کد خبر: ۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری اعلام کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:در حوزه راستی آزمایی به صورت مشخص همه ایده‌ها مکتوب شده و الان از فاز ایده‌ها رد شدیم. هیأت ایران خلاقانه و مبتکرانه به ویژه طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و امروز منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم.

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:در حوزه راستی آزمایی به صورت مشخص همه ایده‌ها مکتوب شده و الان از فاز ایده‌ها رد شدیم. هیأت ایران خلاقانه و مبتکرانه به ویژه طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و امروز منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی پرداخت. وی در آستانه دهه فجر در طلیعه سالگرد پیروزی انقلاب این اتفاق بزرگ قرن به ملت ایران تبریک گفت و این روز و دهه و یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی را گرامی داشت و افزود: وزارت خارجه در طی این دهه برخی از اقدامات خود را بیشتر تشریح خواهد کرد.

مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته
خبرنگاری پرسید که آیا فرصت زمانی مشخص شده‌ای برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره مذاکرات وین تعیین شده؟ که خطیب‌زاده پاسخ داد: ما از این تنفس‌ها چند باری داشتیم، البته مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته در هر چهار حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، راستی آزمایی و اخذ تضامین، البته در برخی پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و عدم اخذ تصمیم‌های لازم در طرف‌های مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبرو بوده که توصیه می‌کنیم بعد از بازگشت از پایتخت‌هایشان با تصمیمات لازم برگردند که بتوانیم آنچه امروز در پیش‌نویس‌ها آماده کردیم به سرعت جمع بندی کنیم. وی گفت: اگر طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا وقتی به وین برمی‌گردد تصمیمات خودش را اخذ کرده باشد و به مطالبات به حق ایران را صحه بگذارد و چیزی بیشتر از برجام مطالبه نکند و کمتر از برجام هم ما قبول نخواهیم کرد، مطمئن باشید به سرعت می‌توان به یک توافق پایدار و قابل اتکا و خوب رسید. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره نامه انتقادی سعید جلیلی درباره مذاکرات وین به مقامات عالی کشور که سؤال خبرنگاری بود نیز بیان کرد: مناسب‌تر است از خود ایشان سؤال کنید و توضیحی در این خصوص و خبری در این زمینه ندارم. در مذاکرات وین با اجماع ملی و با استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی گفت‌وگوها جلو می‌رود و طبیعی است این یک سرمایه بزرگ است که همه باید پاس بداریم.

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و ماکرون
سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و ماکرون اظهار داشت: مراودات در سطوح مختلف اثرات مستقیمی در مفاهمه و برقرار کردن پل بین تصمیم گیران کشورها دارد. ایران و فرانسه به عنوان دو کشور مهم در چارچوب ۱+۴ هم در سطح مذاکره کنندگان در وین و هم در سطح عالی با هم گفت‌وگو داشتند. گفت‌‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور در چند نوبت دیگر هم انجام شده بود. مواضع ایران به خوبی تبیین شد و برخی نکات مورد تبادل نظر قرار گرفت که امیدواریم در روزهای آتی نتیجه آن را ببینیم.

تصمیمات سیاسی باید اتخاذ کنند
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و این‌که آیا توافق نزدیک است نیز خاطرنشان کرد: آن‌چه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیأت‌ها به وین، طرف‌های مقابل به آن‌چه به عنوان حقوق طبیعی ایران به آنها گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق جمهوری اسلامی ایران پاسخ درست بدهند. اگر در چارچوب برجام، خواسته‌های خودشان را نگه دارند و به خواسته‌های ایران پاسخ دهند در فردای آن روز هم می‌توانیم به یک توافق پایدار، خوب و قابل اتکا برسیم و نیاز به ضرب الأجل‌های برساخته و ساختگی نیست. طرف‌های مقابل موارد اختلافی را به صورت روشن می‌دانند و تصمیمات سیاسی باید اتخاذ کنند به ویژه در واشنگتن. خطیب‌زاده گفت:‌ما منتظر این هستیم که تصمیمات سیاسی در واشنگتن در بازگشت هیأت آمریکای به ۱+۴ اعلام شود. وی گفت:‌ در حوزه رفع تحریم‌ها همچنان موضوعات مهم و قابل توجهی باقی مانده که توافق را تا امروز ممکن نکرده است. در حوزه راستی آزمایی و اخذ تضمین‌ها، تضمین‌هایی که مطمئن باشیم مجددا آمریکا حقوق بین‌الملل را به مسخره نخواهد گرفت و مجددا کمپانی‌های بین‌المللی را هدف تحریمهای فراسرزمینی خودش قرار نمی‌دهد و مجددا اتباع ما را به بهانه‌های واهی دور زدن هیمن تحریم‌ها به گروگان نمی‌گیرد، حتما باید پیشرفت‌ها به صورت کاملا قابل قبول از سوی ایران انجام شو که بتوانیم پرونده را در حوزه اخذ تضامین ببندیم. خطیب‌زاده ادامه داد: در حوزه راستی آزمایی، سابقه‌ای که از اجرای برجام از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی داریم سابقه خوبی نیست. مشکلات بیان شده و در حوزه راستی آزمایی به صورت مشخص همه ایده‌ها مکتوب شده است و ما الان از فاز ایده‌ها رد شدیم. هیأت ایران خلاقانه و مبتکرانه به ویژه طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و امروز منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم و امیدواریم که در کمترین زمان ممکن در حوزه رفع تحریم‌ها که ماموریت امروز بخشی از همکاران در وزارت خارجه است، به نتیجه خوب برسیم. وی تصریح کرد: دولت سیزدهم در موازی با آن‌چه بخشی از وزارت خارجه در حوزه رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها و ایجاد سازوکارهای منطقی تجارت در حوزه بین‌الملل، پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است و ما همه چیز را به آن‌چه در وین اتفاق می‌افتد گره نزدیم که روزی حتما که بشود جزییات را گفت، این روزها و دستاوردهای آن برای ملت ایران بیان خواهد شد.

متاسفانه تجربه خوبی از اظهارات قبلی مقامات کره‌ای وجود ندارد
خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که قرار است نشست کاری بین ایران و کره جنوبی درباره اموال مسدود شده ایران در سئول برگزار شود سؤال کرد که خطیب‌زاده با بیان این‌که کره جنوبی بدهی‌های قطعی به ایران دارد، گفت: بانک‌ مرکزی مطالبات چند میلیارد دلاری از طرف‌های کره دارد در ملاقات معاون وزیر خارجه کره جنوبی با معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در وین پیشنهاداتی را مطرح کرده بودند که قرار شد نهادهای ذیربط در داخل ایران پیگیری کنند که اینها پیگیری‌ها شده و امیدوار هستیم یک بار برای همیشه این پرونده بسته شود. وی بیان کرد: متاسفانه تجربه خوبی از اظهارات قبلی مقامات کره‌ای وجود ندارد و امیدواریم این بار بتواند آنچه پیشنهاد شده به صورت عملیاتی و با نتیجه خوب حاصل شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: