دیشب و درست یک هفته قبل از تحلیف، رئیسجمهور منتخب به دیدار نمایندگان رفت. شاید در روز تحلیف، کابینه سیزدهم معرفی شود، هر چند مدتی برای این کار زمان در اختیار سید ابراهیم رئیسی هست. با این حال اگر تصمیم قطعی برای اعضای کابینه گرفته شده، نباید حتی یک روز را از دست داد و باید از همین ابتدا تفاوتها را نشان داد.
دیشب و درست یک
هفته قبل از تحلیف، رئیسجمهور منتخب به دیدار نمایندگان رفت. شاید در روز
تحلیف، کابینه سیزدهم معرفی شود، هر چند مدتی برای این کار زمان در اختیار
سید ابراهیم رئیسی هست. با این حال اگر تصمیم قطعی برای اعضای کابینه گرفته
شده، نباید حتی یک روز را از دست داد و باید از همین ابتدا تفاوتها را
نشان داد. دیدار عمومی با نمایندگان از هر جهت بهتر از دیدار با تکتک
نمایندگان پشت درهای بسته است. دولت و نمایندگان حرف خصوصی ندارند که
نمایندگان بخواهند تکتک یا دوبهدو به دیدار رئیسی بروند یا برعکس
دولتیها بخواهند با نمایندگان دیدار پشت درهای بسته داشته باشند. فرض
محتمل برای دیدارهای خصوصی دولت و مجلس آن است که برخی رایزنیهای شخصی و
خارج از اراده کلیت دولت و مجلس برای چینش کابینه و موضوعات دیگر صورت
بگیرد. بنابراین برای دولت و مجلس بهترین آن است که نشستها شفاف و عمومی و
بحثها مقابل چشم همگان باشد تا احیاناً برخی افراد خاص که همیشه همهجا
هستند، وسوسه یا فرصت آنچه را غیرمحترمانه به آن «سهمخواهی» و محترمانه به
آن «رایزنی» میگویند، پیدا نکنند.دولت موظف است هماهنگی کامل با مجلس
داشته باشد و مجلس نیز پس از اعمال وظایف قانونگذاری و نظارتی خود روی
دولت باید بدنه دولت را فارغ از هرگونه دستهبندیها و فشارهای تکروانه
همراهی کند. این همراهی درست عکس آن چیزی است که در مجالس گذشته بسیار
دیدهایم، نمایندگان به جای ملیکردن اراده و خواستههای خود، با استانی و
قومی و محلی کردن آن، صدمات جبران ناپذیر و غیرقابل برگشتی به منافع کشور
زدهاند. اکنون، هم رئیس مجلس و هم رئیسجمهور منتخب بارها اعلام کردهاند
که همدلی و هماهنگی میان دولت و مجلس بهانهها را از ما گرفته و باید محکم و
بدون فوت وقت و بدون حاشیهپردازی و عملکرد مدیریتی مخرب، وارد میدان
بازسازی کشور و چارهسازی برای مشکلات و بحرانهای اقتصادی، محیطزیستی و
معیشتی مردم شویم.انتخاب اعضای کابینه و بررسی دقیق و خیرخواهانه مجلس،
شرط است اما مهمتر از افراد، شیوه حکمرانی و شیوه دولتمداری و اجرای
قوانین است. اگر دولت و مجلس بتوانند ساختارهای معیوب و موانع پیش پای
پیشرفت کشور را با همفکری از سر راه بردارند و به معنی واقعی «اصلاح
ساختار» کنند،یک وزیر متوسط درون این ساختار ارتقا یافته تبدیل به یک وزیر
کارآمد میشود و اگر همین ساختارهای غیرمولد و مانعتراش و
رانتخوارپرور و فسادآفرینی که بعضاً در بخشهایی از مدیریت اجرایی کشور
دیده میشود، باقی بماند، یک وزیر و کابینه کارآمد نیز به سرانجام شوم
میرسد.مجلس و دولت یک فرصت چهار و حتی
هشتساله در اختیار دارند تا چرخه اصلاح ساختارها را چنان بچرخانند که برای
همیشه روی ریل درست بیفتد. دیدار رئیسجمهور منتخب با مجلسیها یک
هفته قبل از تنفیذ و هشت روز قبل از تحلیف فرصت خوبی برای محکزدن این
امکان در آینده کشور است.در این دیدار آیت الله رئیسی در نشست با
کمیسیون های تخصصی مجلس با تاکید بر تخصص ، دغدغه مندی و دلسوزی نمایندگان
مجلس ، از تشکیل جلسات مشترک میان دولت و مجلس استقبال کرد و یادآور شد که
به آینده کشور بسیار امیدوار است:«دولت و مجلس باید به اولویتها توجه
داشته باشند و با نگاهی متوازن در تمامی حوزهها ، نه صرفاً یک بخش و یا
قشر خاصی از جامعه ، بلکه تمامی آحاد مردم را مدنظر قرار دهند و رفع مشکلات
و دغدغه های ایشان را با فوریت پیگیری کنند. من به آینده کشور بسیار
امیدوارم و اطمینان دارم به واسطه داشتن سرمایه عظیم مردم و برخورداری از
ظرفیت تمامی بخشها، برونرفت از سختیها و محدودیت های موجود، ممکن و دست
یافتنی است. اعتقاد دارم ما باید در جهت رفع مشکلات و گرفتاریهای مردم
همراه باشیم و دوشادوش یکدیگر بهصورت جهادی و شبانه روزی تلاش کنیم وضعیت
را به نفع زندگی مردم تغییر دهیم.»