کد خبر: ۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
‌آیت‌الله رئیسی شامگاه دو شنبه این هفته به دماوند رفت و با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر این نکته که در پی انتخابات اخیر مردم به تغییر وضعیت «امید» پیدا کرده اند، تصریح کرده بود: «یکی از الزامات به فعلیت رساندن ظرفیت‌های کشوربرای پیشرفت و آبادانی این است که نگاه‌های شخصی و جناحی را کنار گذاشته و هر کسی می‌تواند در مسیر تحول و پیشرفت کشور اثر‌گذار باشد.»

‌آیت‌الله رئیسی شامگاه دو شنبه این هفته به دماوند رفت و با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر این نکته که در پی انتخابات اخیر مردم به تغییر وضعیت «امید» پیدا کرده اند، تصریح کرده بود: «یکی از الزامات به فعلیت رساندن ظرفیت‌های کشوربرای پیشرفت و آبادانی این است که نگاه‌های شخصی و جناحی را کنار گذاشته و هر کسی می‌تواند در مسیر تحول و پیشرفت کشور اثر‌گذار باشد.» موضوعی که این امیدواری را به وجود آورده است که دولت سیزدهم فارغ از عینک‌های جناحی و سیاسی تمام توان خود را بر خدمتگزاری به «مردم» معطوف کند. این نکته مورد توجه آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی نیز قرار گرفته و ایشان با قرائت روایتی از نهج البلاغه بر این موضوع تأکید کرده بود.
آیت‌الله جواد آملی، مرجع تقلید شیعیان در دیدار رئیس‌جمهور منتخب ضمن قدردانی از حضور مردم، از تمامی مسئولانی که در حفظ و کرامت ملت می‌کوشند نیز قدردانی کرد و بیان داشت: این کشور را به خوبی می‌توان اداره کرد، ذات اقدس الهی در یک آیه مخمّس و پنج ضلعی فرمود: (فَلا تَهِنُوا) به خود سستی راه ندهید زیر بار صلح و سازش تحمیلی هم نروید که آن سوزش است نه سازش (فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا) این «تَدْعُوا» مجزوم به «لا» است، یعنی «لا تدعونّ». (فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ) مبادا زیر بار سازش بروید برای اینکه ظاهرش سازش است باطنش سوز، مبادا این کار را بکنید. این نباید نباید چرا؟ برای اینکه «وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ»، شما دست بالا دارید چرا؟ چون «وَ اللَّهُ مَعَکُمْ»، وقتی خدا با آدم است. چرا خدا با ماست؟ برای اینکه کار کردیم (وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ). این آیه پنج ضلعی یک قانون اساسی است و خداوند هم می‌فرماید وقتی کار کردید من با شما هستم و شما را تنها نمی‌گذارم، وقتی این همه خون دادید، این همه شهید دادید، این همه فداکاری کردید من با شما هستم، و همه ما باید به این مطلب باور داشته باشیم.
ایشان ادامه داد: دولت‌هایی که موفق‌اند دو قسم‌اند؛ یک قسم تمام نیاز‌های مردم را برطرف می‌کنند، اما در هر جا یک مشکلی هست می‌گویند چاره غیر از این نیست! اقتصاد را تأمین می‌کنند با مشکلات! امنیت را تأمین می‌کنند با مشکل! رفاه را تأمین می‌کنند با مشکل! سیاست داخلی و خارجی را تأمین می‌کنند و می‌گویند لازمه همین است و غیر از این نمی‌شود این‌ها دولت‌های نیمه کاره‌اند و نیمه موفق؛ اما برخی از دولت‌ها موفق‌اند همه خصوصیت‌ها و خاصیت‌ها را انجام می‌دهند و هیچ جا هم مشکلی ندارند و این شدنی هم هست و این به وسیله دولت‌هایی است که با عرضه باشند.
آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: ملت‌ها نیز دو قسم‌اند؛ یک عده خدای ناکرده در برابر رهبرند، امام علی (ع) در خطبه‌ای به کسانی که در برابر او ایستاده‌اند، فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ»؛‌ای نامرد مردم به این‌ها گفت؛ ما به لطف الهی چنین چیزی نداریم، مخصوصاً این دوره و این خیلی نعمت است که در برابر رهبر نداریم یا ساکت‌اند یا خاضع، ولی همین علی وقتی نامه‌ای برای مالک اشتر می‌نویسد فرمود مالک! شنیدی که نماز ستون دین است؟ فهمیدی که نماز ستون دین است؟ این مردم ستون دین‌اند. آن کسی که علی را یاری می‌کند مثل نماز است چه فرقی می‌کند؟ نماز یک سلسله اذکار است این یک روح مطهری است که دارد علی را یاری می‌کند. یک وقتی ما می‌گوییم مردم خوب هستند، احترام دارند، اما مردم را در حد نماز که نمی‌دانیم، اما علی می‌گوید این مردمی که خون دادند، شهید دادند، صف مقدم بودند، جلوی دشمن را گرفتند، جانباز شدند، این‌ها ستون دین هستند. آن وقت اگر کسی با نماز بدرفتاری می‌کند خدا با او چه می‌کند؟ خدا آنچنان می‌گیرد که صدا ندارد، با ستون دین نمی‌شود بدرفتاری کرد. بی وضو نمی‌شود نام این مردم را برد اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: