کد خبر: ۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سهل انگاری خودروسازان زمینه ساز طرح استیضاح وزیر صمت شد
سالهاست خودرو سازی کشور دچار چالش کیفیت، ضعف خدمات رسانی و قیمت بالاست، چالشی که بارها از سوی خودروسازان تکذیب شد. اما هرگاه آماری ارایه می شود یا تصادفی رخ می دهد، همه بحران های خودروسازی در کشور اثبات می شود.

سالهاست خودرو سازی کشور دچار چالش کیفیت، ضعف خدمات رسانی و قیمت بالاست، چالشی که بارها از سوی خودروسازان تکذیب شد. اما هرگاه آماری ارایه می شود یا تصادفی رخ می دهد، همه بحران های خودروسازی در کشور اثبات می شود. بتازگی در پی بازنشدن ایربگ خودروها در سانحه تصادف بهبهان، میزان نقش چهار شرکت قطعه‌ساز تامین‌کننده ایربگ‌ها و سازمان ملی استاندارد، در کنار خودروسازان، در بروز این بحران مورد پرسش افکار عمومی قرار گرفت. بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور ناجا در سانحه تصادف زنجیره‌ای خودروها در محور بهبهان - اهواز که پنج فوتی و ده‌ها مصدوم داشت، ایربگ هیچ‌یک از ده‌ها خودروی خسارت دیده بازنشد. مدت‌هاست وجود حداقل دو ایربگ در سمت راننده و سرنشین در خودروهای تولید داخل به‌ عنوان استاندارد اجباری، الزامی شده و مشتریان در زمان خرید خودروها عملا هزینه‌ای چهار تا شش میلیون تومانی را برای هر ایربگ پرداخت می‌کنند تا حافظ جان آنها در این گونه سوانح باشد. اگر چه هنوز نتایج بررسی‌های کارشناسی در مورد علت بازنشدن ایربگ خودروها در سانحه مذکور اعلام نشده اما متهمان اصلی در قبال این سانحه رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند که محور مشترک همه آنها سکوت و انفعال بوده است.

بررسی ایربگهای باز نشده
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان این که خودروسازان علت بازنشدن ایربگ خودروها در سانحه مذکور را بررسی کرده‌اند گفت: در بخش تولید ایربگ علاوه بر آزمایش‌های اجباری شرکت‌های قطعه‌سازی‌، سازمان ملی استاندارد و الزامات کیفی خودروسازان و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز بر کیفیت این قطعه تولیدی نظارت دارند.مازیار بیگلو با اشاره به این که اکنون چهار شرکت داخلی وظیفه تولید و تامین ایربگ مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی داخلی را بر عهده دارند، افزود: نمی‌توان بدون تحلیل درست تصادف، علت بازنشدن ایربگ این خودروها را بررسی کرد. باید مشخص شود که این ایربگ‌ها مربوط به چه شرکت‌های قطعه‌ساز یا تامین‌کننده قطعه بوده و چه شرکت‌هایی ایربگ‌ها را نصب کرده‌اند.
فرافکنی در دستور کار
از آنجا که همواره برای توجیه ناکارآمدیها سعی در اعلام مقصرهای متعدد داریم، یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در بررسی‌های مقدماتی صورت‌گرفته مشخص شده در جریان تصادف بهبهان ایربگ دو خودرو سواری یک دستگاه هیوندایی النترا و چند دستگاه کامیون خارجی نیز بازنشده اما ایربگ یک خودروی سمند فعال شده گفت: برخی خودروهای قدیمی حاضر در تصادف هم اصلا ایربگ نداشته‌اند. امیرحسین کاکایی افزود: از سال ۹۲ به بعد در ایران، فعال‌شدن ایربگ‌ها فقط برای ضربه از جلو اجباری شده است.او با بیان این که باید منتظر اطلاعات دقیق سانحه بمانیم، افزود: به‌ نظر می‌رسد شرایط تصادف به‌ گونه‌ای نبوده که ضربه فرمان دهد تا ایربگ باز شود و در نتیجه سنسور ایربگ جلو عمل نکرده است. اگر چه این احتمال نیز وجود دارد که ایربگ‌ها مشکل داشته باشند.
دریافت پول ایربگی که عمل نمی کند
از سوی دیگر نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: بازنشدن ایربگ در مورد خودروهای داخلی عجیب نیست و با صرف ورود سازمان ملی استاندارد یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشکل خودروسازان ما حل نمی‌شود. جدی گفت: اینکه همه راه‌ها را بسته‌ایم و هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، نه خودروی خارجی وارد می‌شود و نه بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم و عملا به شکل انحصاری بازار در اختیار این خودروسازان است، انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند.وی افزود: آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌اند و پول آن را هم از مردم گرفته‌اند و اگر قرار باشد عمل نکند، سازمان حمایت باید ورود کند و این موضوع را دنبال کند.
کمکاری سازمان استاندارد
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه‌ سازمان استاندارد جلوی پلاک‌گذاری خودروهای بی‌کیفیت را بگیرد تا استانداردها مطابق آنچه الزام است رعایت شود گفت: سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد، این سازمان وظیفه داشت که آزمایشگاهی برای آزمایش خودرو تاسیس کند، حتی در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در مورد تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌ها انجام شود اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است که هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده و عملا هنوز آزمایشگاه مناسبی هم ندارد.
استیضاح وزیر صمت با ۱۹ امضا
جدی با اشاره به استیضاح وزیر صمت گفت: مسئله اساسی در استیضاح وزیر صمت موضوع خودرو است. قیمت و کیفیت خودرو موضوع اصلی این استیضاح هستند علاوه بر این موضوع واردات خودرو بود. وی گفت: استیضاح وزیر صمت را حدود 19 نفر امضا کردند. به هرحال موضوع خودرو باید حل شود. حدود 30 تا 40 درصد سوال‌هایی که از وزیر صمت وجود دارد و به کمیسیون صنایع ارجاع می‌شود، در حوزه خودرو است. وزیر هم برنامه‌ای ارائه داده و می‌گوید زمان می‌خواهد. مجلس هم بی‌تفاوت نیست و پیگیری می‌کند.جدی افزود: خودروسازی باید به سمتی باید برود که خصوصی شده و دولت خودش را کنار بکشد و یک رقابت بین‌المللی در بازار شکل بگیرد.
امکان پیگیری قضایی بازنشدن ایربگ
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف تلخ بهبهان را ممکن دانست و گفت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت حقوقی کنند.فرهاد طهماسبی گفت: کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آنها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات مکلف هستند. نماینده نی‌ریز گفت: ایربگ یکی از امکانات خودروهای ایرانی عرضه شده به بازار است. اگر نظر کارشناسی بر این باشد که نقص نفی خودروها باعث تصادف شده است یا حتی میزان خسارات وارد شده به مردم را تشدید کرده است، خودروسازان مسئولند تا پاسخگوی خسارات مادی و معنوی باشند. عضو مجمع نمایندگان استان فارس گفت: طبق تعهداتی که بین خودروساز و خریدار منعقد شده و البته وظایفی که خارج از قراردادهای به عهده خودروسازان است، شکایات حقوقی نتیجه‌بخش خواهد بود.

راه اندازی بیمه کیفیت خوردو
اما رئیس کمیته خودروی مجلس با تاکید بر اینکه قطعا زور مصرف کننده به خودروساز نمی رسد و نمی تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد گفت: از این رو باید بیمه کیفیت خودرو را راه اندازی کنیم تا مطالبه گر کیفیت باشد.روح الله ایزدخواه گفت: یک مشکل اساسی در مورد صنعت خودروسازی در ایران این است که «بیمه کیفیت خودرو» نداریم. در واقع وقتی خودرویی فاقد کیفیت‌ها و استانداردهای لازم است باید یک نهاد ثالثی مسئولیت نظارت بر این مساله را داشته باشد.رئیس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: قطعاً زور مصرف کننده به خودروساز نمی‌رسد و نمی‌تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد و حق خود را بگیرد در اینجا باید بیمه کیفیت وارد شود و جرایم مربوط به عدم رعایت کیفیت و استانداردها را از خودروساز بگیرد.وی ادامه داد: همانگونه که در مورد سلامت اشخاص بیمه سلامت داریم و بیمه از طرف خود به ماجرا وارد می‌شود و بیمار دیگر به تکاپو نمی‌افتد در مورد کیفیت خودرو هم همین ماجرا باید پیاده سازی شود.ایزدخواه گفت: اگر خودروساز ادعایی می‌کند که استانداردها را در فرایند تولید خودرو رعایت کرده و محصول کیفیت لازم را دارد باید در مورد آن پاسخگو باشد. صرف ادعا که نمی‌تواند تضمین کننده کیفیت باشد. بیمه کیفیت می‌تواند سراغ خودروسازان برود و کیفیت را از آنها مطالبه کند.وی تصریح کرد: نیازی به تأسیس سازمان و نهاد جدیدی نیست بلکه شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند سازوکار بیمه کیفیت خودرو را در ساختار خود اضافه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: