بعد از گلایهها و انتقادات معلمان و اعتراضهای مدنی اخیر در نهایت با تصویب موادی دیگر از لایحه نظام رتبهبندی معلمان، بررسی این لایحه در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و وزارت آموزش و پرورش موظف به تدوین آییننامه رتبهبندی معلمان شد.
آفتاب یزد _ یگانه شوق
الشعراء: بعد از گلایهها و انتقادات معلمان و اعتراضهای مدنی اخیر در
نهایت با تصویب موادی دیگر از لایحه نظام رتبهبندی معلمان، بررسی این
لایحه در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و وزارت آموزش و پرورش موظف به
تدوین آییننامه رتبهبندی معلمان شد.حدود یک ماه قبل ۳ ماده از این لایحه
در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل برخی اختلاف نظرهای دولت و مجلس در مورد
بار مالی رتبهبندی معلمان، لایحه به کمیسیون آموزش بازگشت.در جلسه روز
چهارشنبه بررسی۵ ماده باقی مانده از این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس
قرار گرفت.با رای موافق نمایندگان به ماده ۸ لایحه نظام رتبهبندی معلمان
در جلسه علنی مجلس، بررسی این لایحه از سوی نمایندگان به پایان رسید.بر
اساس ماده ۸ این لایحه، آییننامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل
هیئتهای ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقهای، چگونگی تعیین امتیاز
معلمان برای رتبهبندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات
تعیین میزان فوق العاده رتبهبندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه
از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای
کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون(به
عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و
استخدامی کشور تهیه میشود و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
>مخالفت مجلس با محدودیت تخصیص رتبههای پنجگانه به معلمان
نمایندگان
ماده ۷ این لایحه را حذف کردند در ماده ۷ سقف تخصیص رتبههای پنجگانه
معلمان به شرح زیر تعیین شده بود:تخصیص رتبههای پنجگانه به نحوی خواهد بود
که با اجرای نظام رتبهبندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (۴) این
قانون، همواره در هر استان حداقل سی درصد (۳۰درصد) از معلمان مشمول در
آموزشیار معلم، حداقل سی درصد (۳۰درصد) در رتبه مربی معلم، حداکثر بیست
درصد (۲۰درصد) در رتبه استادیارمعلم، حداکثر ده درصد (۱۰درصد) در رتبه
دانشیارمعلم و حداکثر ده درصد (۱۰درصد) در رتبه استادمعلم قرار گیرند.لذا۴
ماده از این لایحه به شرح زیر به تصویب رسید:معیارها و شاخصهای موثر در
فرآیند رتبهبندی معلمان تعیین شد.ماده۴: فرآیند رتبهبندی برای کلیه
معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دورههای ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در
دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، شایستگیهای عمومی، تخصصی و
حرفهای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری،
سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و
کسب امتیازات لازم در نظام رتبهبندی معلمان در یکی از رتبههای ماده (۳)
این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰
انجام میشود.تبصره: طبق این ماده افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند
(۱) ماده (۲) این قانون، در پستهای اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال
دارند، کماکان معلم هستند.