نسخه چاپی
محسن نظر پور
کارشناس ارشد حوزه ی راه و شهرسازی
آمار و ارقام مربوط به زیر ساختهای حمل و
نقل کشور، همچنین ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی و تجهیزات و نحوه ارائه
خدمات بندری ( به لحاظ کمی و کیفی ) و میزان جابجایی کالا و مسافر، توسط
راهها و محورهای مواصلاتی و خطوط ریلی کشور، عمدتا حاکی از پارادوکسیکال
بودن وضعیت عمومی حاکم بر هریک از حوزه های حمل و نقلی موصوف، خصوصا جاده
ای است، به نحوی که علیرغم عدم وجود توجیه فنی و اقتصادی قابل قبول از
جهات قیمت تمام شده حمل و نقل جاده ای و ایمنی پایین ( هم برای صاحبان کالا
و هم برای مالکان وسایل نقلیه باری و مسافری به جهت رسوب سرمایه هنگفت
بابت ابتیاع و هزینه نگهداری وسیله و توقفهای طولانی پیش از بارگیری در
بنادر و پایانه ها ) همچنان بیش از ۸۵ درصد از جابجایی کالا و مسافر توسط
ناوگان جاده ای صورت میپذیرد و به رغم وجود شاخصه های مثبت اقتصادی، همچون
ایمنی بالا و ارزانی هزینه حمل و نقل توسط قطار نسبت به جاده، تنها حدود
۱۰ درصد از جابجایی های کالا و مسافر در داخل کشور، توسط واگنهای باری و
مسافری انجام میشود. نکته تاسف بار دیگر این است که در حال حاضر به ترتیب
۵۰ و ۳۰ در صد از ظرفیتهای جاده ها و خطوط ریلی کشور مورد استفاده قرار
میگیرد و بقیه با صرف هزینه های گزاف، بابت مرمت و بهسازی و تعمیر، اغلب
بلا استفاده باقی میماند !!!!!!
از دیگر معضلات موجود میتوان به عدم
توزیع صحیح ، عادلانه و به موقع منابع مالی اشاره نمود . در تصریح این مطلب
اشعار میدارد : هر یک از سازمانهای راهداری و حمل و نقل جاده ای و بنادر و
دریانوردی کشور ، از محلهای گوناگون و متنوع دارای درآمدهای نقد و پایدار
قابل توجهی هستند و به لحاظ مکانیزم مالی به صورت درآمد _ هزینه ای و
خودگردان اداره میشوند، ولی شرکت راه آهن کشور ، ناگزیر به استفاده از
بودجه های ناچیز دولتی هستند، لذا به نظر میرسد دو سازمان راهداری و بنادر ،
بواسطه دستیابی آسانتر به منابع مالی و پولی و راه آهن جمهوری اسلامی
ایران به جهت عدم برخورداری از حمایتهای مالی مورد نیاز ، همواره دچار
سردر گمی و سومدیریت مالی باشند ، یکی از گلوگاههای فساد، بالاخص در
سازمان های خودگردان یاد شده ، درآمدهای بالا و فارغ از نظارتهای دقیق و
سخت گیرانه سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاههای نظارتی کشور میباشد .
نبود بانک تخصصی حمل و نقل نیز از جمله نواقص و کاستیهایی است که به
آشفتگیهای مالی و سو مدیریت پولی در بخش حمل و نقل عمومی کشور ، دامن
میزند .
در ادامه بررسی و احصا آسیبهای موجود در حوزه حمل و نقل کشور ،
میتوان به تضعیف جایگاه ترانزیتی ایران در جهان و کاهش محسوس درآمدهای
ارزی کشور از محل ترانزیت کالا و مسافر از قلمرو ایران به دیگر نقاط آسیا و
اروپا ، عدم واگذاری وظایف تصدی گرایانه به بخش خصوصی واجد شرایط ، توسط
هر یک از سازمانهای راهداری ، بنادر و راه آهن و عدم استفاده بهینه و موثر
از سرمایه های مادی و معنوی آشکار و پنهان مستتر در بخش خصوصی کشور اشاره
نمود .
همچنین به لحاظ اهمیت موضوع، هر یک از معضلات یاد شده فوق، علت
بروز و ظهور اتفاقاتی فاجعه بار نظیر تصادفات فوتی و جرحی رانندگی ، اتلاف
منابع مالی ، تحمیل خسارات سنگین به ابنیه ها و زیر ساخت های جاده ای ،
شکنندگی اقتصاد کلان کشور، آلودگی هوا و تشدید خطرات زیست محیطی و غیره
میگردد که هر یک از این مصائب و بحرانها خود علت العلل آسیبهایی اجتماعی
نظیر از هم پاشیدگی خانواده ها (ناشی از سوانح رانندگی ) فقر ، بیکاری ،
فساد و فحشا و طلاق و خشونتهای خانگی و خیابانی خواهند بود . به تعبیری
دیگر شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که : ریشه برخی از آسیبهای اجتماعی و
عقب ماندگی بواسطه معضلات موجود در صنعت حمل و نقل کشور میباشد ، مع الاسف
جا دارد تا با نگاه فرابخشی به این حوزه ، اقدامات موثر و فوری در راستای
رفع مشکلات و تنگناهای موجود توسط حاکمیت و دولت جمهوری اسلامی ایران با
محوریت وزارت راه و شهرسازی ، معمول گردد.
در خاتمه به منظور تنویر و
تشحیذ خاطر مخاطبان گرامی ، عمده آسیبها و مشکلات موجود در بخش حمل و نقل
عمومی کشور را به شرح زیر تصریح مینماید :
۱_ عدم توازن و توزیع ناصحیح
کالا و مسافر میان خطوط جاده ای و ریلی و بلا استفاده بودن بخش عمده ای از
ظرفیتهای بارپذیری خطوط ریلی و جاده ای کشور
۲_ فرسودگی بخش قابل توجهی از ناوگان باری جاده ای و واگنها و قطارهای مسافری
۳_ تضعیف نقش ایران به عنوان شاهراه ترانزیتی جهان
۴ عدم توزیع عادلانه و صحیح منابع مالی و هدر رفت امکانات موجود
۵_ نبود بانک تخصصی حمل و نقل
۶_ عدم واگذاری وظایف تصدی گرایانه به بخش خصوصی
۷_ عدم وجود ماشین آلات و تجهیزات بندری مدرن و صد در صد مکانیزه ، به اندازه کافی در بنادر کشور