کد خبر: ۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در چند ماه گذشته بازار با تولید و فروش شرکت‌ها رشد نکرده که یکی از دلایل آن و دلیل ریزش‌ها و منفی‌‌های اخیر بازار،‌ ترس سهامداران از دولت است. مردم می‌ترسند این دولت به دلیل تامین مالی دوباره دست به سهام‌فروشی و اوراق فروشی بزند یا بازدهی اوراق را بالا ببرد

مهدی سوری
کارشناس بازار سرمایه

در چند ماه گذشته بازار با تولید و فروش شرکت‌ها رشد نکرده که یکی از دلایل آن و دلیل ریزش‌ها و منفی‌‌های اخیر بازار،‌ ترس سهامداران از دولت است. مردم می‌ترسند این دولت به دلیل تامین مالی دوباره دست به سهام‌فروشی و اوراق فروشی بزند یا بازدهی اوراق را بالا ببرد یا نرخ بهره را افزایش بدهد که در هرصورت این اقدامات به بازار سرمایه لطمه می‌زند. در چند ماه اخیر سهامداران تمایلی به خرید در بازار سرمایه نداشتند، زیرا با یکسری مسئولان مواجه شدند که قبل از گرفتن مسئولیت شعارهای حمایت از بازار سرمایه را می‌دادند و بعد از گرفتن این پست‌ها، دغدغه‌هایشان تغییر کرد و به سمت جبران و تامین کسری بودجه رفت، بنابراین سهامداران احساس رهاشدگی داشتند و بر این باور بودند که عده‌ای چه برای تامین مالی در دولت قبل و چه برای اخذ رای در دولت جدید از آنها استفاده کرده‌اند و الان پس از عبور از این دوره‌ها سهامداران اهمیتی برای دولت ندارند. همین روند باعث شد که بازار سرمایه علی‌رغم ارزندگی سهام، جذابیتش را برای مردم از دست بدهد. اما با ورود دوباره دولت، مجلس و مسئولان و اظهارت اخیر انها درباره وضعیت بازار سرمایه، سهامداران احساس کردند که حمایت‌هایی در راه است. البته باید به این نکته توجه داشت که هر مسئول بلند پایه‌ای فقط یکبار با گفتار درمانی و شعار می‌تواند بازار را مثبت کند و در ادامه اگر برای مردم اقدامات عملی ملموس نباشد، آن اعتبار دیگر
از دست می‌رود چنانکه این شاهد این موضوع و روند در دولت قبل بودیم و دیدیم که مسئول بلند پایه هر حرفی درباره بازار سرمایه بیان می‌کردند تاثیر معکوس در بازار داشت.
بنابراین در این چند ماه اخیر منفی‌های بازار به دلیل ترس از دولت بود و روند مثبت بازار به دلیل بیان حمایت مسئولان جدید برای کاهش ترس مردم از بورس بود، حداقل برای کوتاه‌مدت.
مشکل اصلی اقتصاد کشورمان که به تبع آن مشکلات جانبی به وجود می‌آید، این است که دولت‌ها نمی‌خواهند به اندازه درامد خود خرج کنند و به دنبال این هستند که کسری بودجه ایجاد شده را از هر طریقی و هر محلی جبران و تامین کنند. ما انتظار نداریم که یک مسئول و یک دولت در طول یک تا دو ماه معجزه کند اما همین که عده‌ای می‌گویند 3 روزه بازار را اصلاح می‌کنند نکته منفی برای بازار است. چراکه می‌دانیم اقتصادی که در طول سال‌ها تخریب شده، اصلاح کردن آن هم زمان‌بر است. بنابراین انتظار داریم ساختارها و جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها به سمتی باشد که بدانیم در آینده افق بهتری در اقتصاد خواهیم داشت. روزی که آقای خاندوزی وزیر شد و توییت‌ها و صحبت‌هایی در حمایت از بازار سرمایه داشت، چارت وزارت اقتصاد را به نمایش گذاشتم و هر کسی که چارت وازرت اقتصاد را ببیند درمی‌یابد که هیچ توازنی بین بازار پول و بازار سرمایه در این چارت نیست. کسی که از اقتصاد ایران چیزی نداند و فقط چارت وزارت اقتصاد را ببیند متوجه خواهد شد که بازار سرمایه در ساختار مدیرت اقتصاد کشور هیچ جایگاهی ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: