کد خبر: ۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس جمهور همچنان بر کنترل گرانی ها تاکید می کند
از هنگامی که کشور وارد عرصه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شد، مردم گمان می کردند که همه چیز ناشی از سوتدبیر و سومدیریت مسوولان دولت دوازدهم است، به همین خاطر آرزو می کردند که هر چه سریعتر انتخابات برگزار شود و فرد دیگری جایگزین روحانی شود.

گروه سیاسی – کورش شرفشاهی: از هنگامی که کشور وارد عرصه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شد، مردم گمان می کردند که همه چیز ناشی از سوتدبیر و سومدیریت مسوولان دولت دوازدهم است، به همین خاطر آرزو می کردند که هر چه سریعتر انتخابات برگزار شود و فرد دیگری جایگزین روحانی شود. در همان روزها تمامی فعالان سیاسی والبته مخالفان دولت دوازدهم به اشکال مختلف لب به انتقاد می گشودند و مردم را امیدوار به بهبود شرایط با تغییر دولت می کردند، اما آنچه امروز اتفاق افتاده چیزی متفاوت از وعده ها و شعارهای انتخاباتی است. امروزه نه تنها قیمت ها پایین نیامده و بلکه شاهد افزایش گرانی و ناتوانی دولت در نظارت و کنترل قیمتها هستیم. این در حالی است که دولت رییسی فقط بر کنترل قیمت ها تاکید کرده و تاکنون اقدام ملموسی که نتیجه آن در سفره مردم دیده شود، رخ نداده است. اما نکته مهم اینجاست که رییسی در تمامی جلسات و سفرهای استانی و هرگاه که تریبونی برای سخنرانی داشته، بر کنترل قیمت ها تاکید کرده و مانند روحانی دستورهای محکمی برای کنترل قیمت ها صادر کرده دستورهایی که تاکنون که هیچ خاصیتی نداشته است.

پرهیز از اقدامات تورم زا
در این رابطه ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در راستای کنترل تورم، بانک مرکزی را موظف کرد سیاست‌های پولی را متناسب با مدیریت نقدینگی و کنترل تورم پیگیری کند. رییس جمهوری تورم را خط قرمز دولت دانست و گفت: دستگاه های اجرایی از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود، پرهیز کنند.رئیس جمهور تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه سال ۱۴۰۱ را با تاکید بر اصلاح ساختار و حذف هزینه‌های غیرضرور بودجه تدوین کند. رئیسی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در اولویت سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت قرار دارد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی و سیاست‌های متناسب با این اولویت‌ بویژه توسعه تولیدات داخلی و بی‌نیازی از واردات کالای خارجی و اعمال محدودیت و ممنوعیت برای ورود کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی یا کالاهای وارداتی غیرضروری را در دستور کار خود قرار دهد.
خطر افزایش نقدینگی
در این جلسه سازمان برنامه و بودجه و ستاد اقتصادی دولت گزارشی از منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ ارائه کردند که بر اساس این گزارش ظرفیت‌های قانونی برای تامین منابع بودجه عمومی مشخص و مقرر گردید تمامی دستگاه های اجرایی نسبت به انجام تکالیف مندرج در بودجه سال ۱۴۰۰ به نحوی اقدام نمایند که منابع بودجه، تامین شده و از این محل مخاطره‌ای که نتیجه آن افزایش نقدینگی باشد، ایجاد نگردد.در این جلسه همچنین سازمان برنامه و بودجه موظف شد با اولویت‌بندی هزینه‌ها، حداکثر صرفه‌جویی در اعتبارات هزینه‌ای را به عمل آورد.

عامل گرانی چیست
در این رابطه یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش قابل‌ملاحظه قیمت کالاهای اساسی همچون تخم‌مرغ، کره، برنج و... در یک ماهه اخیر، گفت: اگرچه براساس "قانون انتزاع وظایف و اختیارات کشاورزی" تمامی اختیارات تنظیم بازار محصولات کشاورزی ذیل وظایف وزارت جهاد کشاورزی رفت و این یکپارچگی انتظار کاهش مشکلات را به همراه دارد اما ریشه اختلال در قیمت کالاهای اساسی تنها به این مهم مربوط نمی‌شود و چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد. امان الله حسین پور گفت‌: عدم تخصیص مناسب ارز 4200 هزار تومانی، ناهماهنگی میان ارکان وزارت جهاد کشاورزی و عدم نظارت درست بر بازار ازجمله دلایل دیگر گرانی محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی است که همچنان بر قوت خود باقی هستند چراکه مواردی مانند تخصیص ارز 4200 هزار تومانی و نظارت دقیق محقق نشده لذا دولت و وزرای جدید باید برای این مشکلات فکری کنند.وی با بیان اینکه قیمت محصولات کشاورزی با سرعتی بیش از گذشته بالا می روند، افزود: چنین اتفاقی انتظار ما از دولت سیزدهم نیست هرچند توقع حل تمامی مشکلات را در کوتاه مدت از آن‌ها نداریم اما نباید به این بهانه، حل مشکلات مشمول زمان شوند.به گفته حسین پور در شرایط کنونی اقتصادی مردم نباید مجبور به تهیه اقلام اساسی مورد نیاز خود با قیمت بسیار بالایی باشند لذا لازم است نظارت دقیق‌تری بر بازار را شاهد باشیم.عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استمرار وضعیت گرانی‌ها درخصوص کالاهای اساسی یکی از دغدغه‌های جدی نمایندگان است، اضافه کرد: با وجود تخصیص 8 میلیارد دلار منابع ارزی برای تامین کالاهای اساسی در نیمه اول امسال باز هم کماکان این کالاها با قیمتی گران در اختیار مردم قرار می‌گیرند که نیازمند بازنگری در این خصوص است.

یارانه پول یک سطل ماست نمی‌شود
از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: یارانه 45 هزار تومانی که از 12 سال گذشته به مردم پرداخت می‌شود پول یک سطل ماست نمی شود تقاضا داریم نسبت به اصلاح یارانه ها و افزایش یارانه محرومان و نیازمندان و قطع یارانه ثروتمندان اقدام شود. سیدکاظم دلخوش اباتری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، گفت: جنابعالی از جنس مجلس هستید و نیاز است به موضوع قیمت مرغ، تخم مرغ و جوجه ریزی ورود و آن را پیگیری کنید؛ ببینید که با شروع کار شما چه بلایی دارد به سر مردم می آید؛ فاصله دوره اول تا دوم 60 روز بود و به 90 روز رسید و از سویی 20 درصد مجوز پروانه را گفتند کمتر تولید کنید و این یعنی فاجعه در بخش ارزاق عمومی و مرغی که باید سر سفره مردم باشد نیاز است بررسی کنید و ببینید این چه توطئه ای است که نسبت به مردم در حال انجام است.سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این شرایط و روند، قیمت مرغ سرسام آور افزایش می یابد و تذکر می دهیم که پیگیر این موضوع باشید.وی خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی و دستگاه های ذیربط، افزود: نیاز است به داد رسوب کانتینر و کالاها در گمرکات، بانکداری اسلامی و طرح جامع مالیاتی برسید و با ورودی جدی مشکلات این حوزه ها را رفع کنید؛ دولتمردان اگر به سفره مردم در شرایط فعلی به صورت مقطعی توجه نکنند آسیب بیشتری متوجه مردم خواهد شد.نماینده صومعه‌سرا با تاکید بر ضرورت توجه جدی دولت به تولید مسکن، ادامه داد: دولت اعلام کرده که یک میلیون مسکن تولید می کنم و تحقق این موضوع با شرایط فعلی مصالح به ویژه سیمان و میلگرد و آهن آلات با مشکل مواجه خواهد شد و نیاز است دولت به این بخش ها توجه ویژه داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: