کد خبر: ۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
همین امروز هم به توافق برسیم و تحریم‌های نفتی و بانکی حذف شود به آن دلیل که عضو FATF نیستیم به این سادگی‌ها مشکلات‌مان حل نخواهد شد

همین امروز هم به توافق برسیم و تحریم‌های نفتی و بانکی حذف شود به آن دلیل که عضو FATF نیستیم به این سادگی‌ها مشکلات‌مان حل نخواهد شد
زیرا عضویت در FATF شش ماه تا یکسال زمان می‌برد که این خود مانعی بزرگ است
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با آفتاب یزد با توجه به تغییر لحنِ ایجاد شده و پالس‌هایی که رد و بدل می‌شود، گفت: «آمریکایی‌ها از همان ابتدا تمایل خود برای گفتگوی رو در رو را اعلام کردند اما دولت تازه بر سر کار آمده‌ی رئیسی به چنین درخواستی اساساً واکنش نیز نشان نداد.»
علی بیگدلی با اشاره به سفر رئیسی به مسکو ضمن ابراز این انتقاد که این سفر در «فرصت مناسب» انجام نشد و روس‌ها در بدترین وضعیت ممکن «تحت فشار جامعه‌ی جهانی»، قادر به اتخاذ هیچگونه تصمیمی نبودند، می‌افزاید: «آمریکایی‌ها چندان از پررنگ شدن نقش روس‌ها در مذاکرات هسته‌ای خرسند نیستند و ایفای نقش میانجی از سوی روس‌ها را بر نمی‌تابند.»
> تغییر روش ایران
علی بیگدلی اظهار می‌دارد: زمانی که مذاکرات شروع شد آمریکایی‌ها با نرمش قابل تحسینی وارد مذاکره شدند و برعکس ایران با حجم زیادی از مطالبات وارد شد و رفته رفته ایران تغییر روش داد. از طرف دیگر با توجه به دخالت‌هایی که کشورهای دیگر خصوصا روسیه می‌کرد آمریکا از این قضیه مقداری نگران شد. حادثه مسکو و کرملین (سفر رئیسی) هم که به وجود آمد آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند که روسیه را از مسیر واسطه‌ای مذاکرات عقب اندازند. مسئله بعدی این بود که در اولین سخنرانی که بایدن در کاخ سفید کرد گفت ما آماده مذاکره با ایران هستیم منتها این مذاکره دو مرحله‌ای است و یک مرحله آن مربوط به مسائل هسته‌ای و برجام و مسئله سیاسی که سه مورد دارد:
- یک مسئله، حقوق بشر است
- یک مسئله، کنترل موشکی
- و دیگری مسئله دخالت ایران در کشورهای منطقه. اما به دلیل اینکه مقام رهبری گفته بودند ما غیر از مسائل هسته‌ای هیچ مذاکره‌ای دیگر نخواهیم کرد آمریکایی‌ها که ابتدا با نرمش جلو آمدند این موضوع را پذیرفتند الان که موازنه قدرت تغییر کرده سخنان دیگری می‌گویند. از طرف دیگر سفر آقای رئیسی به مسکو سفر جالبی نبود و به هیچ کدام از اهدافی که در نظر داشتند نیز نرسیدند.
> بهترین تصمیم استفاده از دیپلماسی پلکانی است
وی ادامه می‌دهد: مجموعه این‌ها سبب شد ایران نرمش بیشتری به خرج دهد و اعلام کند که حاضر است با آمریکا وارد مذاکره شود منتها شکل مذاکره هنوز خیلی مشخص نیست که ایران در سطح انتظاراتش باقی خواهد ماند در مصاحبه‌ای پیشنهاد کردم که از دیپلماسی پلکانی استفاده کنیم و دو سه سالی که از ریاست جمهوری بایدن باقی مانده قرارداد موقت امضا کنیم چون احتمال نود درصد بایدن دیگر انتخاب نمی‌شود و جمهوریخواهان انتخاب می‌شوند بنابراین قرار داد موقت می‌تواند مقداری روابط‌مان با آمریکا را تلطیف کند و آن خصومت و خشونتی که اکنون بین ما با آمریکا است مقداری آرامش پیدا کند تا اینکه با آمدن جمهوری خواهان ببینیم باید چه کاری انجام دهیم. هنوز خیلی مشخص نیست ولی به هر حال مذاکرات مستقیم می‌تواند تا حدود زیادی ما را به نوعی از توافق هسته‌ای
خوشبین کند.
> ایران و آمریکا به یک اندازه به برجام نیازمند هستند
این استاد تاریخ دانشگاه در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان می‌سازد: الان نقطه مشترکی که با آمریکا داریم این است که هر دو به مذاکرات و حل مسئله برجام نیاز دارند هم ما در داخل با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم و هم بایدن به دنبال این است که بعد از خروج از افغانستان بتواند امتیازی به دست آورد و یک نمایش قدرتی در آمریکا دهد لذا هر دو به این مسئله نیازمندند.
> دیپلماسی نمی‌دانیم؟!
بیگدلی در بخش پایانی این مصاحبه تاکید می‌کند: اگر الان هم به توافق برسیم ممکن است دوباره با آمدن جمهوری خواهان این توافق لغو شود بنابراین ایران باید پوست‌اندازی در سیاست خارجی‌اش انجام دهد و از آن برون گرایی‌های بیش از حد فاصله گیرد چون برای ما استفاده‌ای نداشته و به نتیجه خیلی مطلوبی نرسیدیم غیر از این که هزینه‌های مالی برای‌مان داشته است لذا اینکه به طور موازی این کار صورت گیرد نظر من این است که مسئله برجام باید اهمیت بیشتری داشته باشد.
> روسیه و چین بدون چشمداشت کاری برای ایران نمی‌کنند
این استاد دانشگاه می‌افزاید: اگر مثلث چین، روسیه و ایران را درنظر بگیریم هر سه با آمریکا مشکل دارند یعنی مقامات ما باید به این نتیجه برسند که اینها دیپلماسی را بلدند الان روسیه در حادترین نقطه ارتباطش با آمریکا قرار گرفته اما وزرای خارجه‌اش با هم بگو و بخند دارند مذاکره می‌کنند قرار می‌گذارند اما ما این را بلد نیستیم مثل اینکه یک تابو است که تا آخر عمرمان با آمریکا مذاکره نکنیم.
> روسیه با توسعه یافتگی میانه‌ای ندارد
بیگدلی می‌گوید: نمی‌توانیم یک کشور در دنیا پیدا کنیم که روسیه آن را به طرف توسعه یافتگی رهنمون کرده باشد. منتظرند ببینند چه خواهد شد ضمن آن که روس‌ها خیلی هم از رفتار عمومی ایران در سطح منطقه راضی نیستند.
> ایران وارد کانال انعطاف شده است؟
بیگدلی در پاسخ به این پرسش که: «آیا ایران وارد کانال انعطاف شده است؟» خاطرنشان می‌کند: یادمان باشد اگر قرار باشد آمریکایی‌ها مشکل فروش نفت ما را بردارند و شبکه بانکی را از تحریم خلاص کنند و آن را به سمت ما باز کنند یعنی پنجره‌ی بانکی سوئیس به سمت ما باز شود ما به دلیل اینکه هنوز عضو FATF نشدیم نمی‌توانیم فعالیت‌های بانکی‌مان را ادامه دهیم و این طور هم نیست که اگر همین الان عضو شویم مشکل حل شود باید شش ماه تا یک سال صبر کنیم لذا این مشکلات وجود دارد اما امیدواریم گشایشی در وضعیت اقتصادی مردم به وجود آید.
نام:
ایمیل:
* نظر: