کد خبر: ۸۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تجارت از ناکارآمدی مصوبات و اقدامات دولت در کنترل گرانی ها گزارش می دهد
رفاه اجتماعی و بهبود شاخص‌های اقتصادی زمانی در یک کشور عینیت می یابد که مردم احساس کنند در دسترسی به نیازهای ضروری شرایط بهتری داشته و مشکلات کمتری را متقبل شوند. در حوزه بهداشت و درمان، چتر بیمه به صورت فراگیر دغدغه درمان را مرتفع کرده باشد

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: رفاه اجتماعی و بهبود شاخص‌های اقتصادی زمانی در یک کشور عینیت می یابد که مردم احساس کنند در دسترسی به نیازهای ضروری شرایط بهتری داشته و مشکلات کمتری را متقبل شوند. در حوزه بهداشت و درمان، چتر بیمه به صورت فراگیر دغدغه درمان را مرتفع کرده باشد و دریافتی های مردم به گونه‌ای تنظیم شود که دسترسی آنان به حوزه های ضروری اعم از غذا، مسکن، خودرو، آموزش، تفریح و دیگر موارد توازن داشته باشد. این نوید همواره از سوی دولتمردان تازه‌نفس که قصد ورود به عرصه انتخابات و سودای اداره کشور را دارند، همواره مطرح می شود. شعارهای "نرخ بیکاری را کاهش می دهیم"، "مانع از آب رفتن سفره‌های مردم می‌شویم" ، "ارزش پول ملی را احیا می کنیم،" ، "اعتبار را به پاسپورت ها باز می گردانیم"، "همه ایرانیان صاحبخانه می‌شوند" ، "امضاهای طلایی را حذف می‌کنیم" ، "کسب و کار را تسهیل می‌کنیم" و بسیاری شعارهای دیگر که تاکنون از سوی مسئولان مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است. اکنون که به عملکردها و آنچه تحقق یافته می اندیشیم و به قضاوت می نشینیم، واقعیتها با شعارها فاصله معناداری یافته است، چرا که مردم روزانه شاهد آب رفتن سفره ها، افزایش مشکلات اقتصادی، چالشهای زندگی، افزایش نرخ بیکاری و دیگر مشکلات هستند و نسخه هایی که تاکنون برای رفع چالش‌های معیشتی مردم تجویز شده، کارآمدی لازم را نداشته است. روزنامه تجارت به همین انگیزه به وضعیت بازار و روند رو به رشد قیمت ها در چند ماه اخیر پرداخته است.

برنج ایرانی و شکر صدرنشین گرانی‌ها
با نگاهی به آمارهای رسمی متوجه عمق چالش گرانی و تورم می شویم به نوعی که بررسی قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد برخی اقلام اساسی در بازه زمانی آبان 99 تا آبان 1400 بین 11.2 تا 56.7 درصد افزایش قیمت داشته است. بررسی قیمت کالاها و اقلام اساسی حاکی از آن است که قیمت کالاهای اساسی مانند برنج خارجی و داخلی، شکر سفید، گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و گوشت مرغ تازه در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است.براین اساس قیمت برنج پاکستانی در آبان ماه امسال نسبت به آبان سال 1399 در مجموع 14 درصد رشد داشته است و قیمت آن از هر کیلوگرم 242936 ریال در آبان 99 به 277029 ریال در آبان 1400 رسیده است.قیمت برنج تایلندی نیز در آبان 1400 نسبت به آبان 1399 در مجموع 11.2 درصد رشد داشته است.برنج طارم اعلا نیز در بازه زمانی یاد شده 56.7 درصد رشد قیمت داشته و براین اساس هر کیلوگرم از این نوع برنج از 319 هزار و 104 ریال آبان 99 به 500 هزار و 32 ریال در آبان ماه امسال رسیده است.قیمت برنج داخلی هاشمی درجه یک نیز در بازه زمانی یاد شده 55.4 درصد رشد داشته است.شکر سفید با افزایش قیمت 76.1 درصدی بیشتر رشد قیمت را در بین اقلام اساسی داشته است، به طوری که قیمت این کالای اساسی در آبان ماه سال گذشته 83 هزار و 833 ریال بوده که در آبان ماه امسال به 147 هزار و 643 ریال افزایش یافته است که بر این اساس قیمت این کالا در بازه زمانی یکساله یعنی از آبان 99 تا آبان 1400 به میزان 76.1 درصد رشد داشته است. گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و گوشت مرغ تازه نیز به ترتیب هر کدام 41.6، 18.7 و 27.1 درصد در بازه زمانی مذکور رشد قیمت داشته است.

ضرورت مبارزه جدی با گرانی
اما مشکلات گرانی و تورم به اندازه ای زیاد شده که نمایندگان مجلس حتی آنهایی که همسو با دولت هستند، نتوانستند سکوت کنند و صحن علنی مجلس به محلی برای اعتراض ها تبدیل شده به نوعی که نماینده تاکستان در مجلس خواستار مبارزه جدی دولت با گرانی شد.رجب رحمانی در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: ضمن تشکر از تلاش‌های رئیس جمهور درخواست می‌کنیم مبارزه با گرانی و رسیدگی به معیشت مردم همچنان مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر خواهان افزایش رشد بودجه عمرانی و جاری استان قزوین متناسب با حداقل میانگین کشور هستیم چرا که قزوین 10 تا 13 استان کشور است که مالیات، درآمد ارزش افزوده و گمرکی مناسب دارد.

تبعات حذف ارز ترجیحی
از سوی دیگر نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: پیشنهاد حذف ارز ترجیحی کشاورزی در بودجه 1401 موجب تضعیف تولید و زنجیره غذایی در کشور می‌شود، اکنون وقت آزمون و خطا نیست و اگر اشتباهی صورت گیرد دولت باید پاسخگو باشد و بداند که جبران این خسارت راه دشواری به دنبال دارد. منصورعلی زارعی کیاپی ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران با توجه به بازار بزرگ کشورهای همسایه اجتناب‌ناپذیر است، اینکه در سنوات گذشته مناطق آزاد خروجی نداشته است موجب نمی‌شود که این مناطق در استان‌ها حذف شود.وی با بیان اینکه در مجلس با تصویب و نظارت باید جلوی سوء مدیریت‌ها گرفته شود، اظهار داشت: پاک کردن صورت مسئله راه‌حل مناسبی نیست. همچنین انتظار می‌رود مشکلات صادرات مرکبات استان مازندران برطرف شود، این سوال مطرح است که چرا دولت زمینه تسهیل صادرات را فراهم نمی‌کند. انتظار داریم پیوست عدالت ورزی را در حوزه حقوق و دستمزد بازنشستگان عملیاتی کنند.

ضرورت تجدید نظر در تیم اقتصادی
از سوی دیگر نماینده آبادان بر نیروی انسانی متعهد و متخصص برای سکانداری امور اجرایی کشور خطاب به رییس جمهوری تاکید کرد و در نطق میان دستور مجلس گفت: متاسفانه بعضی از انتصابات شما نه اهلیت لازم دارد و نه شانیت و به مصداق فذکر با صراحت اعلام می‌کنم تا دیر نشده در تیم اقتصادیتان تجدیدنظر کنید. آنها نه تنها مردانی برای تنگناهای اقتصادی نیستند بلکه در امور یومیه هم وامانده‌اند.نخواهی که ضایع شود روزگار به ناکاردیده نفرمای کار.سیدمحمد مولوی تاکید کرد: آقای سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد بداند و بفهمد اینجا پادگان نیست، فکر کرده منطقه آزاد اروند مردم آبادان و خرمشهر را بدبخت کرد و رفتار تو دو برابر به خوزستان و آبادان صدمه می‌زند. مطمئن باش اینجا مردانی هستند که اجازه به شما و امثال شما نخواهند داد، بیا فساد منطقه آزاد را جمع کن، چرا آدم می‌فرستی با ما لابی کنی و از ما پست بگیری. اگر نه من مصداقش را دارم، مرد است همینجا شهادت بدهد. با انقلابی‌گری و این رفتار آمده‌ای تا آبادان و خرمشهر را نابود کنی. مطمئن باش آه مردم خوزستان و آبادان گریبانگیرت خواهد شد.

سبدخالی کارگران و بازنشستگان
در همین رابطه دبیرکل خانه کارگر گفت: برای ما معیشت کارگران و بازنشستگان بسیار اهمیت دارد. سوالی که در رابطه با بودجه ۱۴۰۱ باید بپرسیم این است که چه چیزی در سبد درآمد کارگران و بازنشستگان از این بودجه قرار می‌گیرد؟ متاسفانه بودجه در این مورد کاملا تلخ است.علیرضا محجوب با اشاره به افزایش نرخ تورم بیان کرد: ۶۳ درصد تقاضا در دست ۳ دهک بالای درآمدی است. دولت باید از این گروه‌ها مالیات دریافت کند نه اینکه بار مالیات را بر روی دوش ۷دهک پایین جامعه بیندازد واز جیب ضعفا به جیب ثروتمندان پول بریزد.دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: ما دو موضوع مهم را پیگیری می‌کنیم؛ اول، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و استمرار آن و دوم، پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: