کد خبر: ۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تجارت از سواستفاده دلالان ارزی و شرکتهای صوری گزارش می دهد
در شرایط کنونی کشور، مسوولان بیش از هر زمان دیگری به این باور جدی رسیده‌اند که بودجه کشور را بدون در نظر داشتن درآمدهای نفتی باید تنظیم کنند و راه عبور از این مساله و دستیابی به این رویکرد، چیزی جز تحول در نظام مالیاتی نیست. شواهد نشان می‌دهد وزیر اقتصاد دولت سیزدهم به این مهم اهتمام جدی دارد.

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: در شرایط کنونی کشور، مسوولان بیش از هر زمان دیگری به این باور جدی رسیده‌اند که بودجه کشور را بدون در نظر داشتن درآمدهای نفتی باید تنظیم کنند و راه عبور از این مساله و دستیابی به این رویکرد، چیزی جز تحول در نظام مالیاتی نیست. شواهد نشان می‌دهد وزیر اقتصاد دولت سیزدهم به این مهم اهتمام جدی دارد. بدین منظور لازم است ضمن تعریف پایه‌های جدید مالیاتی، شناسایی مجاری فرار مالیاتی، هدفمندکردن معافیت ها و روش های جدید دیگر، مورد بازنگری و تبیین قرار گیرد. روزنامه تجارت در این شماره با توجه به نقش پررنگ مالیات در تامین هزینه‌های کشور و رهایی بودجه از نفت، به بررسی عملکرد دولت برای تحول آفرینی در نظام مالیاتی و ارتقای جایگاه مالیات در بودجه و چالش‌های مربوط به آن پرداخته است.

رشد80درصدی درآمدهای مالیاتی
در این رابطه معاون سازمان مالیاتی با اعلام اینکه در بودجه1401 نرخ رشد درامدهای مالیاتی نسبت به سال 1400 بالای 80 درصد خواهد بود گفت: سالانه نرخ رشد درآمدهای مالیاتی 21تا22 درصد بوده و این افزایش جهشی منابع قابل تحقق نیست. محمد مسیحی گفت: اگر مالیات بر خانه‌های خالی، خانه‌ها و خودروهای لوکس را نیز در نظر بگیریم 9000 هزار میلیارد تومان از این منبع در نظر گرفته شده که در سال جاری این پایه‌ها تحققی نداشته است. معاون سازمان امور مالیاتی با یادآوری اینکه سال گذشته بخشی زیادی از اصناف تعطیل بودند گفت: برای اولین بار 80 درصد خود اظهاری مودیان را مورد پذیرش قرار دادیم. این از جمله اقداماتی بود تا فرهنگ خود اظهاری را ترویج کنیم اما این مسئله نیازمند تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی است.

شناسایی ۵ هزار شرکت صوری
مسیحی در مورد فرارهای مالیاتی گفت: ما هم زمان با پذیرش خود اظهاری ها وظیفه داریم انرژی خود را بر فرار مالیاتی تمرکز کنیم. چند سالی است که سازمان امور مالیاتی تراکنش‌های بانکی را رصد می‌کند و در حال حاضر بیش‌از پنج هزار شرکت صوری و کاغذی شناسایی کردیم. این شرکت‌ها نه فقط نظام مالیاتی، بلکه بعضاً سیستم بانکی را دور می‌زنند.

معضل معافیتهای مالیاتی
معاون سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه معافیت های جغرافیایی مالیاتی مثل مناطق آزاد را داریم که روز به روز نیز زیاد می‌شوند بدون آنکه به جهش اقتصادی آنها و اهداف تعیین شده توجه کرده باشیم گفت: تلاش کردیم برخی موارد از معافیتها تغییر پیدا کند اما تا کنون موفق نشدیم. بخش عمده مالیات بر ثروت، بیشتر شامل مالیات بر نقل و انتقال سهام بوده اما امکان افزایش این رقم وجود ندارد.

فرارمالیاتی هزار سوداگر ارزی
نکته دیگر بحران دلالان در بخشهای ارزی است. در این رابطه وزیر اقتصاد با اعلام اینکه تاکنون ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شدند گفت: برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آن‌ها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش ارزی داشته و ۶۰۰ نفر از این افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند. احسان خاندوزی گفت: یکی از اقدامات دولت برای کنترل تقاضا در بازار ارز، اخذ مالیات از خرید و فروش ارز است.

امکان افزایش مالیات ستانی
از سوی دیگر رییس سازمان امور مالیاتی درباره افزایش ۴۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده و اینکه گفته می‌شود مالیات بنگاه‌های مولد افزایش یافته و در مقابل معافیت‌های مالیاتی دستگاه‌های وابسته به دولت و حاکمیت بیشتر شده‌، اظهار داشت: افزایش درآمدهای مالیاتی که در بودجه سال ١۴٠١ دیده شده بر تمام منابع و پایه‌های مالیاتی آن توزیع شده‌ و این افزایش درآمدها بدون در نظر گرفتن بخش دولتی و غیردولتی و براساس قوانین موضوعه وصول می‌شود. داود منظور ادامه‌داد: اگر معافیتی هم تعریف شده این معافیت ‌ها مربوط به تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی است.رییس سازمان امور مالیاتی افزود: سوال مهم این است که آیا این درآمدهای مالیاتی که نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته قابل وصول و تحقق است؟ باید بگویم بخش بزرگی از این افزایش درآمدهای مالیاتی که در بودجه سال آینده دیده شده براساس افزایش پوشش مالیاتی خواهد بود و با اقداماتی که ادارات مالیاتی در جهت مقابله با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان جدید به ویژه در بخش‌های دلالی و واسطه‌گری انجام می‌دهند این میزان مالیات وصول خواهد شد.

امکان شناسایی مالیات گریزان
منظور درباره نحوه شناسایی این افراد گفت: با توجه به اطلاعاتی که از مراکز داده‌های مختلف از جمله سامانه‌های گمرک، سامانه‌های بانکی، ثبت اسناد، حمل و نقل و ... به دست می‌آید و براساس مجموع اطلاعاتی که از ماده ١۶٩ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم دریافت می‌کنیم می‌توانیم این افراد را شناسایی کنیم و مواردی که قرار مالیاتی دارند مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. وی با اشاره به میزان فرار مالیاتی در کشور تاکید کرد: آمار قطعی در این زمینه وجود ندارد اما براساس برآوردها تا ۵٠ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده در کشور فرار مالیاتی داریم.

دریافت مالیات از خانه های خالی
رییس سازمان امور مالیاتی درباره آخرین آمار خانه های خالی شناسایی شده برای شروع اخذ مالیات اظهار داشت: براساس قانون اطلاعات خانه‌های خالی باید از سامانه املاک استخراج شود که اطلاعات این سامانه از سوی وزارت راه و شهرسازی تولید می‌شود.منظور افزود: طبق آیین نامه دولت ، وزارت راه و شهرسازی تا سی ام آذر ماه برای تکمیل اطلاعات سامانه املاک فرصت دارد و با تکمیل اطلاعات اقدامات مالیات ستانی انجام خواهد شد.

استفاده از تراکنش‌های بانکی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: زمانی می‌توان از بخش تولید درآمدهای مالیاتی داشت که این بخش فعال باشد و ایجاد ثروت کند و سعی می‌کنیم تا حمایت‌های مالیاتی برای تولید را تا جایی که قوانین اجازه می‌دهد، صورت بگیرد.وی افزود: سازمان امور مالیاتی علاوه بر تعامل با بخش تولید باید انتظارات دولت در راستای تامین منابع بودجه را برطرف کند و سعی می‌کنیم تا از اظهارنظرهای شخصی در بحث مالیات پیشگیری کنیم اما در مواردی نگاه‌های سلیقه‌ای و یکسویه در تفسیر قوانین مالیاتی وجود دارد.رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که از تراکنش‌های بانکی برای کسانی که در تور مالیات قرار نمی‌گیرند یا فرار مالیاتی دارند، استفاده می‌کنیم که در یکی - دو سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مالیات ستانی از ارز صادراتی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی درباره معافیت مالیاتی مابه‌التفاوت نرخ تسعیر ارز گفت: زمانی که درآمد حاصل از صادرات مشمول نرخ صفر مالیاتی نمی‌شود، معنی دارد که درآمد حاصل از مابه‌التفاوت نرخ تسعیر ارز آن مشمول نرخ صفر مالیاتی شود. این که آیا می‌توان برای کالایی که درآمد حاصل از صادرات آن از مالیات معاف نیست، مابه‌التفاوت نرخ تسعیر ارز آن معاف از مالیات باشد باید مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.وی درباره تهاتر سه درصد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نیز توضیح داد: پیش از این فقط مالیات بر ارزش افزوده را تهاتر می‌کردیم که در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که از تاریخ ۱۳ دی ماه اجرا می‌شود، تهاتر سه درصد عوارض نیز اعمال خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: