کد خبر: ۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیسی در بازدید از کارخانه تعطیل شده به بانکها هشدار داد
رئیس جمهور خاطر در ادامه سفرهای استانی به استان یزد سفر کرد و در جریان این سفر به سراغ بخشهای مشکل دار از جمله بنگاههای تعطیل شده رفت و دستورهایی برای رفع مشکلات این بنگاهها صادر کرد.

رئیس جمهور خاطر در ادامه سفرهای استانی به استان یزد سفر کرد و در جریان این سفر به سراغ بخشهای مشکل دار از جمله بنگاههای تعطیل شده رفت و دستورهایی برای رفع مشکلات این بنگاهها صادر کرد.

ابراهیم رئیسی در فرودگاه یزد گفت: یزد استانی بسیار پرظرفیت است که علاوه بر ظرفیت‌های مادی، نیروی انسانی پرکار، پرتلاش، باایمان و انقلابی و مردمانی سختکوش دارد که قناعت جزو ویژگی‌های اصلی آنها است. وی با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های استان را با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که استاندار و مدیران استان و همچنین همکاران ما انجام داده‌اند بیش از پیش احیا کنیم، اظهار داشت: امروز کارهای خوبی در استان انجام می‌شود، اما نسبت به آنچه باید انجام شود هنوز تفاوت وجود دارد و باید تلاش کنیم این تفاوت هر چه بیشتر کاسته شده و وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب نزدیک‌تر کنیم.رئیس جمهور با بیان اینکه باید در جریان برنامه‌های این سفر خدمت مردم در جای‌جای استان می‌رسیدیم، اما شرایط کرونایی اجازه این کار را نمی‌دهد و از همین تریبون از مردم پوزش می‌طلبم، تصریح کرد: با این وجود در اجتماع مدیران و نمایندگان اقشار مختلف مردم حضور خواهیم یافت و از دیدگاه‌ها و نظرات ایشان مطلع شده و پیشنهادات و راهکارهایی را که برای رفع مشکلات مطرح می‌شود، خواهیم شنید و آنها را پیگیری می کنیم.

تعطیل کردن تولید و اشتغال
به گزارش ایلنا، رییس جمهوری در جریان بازدید از کارخانه ریسندگی خوش ریس که در سال ۸۲ افتتاح شد و با ۳۰۰ کارگر از جمله ۱۲۰ کارگر زن، از سال ۹۲ توسط بانک تملک و تعطیل شد، با انتقاد از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: هر چه زودتر این کارخانه با همت و پیگیری فعال شود. ابراهیم رییسی با بیان اینکه تعطیلی چنین واحد‌های تولیدی انسان را رنج می دهد چرا که متاسفانه این ثروت معطل مانده است، گفت: بانک ها اگر جایی را تملک می کنند باید یا خودشان آنجا را راه اندازی کنند و یا سریعا به افراد توانمند واگذار کنند.رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ بانکی حق ندارد واحد تولیدی را تعطیل کند. اقدامی که در مورد این واحد تولیدی شده است تعطیل کردن تولید و اشتغال در کشور است، چه کسی پاسخگوی ۸ سال بیکاری کارگران این‌واحد تولیدی خواهد بود؟رئیسی به منظور احیای مجدد این واحد تولیدی و راه اندازی آن دستورات لازم را صادر کرد.

توسعه مزارع انرژی خورشیدی
درادامه رئیس جمهور با حضور در نیروگاه خورشیدی فهرج از نزدیک در جریان طرح تولید برق از انرژی خورشیدی قرار گرفت.رئیسی با تاکید بر حمایت دولت از توسعه انرژی پاک در کشور اظهار داشت: باید با افزایش و توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را از این راه تامین کرد. وی خاطرنشان کرد: استان یزد بدلیل نور کافی، منطقه مناسبی برای توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی است.رئیس جمهور با دستور به وزیر نیرو و استاندار یزد تاکید کرد: این کار موفق را توسعه دهید تا نیاز کشور به انرژی از این طریق جبران شود.رئیسی همچنین بر حمایت از ساخت پنل های خورشیدی در استان یزد تاکید کرد.

احیای بافت‌های فرسوده و سنتی
رئیسی در ادامه برنامه های سفر به استان یزد از یکی از کارگاه های احیای بناهای تاریخی این شهر دیدن کرد.رئیس جمهور مردم یزد را مردمی خیر دانست و خاطرنشان کرد: ایرانی هایی که خارج از کشور ساکن هستند همانطور که در بحث سلامت علاقه مند به کمک برای کشور بودند برای کمک به میراث فرهنگی هم مشتاق هستند. وی افزود: بهترین روش برای احیای بافت های سنتی و فرسوده روش احیا به کمک خود مردم است که به جای زحمت برای آنها خودشان اینکار را انجام دهند.این مجموعه سالها پیش یک کارخانه تولیدی بوده که با انتقال تجهیزات این واحد به شهرک صنعتی یزد بنای آن در حال تخریب بود که با سرمایه گذاری بخش خصوصی قرار است به هتل سنتی ۵ ستاره تبدیل شود.

مبارزه با قاچاق نیازمند بازنگری
همچنین رئیسی در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به اهمیت مبارزه با قاچاق کالا در کشور گفت: نیازمند یک بازنگری نسبت به روند مبارزه با قاچاق کالا در کشور هستیم. رئیسی افزود: میزان کالایی که در انبارها، بنادر، گمرکات و سازمان اموال تملیکی وجود دارد، گواهی بر برخورد با قاچاق کالا است.رئیس جمهوری با طرح این پرسش که باید بررسی شود چگونه این میزان کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و تا چه زمانی قرار است روند قاچاق را شاهد باشیم، گفت: قاچاق ضد اقتصاد ملی و خنجری از پشت بر تولید است. رئیسی با تأکید بر شناخت دقیق و کارشناسی‌شده از علل و عوامل قاچاق و منابع حاصله از آن در کشور تاکید کرد: موضوع قاچاق به صورت ته‌لنجی و کوله‌بری هر چه سریع‌تر سامان پیدا کند و با تبیین و مشخص کردن مقررات، تعیین شود چه کالاهایی ممنوعه و غیرمجاز است و چه کالاهایی می‌تواند به صورت مجاز وارد کشور شود و همچنین تعیین گردد چه اشخاصی، به چه میزانی و چه نوع کالایی را می‌توانند وارد کشور کنند.
رئیسی خواستار اتخاذ تدابیری برای کمک‌رسانی به کوله‌بران و ملوانانی که به صورت ته‌لنجی کالا وارد می‌کنند، شد و افزود: نیازمند یک بازنگری نسبت به روند مبارزه با قاچاق کالا در کشور هستیم و باید قوانین مرتبط با ورود اجناس جلوی چشم مردم قرار گرفته و برای تمام کشور قوانین یکسان باشد.وی با تأکید بر لزوم مشخص کردن تعریف قاچاق در جهت ابهام زدایی برای مردم، خاطر نشان کرد: تعدد قوانین در حوزه مبارزه با قاچاق بسیار است، هر چند تنقیح همه قوانین هم زمان‌بر است، اما قوانین و آئین‌نامه‌هایی که امروز مورد نیاز گمرکات است، باید توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با کمک دولت و مجلس صریح و سریع آماده شود و به مردم اعلام گردد زیرا یکی از مواردی که در زمینه قاچاق سوء استفاده می‌شود، وجود همین قوانین متعدد است.رئیس جمهوری با اشاره به زحمات پرسنل نیروی انتظامی و گمرکات در راه مبارزه با قاچاق کالا، اظهار داشت: نیروی انتظامی مرزبان است، اما مرزبان اقتصادی گمرکات هستند و آنها مشخص می‌کنند که چه کالایی وارد شود و چه کالایی وارد نشود و در این مسیر نیروی انتظامی به عنوان مجری فعالیت می‌کند لذا تعیین مصادیق قاچاق با مرزبانان اقتصادی است.
رئیسی با انتقاد از اقدامات ناهماهنگ در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تعیین رویه‌های مشترک و هم‌آوایی دستگاه‌ها ایجاد شده و ذات تأسیس این ستاد جلوگیری از فرافکنی است و باید تمامی دستگاه‌ها به این ستاد پاسخگو باشند.رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم وحدت در تصمیمات و هماهنگی در اجرای آنها، گفت: می‌توان با هماهنگی و تصمیم صحیح به جای واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، مواد اولیه توسط مرزنشینان به کشور آورده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: