کد خبر: ۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
وزیر اقتصاد مطرح کرد
به ثمر نشستن تفاهم ایران و چین فرایندی است که در چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف درگیر بوده و جلسات متعددی هر کدام از وزارتخانه‌ها در حوزه بخشی برگذار کرده و در حال نهایی شدن است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: به ثمر نشستن تفاهم ایران و چین فرایندی است که در چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف درگیر بوده و جلسات متعددی هر کدام از وزارتخانه‌ها در حوزه بخشی برگذار کرده و در حال نهایی شدن است. به گزارش ایلنا، احسان خاندوزی درباره تفاهمنامه 25 ساله ایران و چین اظهار داشت: به ثمر نشستن تفاهم ایران و چین مستلزم این است که در لایه قراردادی و بخشی به قراردادهای مشخصی برسند، فرایندی است که در چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف درگیر بوده و جلسات متعددی هر کدام از وزارتخانه‌ها در حوزه بخشی برگذار کرده و در حال نهایی شدن است.

وی افزود: دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با همتای چینی به عنوان نقطه شروع و نویدبخش است که در ماه آینده نه فقط در لایه کلیات و تفاهم‌های بلندمدت، بلکه در حوزه بخشی هم وارد انعقاد قراردادهایی می‌شویم. تا تفاهم‌های بخشی شروع نشود ثمرات تفاهم 25 ساله برای هیچ یک از دو طرف قطعی نخواهد بود.
وزیر اقتصاد گفت: اراده سیاسی جدی دولت سیزدهم این است که در کنار آن بتوانیم با سایر شرکای راهبردی هم وارد تعاملات بلندمدت شویم که ظرف 2 تا 3 سال آینده ثمرات آن را خواهیم دید. وی با اشاره به پروژه انعقاد تفاهمنامه احداث خط لوله انتقال فراورده به شرق کشور گفت: ما در سالهای اخیر برای تامین مالی پروژه‌های نفتی از محل منابع خارجی دچار مشکلات و تنگنا بودیم، اکنون نشان دادیم روش تامین مالی پروژه‌های بزرگ و ملی از داخل کشور هم میسر است و باب آن باز بوده و با سرعت بیشتر از گذشته انجام می‌شود. خاندوزی با بیان اینکه خط لوله یکی از پروژه‌هایی است که به جهت تامین امنیت انرژی شرق کشور بسیار حائز اهمیت است، افزود: از برکات حاشیه آن این است که از تردد روزانه 1000 تانکر در جاده‌های شرقی کشور کاسته می‌شود، همچنین مسئله انتقال فراورده ضابطه‌مند می‌شود، فرصت قاچاق برفراورده را کاهش خواهد داد و یکی از پروژه‌های افتخارآمیز است. وزیر اقتصاد بیان داشت: حدود 4 میلیارد دلار کنسرسیومی متشکل از بانک‌های سراسر کشور در حال نهایی شدن است و بزودی اطلاع‌رسانی می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که با این دست تعاملات کمک کنیم نظام بانکی کشور در پشتیابی از تولید بویژه پروژه‌های بزرگ و پیشران که خود کشنده بخش‌های دیگری از منافع اقتصادی هستند نقش ایفا کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: