کد خبر: ۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
صنعت در کشور این روزها با مشکلات بسیار زیادی مواجه است؛ از یک‌سو کمبود و گران بودن مواد اولیه، دلال‌بازی و نوسانات قیمت ارز و از سوی دیگر مشکلات ناشی از کارهای سازمانی همچون مشکلات تامین اجتماعی، اداره مالیاتی، عدم حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان و گران بودن محصولات تمام‌شده و نبود


مرتضی بلوکی

کارشناس اقتصادی

صنعت در کشور این روزها با مشکلات بسیار زیادی مواجه است؛ از یک‌سو کمبود و گران بودن مواد اولیه، دلال‌بازی و نوسانات قیمت ارز و از سوی دیگر مشکلات ناشی از کارهای سازمانی همچون مشکلات تامین اجتماعی، اداره مالیاتی، عدم حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان و گران بودن محصولات تمام‌شده و نبود بازار خوب اقتصادی، تولیدکنندگان و کارگران را ناراضی کرده است. اصناف و تولیدکنندگان هم نظر هستند با شرایط کنونی، ادامه کار برایشان میسر نخواهد بود. مشکلات ناشی از کار و تولید، طی سال‌ها انباشته‌شده و قطعا تولیدکنندگان انتظار ندارند یک‌ شبه مشکلات رفع شود؛ اما حداقل باید تلاش‌ها برای رفع نواقص دیده شود که تاکنون دیده نشده است.
اما کشور در شرایط بد اقتصادی قرار گرفته است. تولید در شرایط غیر قابل تحمل برای تولیدکنندگان است. اگر مشکلات تولید مرتفع شود؛‌ تولیدکنندگانی که قادر خواهند بود تولیدات خود را دو الی سه ‌برابر افزایش دهند.
در حال حاضر تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل از عدم حمایت دولت ناراضی هستند و به تبع آن کارگران نیز به‌علت مشکلات ناشی از عدم تناسب درآمد و مخارج از وضعیت موجود ناراضی هستند. باید توجه داشت زمانی که خط فقر را 11 میلیون در نظر می‌گیرند، آیا با حداقل حقوق وزارت کار، امکان زندگی خواهد بود؟ دراین‌صورت بسیاری از تولیدکنندگان علاوه‌بر حقوق وزارت کاری، حقوق‌های بیشتری به کارگران خود پرداخت می‌کنند تا بتوانند چرخه زدگی خود را بچرخانند. اما همچنان کار در جایی می‌لنگد؛ حمایت درست و شفاف، جلوگیری از دلال‌بازی، عرضه مستقیم مواد اولیه به تولیدکنندگان، حمایت سازمان تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی از تولید کنندگان، کار بسیار سخت و بزرگ نیست؛ همین امر می‌تواند بسیار از مشکلات تولیدکنندگان را حل کند. در نهایت کاهش تورم‌ می‌تواند واکنش خوبی در بازار داشته باشد و مردم نسبت‌به خرید اقلام و کالاهای ایرانی با کیفیت با قیمت مناسب روی خوش نشان دهند.
قطعا حمایت از سوی سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیاتی باعث دلگرمی تولیدکنندگان خواهد شد. تولیدکنندگان در ایام کرونا بسیار آسیب‌دیده و بدون هیچ حمایتی با سختی به کار خود ادامه می‌دهند. اکثر تولید‌کنندگان معتقد هستند که دیگر تاب تحمل در برابر چنین مشکلاتی را نخواهند داشت و بدون شک دولت باید برای حمایت تولیدکنندگان و حمایت از کارگران چاره‌ای جدیدتری اتخاذ کنند.
چاره کار در وهله اول شکستن رانت تهیه مواد اولیه است. مواد اولیه ارزان حق تولیدکننده است. نباید واردات مواد اولیه انحصاری باشد. موضوع دوم، حمایت سازمان تامین اجتماعی و سازمان مالیات از تولیدکنندگان باید مورد توجه ویژه دولت قرار بگیرد. شرایط کشور با شرایط عادی فاصله دارد، در شرایطی که ما در تحریم‌ها، شیوع بیمار کرونا و مشکلات اقتصادی قرار گرفتیم، باید سازمان‌های دولتی با اغماض به کار و تولید بنگرند. باید سازمان‌های دولتی به کمک کار و تولید بیاید. تمام این راه حل‌ها در نهایت باعث رونق اقتصادی می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: