کد خبر: ۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
متاسفانه کشور ما در حوزه مسائل اقتصادی نتوانسته از ظرفیت‌های سفارتخانه‌ها که همیشه در بهترین نقاط دنیا واقع شده، استفاده کند. در حالی که این موضوع با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور خیلی حائز اهمیت است

امیر یوسفی - عضو اتاق بازرگانی ایران

متاسفانه کشور ما در حوزه مسائل اقتصادی نتوانسته از ظرفیت‌های سفارتخانه‌ها که همیشه در بهترین نقاط دنیا واقع شده، استفاده کند. در حالی که این موضوع با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور خیلی حائز اهمیت است و می تواند روی سیاست‌های کشور اثرگذار باشد. باید رایزن‌های مناسبی انتخاب شود ...که اطلاعات لازم برای ورود به این عرصه را داشته باشند چون به عنوان نماینده و سفیر یک کشور در آنجا معرفی می‌شوند و حضور دارند.رایزن‌های بازرگانی می‌توانند با برگزاری جلسات و ارتباطاتی که در کشورهای مختلف برقرار می‌کنند برای صادرکنندگان ایرانی اثر گذار و مفید واقع شوند.
برای این مهم نشست‌هایی در معاونت‌های اقتصادی وزارت خارجه دولت قبلی در رابطه با انتخاب رایزن و اینکه چه وظایفی را باید بر عهده داشته باشند برگزار شد ولی عملا حرکت خاصی انجام نشد. حتی با توجه به اینکه ایران در توافقنامه اوراسیا حضور دارد و ظرفیت بسیار خوب و مفیدی برای صادرات
محصولات کشورهایی از جمله ایران محسوب می‌شود برای صادرات ایران که بیشترین مقدار آن به مواد غذایی و مصرف کشاورزی اختصاص دارد تاثیرات مثبتی را می‌تواند در پی داشته باشد.ولی با گذشت چند سال از توافقنامه اوراسیا هنوز توقعی که از این توافقنامه داشتیم خیلی بیشتر از آن چیزی بود که طی این چند سال مشاهده شد. حتی با وجود اینکه این کشورها هنوز به محصولات کشاورزی کشور ما وابسته هستند.
واردات و صادرات برای ما و دیگر کشورها مزیت محسوب می‌شود اما افرادی که به عنوان رایزن بازرگانی کشور انتخاب شده بودند و در جلسات شرکت داشتند از تخصص لازم برخوردار نبودند.
به طور مثال امکان دارد با توجه به کمبود منابع آبی در کشور، کشت برنج در نقاط مختلف کشور مزیت محسوب نشود و حتی در این شرایط واردات برنج خیلی به صرفه‌تر از تولید این محصول باشد. همچنین در واردات گندم با توجه به اینکه کشور به خودکفایی رسیده بود ولی خشکسالی و کمبود منابع آبی باعث شد که طبق برآورد گندم مورد نیاز کشور با کمبود داخلی این محصول مواجه باشیم.
بهترین راه استفاده از یکسری ظرفیت‌ها برای صادرات کشورهای همسایه است. با برقراری ارتباط با ۱۵ کشور که در همسایگی ما قرار دارند می‌توان با توجه به نیازهای داخلی ایران و کشورهای هم مرز، ارتباطات خوبی برای استفاده از یکسری ظرفیت‌ها برقرار کنیم.
رایز‌ن‌های اقتصادی باید با زبان کشورهای هدف آشنایی داشته باشند، بتوانند ارتباطات قوی برقرار کنند و از توانایی لازم در این جهت
برخوردار باشند. ولی متاسفانه طی سال‌های گذشته طی بازدید از کشورهای مختلف رایزن‌های بازرگانی قوی انتخاب نشده‌اند که امیدوارم در دولت جدید با یکسری از برنامه‌هایی که در دست اقدام دارد این اتفاق رخ هد.

نام:
ایمیل:
* نظر: