نسخه چاپی
جلسه رای اعتماد به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برگزار شد و پس از دفاع رییس جمهور، اظهارات موافقان و مخالفان و توضیحات فیاضی، نمایندگان مجلس با ۱۱۵ رای موافق و ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای با تصدی وی برای آموزش و پرورش مخالفت کردند.
کمیسیون آموزش مخالف فیاضی
در ابتدا
رضا حاجیپور گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و
برنامههای ارائه شده مسعود فیاضی را خواند و در پایان اعلام کرد: ضمن
احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور
نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع،
در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست
وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت نمود.
امید به بازشدن گره ها
سپس ابراهیم
رئیسی با اعلام اینکه جلوههایی از گشایش وجود دارد گفت: قدمی که با کمک
همگان در ارتباط با واکسیناسیون عمومی برداشته شد و با ۱۰۰ میلیون دوز گام
مثبتی برای صیانت از جان مردم برداشته شد. ریی جمهور گفت: هر چه زمان
میگذرد امیدواری بنده نسبت به آینده بیشتر میشود. ۸۳ روز از آغاز به کار
دولت میگذرد و با تمام مشکلات مالی پرداختهای دولت به ویژه پرداخت حقوق
کارکنان بدون تاخیر و بدون استقراض از بانک مرکزی انجام شده است. وی گفت:
یکی از دغدغههای مهم که موضوع ایجاد مسکن و اشتغال است اکنون کلید خورده و
در موضوع اشتغال، شورای عالی اشتغال تشکیل شده و تقسیم کار صورت گرفته و
برنامه مشخصی برای آن تدوین شده و در مسیر اجرا قرار گرفته است. رییس جمهور
گفت: نسبت به فعال کردن تعامل بینالمللی به ویژه با اولویت دیپلماسی با
همسایگان کار دنبال میشود به نحوی که وضعیت و شرایط کاملا نشان میدهد
امروز مسئله تعامل بینالمللی با شرق و غرب فرق نمیکند و تمام کشورهایی که
بخواهند با ایران روابطی بر اساس تعامل طرفین و حفظ احترام داشته باشند،
از حالت انفعال خارج و به حالت فعال بازگشته است.رئیس جمهور با اشاره به
برگزاری جلسات میان دولت و مجلس، ابراز داشت: نشستهای با نمایندگان داریم و
دغدغه هایی که مطرح می کنند، بررسی می شود.وی با اشاره به سفرهای استانی،
گفت: در جلسات استانی که قریب به یک سوم استانهای کشور را در این ۸۳ روز
به آنها سفر کردهام، قبل از اینکه تریبون در اختیار وزرا قرار گیرد، در
اختیار نمایندگان منطقه است تا سخنان مردم را مطرح کنند، اما این را کافی
نمیدانم.وی در خصوص معرفی وزیر آموزش و پرورش گفت: درفرایند انتخاب وزیر،
محور، شایستگی است. رابطه رفاقت، قرابت و فشار آوردنهای احیاناً رسانهای
هیچ کدام موجب معرفی فردی نشده است. در سه دهه گذشته دولت ما را با
دولتهای پیش بررسی کنید که روابط و رفاقت چقدر در آن نقش داشته است.وی با
بیان اینکه در دولت بارها اعلام شده که محور شایستگی است، گفت: محور
شایستگی را به عدالت نزدیک و بهترین روش میدانیم. رئیسجمهور تأکید کرد:
با بررسیهایی که انجام شد، فیاضی از کسانی بود که در مصاحبههای مختلف
کارگروهها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد. خود من نیز چند بار
با ایشان صحبت کردم. وزرای اسبق اعلام کردند که آموزش و پرورش را میشناسیم
و ایشان را هم میشناسیم بنابراین ایشان را فردی صالح برای این مسئولیت
میدانیم.رئیسی افزود: ممکن است افرادی با یکدیگر خویشاوند باشند اما با
دستاوردهای زندگی خودشان روی کار آمدند. هر کسی در زندگی دستارودهای علمی
دارد. در مورد مسئولیتهایی که من انتخاب میکنم، توصیه افراد به هیچ عنوان
تاثیرگذار نیست. آنچه مهم است این است که با شاخصهای لازم همخوانی دارد.
لذا آنچه برای من مهم است، حجت الهی است. برای معرفی وزیر یا هر مسئول حجت
و شایستگی برای من مهم است البته در خصوص وزیر، در نهایت تصمیم با مجلس
است.
فیاضی توهین و دهن کجی به معلمان
در ادامه عضو کمیسیون اقتصادی
مجلس به عنوان مخالف فیاضی گفت: این باندبازیها پدر کشور را درآورده است.
بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری یک اصولگرا یا اصلاح طلب هم میتواند با
تاکید بر اصول خود، روشهایش را اصلاح کند. محمد باقری بناب گفت: آیا در
بین این یک میلیون نفر در آموزش و پرورش کسی مثل آقای فیاضی پیدا نشد؟ یک
زمانی بود که آموزش و پرورش مدیر پرور و وزیر پرور بود در اکثر نهاد و
وزارت خانهها مثل وزارتخانه صمت که با مشکل در حوزه مدیریتی مواجه میشدند
از آموزش و پرورش مدیر انتخاب میکردند، اما اکنون بعد از ۴۰ سال به این
نتیجه میرسیم که از بین یک میلیون نفر نمیتوانیم یک وزیر را انتخاب
کنیم.این نماینده مجلس گفت: آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده
آقای رئیسی گفت ایشان مدیرکل بودند؛ من از دوستان پرسیدم و پاسخ دادند وی
حتی مدیرکل هم نبوده است. اکنون آموزش و پرورش و معلمان بزرگوار با این
انتخابی که ما میکنیم چقدر دلسرد خواهند شد؟ و چقدر توهین و دهن کجی به
آموزش و پرورش خواهد شد؟عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در آموزش و پرورش
مشکل برنامه نداریم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهترین برنامه است که
میتواند راهگشای آموزش و پرورش باشد ولی متاسفانه نه تنها کسی را
نمیآوریم که مدیر اجرایی قوی باشد بلکه وی حتی یک روز هم کار اجرایی انجام
نداده است.
بیش از۲۰ ابهام به وزیر پیشنهادی
در
ادامه محمد وحیدی در مخالفت با فیاضی گفت: وزیر آموزش و پرورش ۴۰ درصد از
جمعیت دولت است و زیربنا و تاثیرگزار است. برای همین وزیر آموزش و پرورش
مهمترین وزیری است که میتواند تحول زیربنایی ایجاد کند. وزیر آموزش و
پرورش اگر میخواهد انتخاب شود باید با مجلس همراه باشد نه اینکه برخی در
لابی و پارکها با وعده مدیریتی وزیر انتخاب کنند. وی گفت: مدیری میخواهیم
که در دستگاه عظیمی مثل آموزش و پرورش که برای مدیر مدرسه شرط تعیین می
کند که باید ۵ سال معاون باشد، عضو همین دستگاه باشد.وی افزود: خیلی از
مدیران آموزش و پرورش با جریان فشار انتخاب میشوند اگر وزیر برنامه دارد
باید این موضوع در برنامه اش باشد. نماینده بجنورد گفت: گزینه پیشنهادی
باید قدرت ایجاد برنامه عملیاتی داشته باشد والا نمیتواند این دستگاه را
مدیریت کند. سه چالش عظیم وجود دارد؛ یک نگاه کمبود نیروی انسانی است. نظام
رتبه بندی در مجلس و دولت به چالش تبدیل شده است. صندوق ذخیره فرهنگیان که
مهمترین سرمایه فرهنگیان است در حالت بلاتکلیفی است و هنوز گزارشی به مجلس
نرسیده است. باید بتوانیم کسی را انتخاب کنیم که قدرت مدیریت این دستگاه
را داشته باشد. آموزش و پرورش بزرگ نیاز به شخصیت بزرگ برای اداره خود
دارد.
اعتماد به نظر دولت
در ادامه نماینده
بم در موافقت با فیاضی گفت: وزیر آموزش و پرورش باید کسی باشد که فارغ از
اینکه از مجموعه باشد یا نه باید باور قلبی به اهمیت آموزش و پرورش داشته
باشد که او دارد چرا تکرار میکنیم که وزیر باید حتما از آموزش و پرورش
باشد؟ موسی غضنفرآبادی گفت: چرا میگوییم از مربیان خارجی فوتبال استفاده
کنیم؟ مگر جزو تیم هستند؟ آموزش و پرورش با بیش از ۱۵ میلیون دانشآموز و
بیش از یک میلیون معلم مطالبات زیادی دارد. وزیر باید کسی باشد که از
لابهلای این مطالبات رای صحیح را انتخاب کند و پیش برود و من این شهامت و
توانمندی را در فیاضی یافتم .وی با بیان اینکه شجاعت در تصمیمگیری از نکات
برجسته فیاضی است گفت: به کارشناسی دولت اعتماد میکنیم و آن را کمک
میکنیم و رای مثبت خود را به فیاضی میدهیم.
مهندسی ذهن مسولان در فضای مجازی
سپس
عباس گودرزی با طرح این سوال که مگر ما در خانه ملت متولد شدیم که انتظار
داریم فیاضی از بنده آموزش و پرورش باشد گفت: این به این معنا نیست که اگر
کسی از روز اول اشتغال در آن دستگاه ندارد، قدرت اداره آن دستگاه را ندارد.
نه رد کنید و نه تایید. نماینده لرستان گفت: در فضای مجازی سعی میکنند
ذهن مسئولان را مهندسی کنند در حالی که مجلس انقلابی آن قدر توانمند است و
محاسبات دقیق کشور را میداند و قادر است که وزیر انتخاب کند. ما باید
وزیری برای وزارتخانه حساس آموزش و پرورش انتخاب کنیم.وی بیان کرد: مشکل
امروز کشور ما این است که مدیر اجرایی با سیاستگذار فاصله زیادی دارد. یعنی
ما از برنامهریزی استراتژیک عبور کردیم و تفکر استراتژیک باید بر
سازمانهای ما حاکم باشد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مشکل آموزش و
پرورش سیاستپژوهی است. شرایط عمومی کشور و منطقه و فضای مذاکرات نیاز دارد
که وفاق و همدلی ما با دولت انقلابی بیش از پیش باشد و خواهش من این است
که به این وزیر اعتماد کنیم.
اگر بخواهید خفه میشویم
در ادامه
سیدکاظم دلخوش در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: مجلس همیشه با دولت همراهی
کرده اما، نصف وزرای رئیسجمهور از مدرسه امام صادق هستند. از روزهای قبل
انتخابات نمایندهها از شما حمایت کردند، در دادن رای به وزرا مجلس همراهی
کرد. من مخالف دو وزیر بودم اما همه نمایندهها با شما همراهی کردند. ما
دلمان می سوزد و نمیخواهیم مخالفان، دولت شما را ناکارآمد جلوه دهند. شما
نه با مجلس و نه با دوستان خودتان مشورت کردید. اگر میخواهید ما خفه
میشویم اما این ره که تو میروی به ترکستان است و مشکلات کشور افزایش پیدا
میکند.وی ادامه داد: شما دو میلیون معلم و فرهنگی دارید. آموزش و پرورش
آدمهای مدیر کم ندارد چرا کاری میکنید که فرهنگیان از شما برنجند. آقای
وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. شما
از تحقیق و تفحص و از صندوق فرهنگیان چه میدانید. شما غیرانتفاعی خواندید
اما از غیر انتفاعی چیزی نگفتید. شما از درآمدهای آن محل مطلب نگفتید. شما
اهداف کوتاه، میان و بلندمدت ندارید.نماینده صومعه سرا گفت: شما میخواهید
وزیر شوید اما تجربه ندارید و یک روز هم سابقه کار ندارید. من فکر میکنم
این شان آموزش و پرورش نیست. آقای رئیسجمهور خانواده آموزش و پرورش در
اولویت شما نیست. امروز این وزارت خانه کسری دارد و همه مشکل دارند. من
خواهش میکنم آقای رئیس جمهور این گزینه را پس بگیرند.
مدرک بی ربط وزیر پیشنهادی
سپس احمد
محرم زاده به عنوان مخالف گفت: آقای فیاضی شما چند سال مدیر پرورش کدام
مدرسه بودهاید؟ چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت
علوم نیست؟ آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکترا دارد؟ عضو کمیسیون
عمران افزود: عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان مدرک فقه
گرفتهاید؟ شما در فعالیتهای خود از شورای مجازی در سازمان پژوهش صحبت
کردهاید این فعالیت چه ربطی به آموزش و پرورش دارد؟ طرح شما در مشارکت بخش
غیردولتی در تامین نیازهای آموزشی چیست؟این نماینده مجلس گفت: در بحث
مطالعات خود از انجام مطالعات تمهیدی در رتبهبندی نام بردهاید در این
مطالعه به چه نتیجهای رسیدهاید و کدام گزارشات شما چاپ شده است؟ در
تالیفات شما به جز فقه هیچ چیزی دیده نمیشود البته که این موضوع در جایگاه
خود ارزش دارد اما شما چطور خود را کارشناس مدیریت مهدکودکها معرفی
میکنید؟عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در فعالیتهای خود از آسیبشناسی ۵
سال گذشته یاد کردهاید در این آسیبشناسی به چه نتیجهای رسیدهاید و
گزارش مطالعات شما کجا ثبت شده است؟ در مطالعات و برنامههای خود چندین
مرتبه به سند تحول اشاره کردهاید به نظر شما چرا سند تحول تا به حال
اجرایی نشده است؟ و پیشنهادات اصلاحی شما با توجه به تذکرات حضرت آقا در به
روز کردن این سند چیست؟وی افزود: شما در برنامههای خود به تقویت بستههای
آموزشی و برنامه درسی تاکید کرد در صورتی که این روند حضور مافیای آموزشی
را به همراه دارد، دلیل شما برای بر این تاکیدات چیست؟ در بند ۹ برنامههای
خود به کمبود بودجه اشاره کردید اما راهکاری برای آن ارائه نکردهاید.
چرا؟ منظور شما از حیات طیبه دانشآموزان به زبان ساده چیست؟ منظور شما از
تربیت نگرش آخرت بینانه برای کودکان و نوجوانان چیست؟
اجرای رتبه بندی معلمان
در پایان مسعود
فیاضی گفت: وزارت آموزش و پرورش از جایگاه والایی برخوردار بوده و معلمان
قلب این رآکتور مهم هستند که نیروساز و انسانساز است و معلم نیز یعنی
تفکر، اندیشه، خلاقیت و ابتکار که وقتی درگیر معیشت باشد نمیتوان این
پتانسیلها را به فعلیت رساند بنابراین باید رتبهبندی معلمان را فارغ از
اینکه به آن به عنوان مشکل هزینهای نگاه کنیم به هر طریق اجرا کنیم.وزیر
پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد، اگر
معلم قرار است با دانش آموزان وقت بگذراند و روی روش و منش آنها کار کند،
نباید دغدغه معیشت خانواده را داشته باشد. همانطور که رئیس جمهور در
اظهارات خود گفت این مسئله یک بار برای همیشه باید حل شود. معلم چنین
جایگاهی باید داشته باشد، اما آیا به لحاظ فرهنگی در جامعه ما از چنین
منزلتی برخوردار است.