته است، طرف آمریکایی چه در سطح هیأت مذاکره‌کننده شان و چه در سطح سیاست داخلی دچار اختلاف نظر و ناهماهنگی است. با این حال به نظر می آید چند گام تا توافق طرفین برای بازگشت به برجام و از سرگیری تعهدات در فرمت تازه باقی نمانده است. با این حال همان طور که در ۲۰۱۵ برخی کشورهای منطقه و رژیم اسراییل نسبت به هرگونه توافق نگران بودند و در روند مذاکرات و بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای دست از کارشکنی برنداشتند اکنون هم تحرکات جدی برای شکاف در مذاکرات و اعمال نفوذ به ویژه از سوی اسراییل مشهود است. ضروری است تا دولت‌های غربی با اتخاذ تصمیمات سریع تر نسبت به جمع بندی گفت‌وگوها در وین اقدام کنند و به جای آنکه با هر ساز این رژیم روند مذاکرات را تغییر دهند در مذاکرات با اراده جدی و انگیزه بیشتر وارد شوند. همچنین روسای جمهور فرانسه و روسیه درباره چگونگی حفظ و اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران رایزنی کردند.کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون روسای جمهور روسیه و فرانسه در یک تماس تلفنی با یکدیگر درباره بحران اوکراین و لزوم توجه به نگرانی‌های امنیتی مسکو گفت‌وگو کردند. بنابر اعلام کرملین، پوتین و مکرون در گفت‌وگوی تلفنی خود همچنین درباره چگونگی حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به بحث و تبادل نظر پرداختند. این گفت‌وگو در حالی انجام شده است که دور هشتم مذاکرات ایران و ١+٤ با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و بازگشت واشنگتن به برجام هم اکنون در پایتخت اتریش در حال انجام است. به نظر می آید با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین و نیز شرکت مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در مذاکرات در روزهای گذشته و آتی به رفع اختلافات به طور کامل نزدیک تر می شویم. شایان ذکر است که حضور نمایندگانی از وزارت نفت و بانک مرکزی ایران در مذاکرات با هدف انجام بررسی‌های دقیق‌تر و رایزنی‌های فنی انجام می شود. در روزهای گذشته کارگروه‌های رفع تحریم، ترتیبات اجرایی و اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شده است.
همان طور که در ۲۰۱۵ برخی کشورهای منطقه و رژیم اسراییل نسبت به هرگونه توافق نگران بودند و در روند مذاکرات و بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای دست از کارشکنی برنداشتند اکنون هم تحرکات جدی برای شکاف در مذاکرات و اعمال نفوذ به ویژه از سوی اسراییل مشهود است. ضروری است تا دولت‌های غربی با اتخاذ تصمیمات سریع تر نسبت به جمع بندی گفت‌وگوها در وین اقدام کنند و به جای آنکه با هر ساز این رژیم روند مذاکرات را تغییر دهند در مذاکرات با اراده جدی و انگیزه بیشتر وارد شوند.

پکن: مذاکرات وین وارد مرحله نهایی شده است
نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز تصریح کرد همه مذاکره‌کنندگان اتفاق نظر دارند که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی شده است. ‌«وانگ کان» تصریح کرد که مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران وارد مرحله نهایی شده است. بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، کان تصریح کرد: «تمامی مذاکره‌کنندگان موافق هستند که ما به مرحله نهایی رسیده‌ایم، به ویژه آن‌که همکاران ایرانی ما بسته نهایی خود را پیشنهاد داده‌اند». مذاکره‌کننده ارشد چین در مذاکرات وین سپس ابراز امیدواری کرد که ایران «رسماً بازخوردهای مکتوب خود را درباره بسته پیشنهادی برای بحث توسط همه طرف‌ها ارائه کند». شبکه «سی جی تی ان» نیز گزارش کرد که یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی روز شنبه اعلام کرد که ارائه پیشنهادات امری معمول در هر مذاکراتی است و «ایران از روز اول در ارائه ایده‌ها و پیشنهادات جدید پیشگام بوده و طرف‌های دیگر را نیز تشویق به چنین کاری کرده است». همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز ۲۱ بهمن ماه در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اظهاراتی با بیان این‌که «با جدیت، برنامه و ابتکار در میز مذاکره حضور داریم و برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم هستیم.» وی گفت: «زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آنها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد.»

باید به مذاکرات وین خوش‌بین باشیم
عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز گفت: به مصلحت طرف‌های غربی است که برروی لغو تحریم‌ها تکیه کنند و هرچه سریع تر به تعهداتی که در برجام دادند عمل کنند. فدا حسین مالکی، با اشاره به آخرین روند مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های غربی، گفت: روند مذاکرات در روزهای گذشته نشان داده که گام‌های مثبتی از سوی هر دو طرف برای رسیدن به یک توافق برد-برد برداشته شده است. وی با بیان اینکه روند پیشرفت مذاکرات نشان می‌دهد طرف‌های غربی به ویژه اروپایی‌ها رویکرد جدید دولت ایران را پذیرفتند، ادامه داد: طرف‌های مقابل ایران به این موضع واقف شدند که مذاکرات برای رسیدن به نتیجه است. نماینده زاهدان در مجلس با تاکید بر اینکه ایران در چند سال گذشته همواره قائل به این بوده است که دیپلماسی بهترین گزینه برای حل اختلافات است، افزود: به مصلحت طرف‌های غربی است که برروی لغو تحریم‌ها تکیه کنند و هرچه سریعتر به تعهداتی که در برجام دادند عمل کنند. مالکی با تاکید بر اینکه خواسته ایران در مذاکرات مشخص است و باید تمام تحریم‌های که علیه ملت ایران وضع شده لغو شود و تعلیق تحریم‌ها انتظارات ما را برآورده نمی‌کند، عنوان کرد:متأسفانه آمریکایی‌ها بهانه‌های زیادی برای لغو تحریم‌های ایران می‌آورند و دسته‌بندی‌های را برای لغو تحریم‌های کشورمان در نظر می‌گیرند. در حالی که، کل تحریم‌ها اعم از تحریم افراد و سایر تحریم‌های کشورمان باید رفع شود و غربی‌ها نباید تعیین کننده میزان لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: