کد خبر: ۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
کمیسیون تلفیق بودجه به تازگی تصویب کرده که در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. این موضوع با اعتراضات بسیاری از جانب سرمایه گذاران مواجه شده است

آفتاب یزد:کمیسیون تلفیق بودجه به تازگی تصویب کرده که در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. این موضوع با اعتراضات بسیاری از جانب سرمایه گذاران مواجه شده است و حتی سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد این موضوع را غیر قانونی و غیر شرعی دانسته و بر این اعتقاد است که این موضع موجب کوچ هر چه بیشتر سرمایه گذاران از مناطق آزاد به سمت کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌شود. این در شرایطی است که پیشتر فعالین اقتصادی بر این باور بودند که برای بهبود رشد اقتصادی و راه‌اندازی چرخ تولید نیازمند جذب سرمایه‌های خارجی هستیم اما این طور که پیداست قوانینی که به تازگی در حال تصویب در مجلس شورای اسلامی است همان سرمایه گذاران داخلی را هم از ماندن و سرمایه‌گذاری در کشور پشیمان ساخته است. با این حال باید دید چگونه می‌توان جلوی کوچه سرمایه گذاران داخلی را گرفت؟ و سرمایه گذاران خارجی را هم جذب کرد؟ آیا اخذ مالیات از مناطق آزاد کار درستی است؟
>اخذ مالیات از سرمایه گذاران مناطق آزاد
تقریبا دو هفته پیش بود که رحیم زارع سخنگوی‌ کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که در سال آینده مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شوند. گویا دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده است و بر همین اساس در بند «ش» تبصره عوارض و مالیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱آمده است که مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی-ای- تی) خواهند بود. این موضوع از همان ابتدا با اعتراضات زیادی همراه بود و حتی کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران نیز این موضوع را مسبب خروج سرمایه گذاران از مناطق آزاد می‌دانستند اما روز گذشته دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها به مواردی اشاره کرد که بسیار تامل بر انگیز است.
>کوچ سرمایه‌گذاران مناطق آزاد به امارات و ترکیه

نام:
ایمیل:
* نظر: