کد خبر: ۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
جزئیات پیشروی گسترده طالبان در استان راهبردی فاریاب افغانستان
استان فاریاب در شمال افغانستان در تب درگیری‌ها می‌سوزد و از هجوم شبه‌نظامیان طالبان مصون نمانده و با سقوط شهرستان‌های دولت آباد، شیرین تگاب و خواجه سبزپوش کار برای نیروهای دولتی سخت شده است.





به گزارش مشرق، پیشروی گسترده، سریع و خیره‌کننده شبه نظامیان طالبان برای دومین هفته متوالی در مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد و روند تحولات نشان می‌دهد دولت مرکزی عزمی برای حفظ مناطق تحت کنترل ندارد.
یک منبع میدانی که تحولات را در شمال افغانستان از نزدیک دنبال می‌کند به جزئیات درگیری‌ها در استان فاریاب (هم مرز با کشور ترکمنستان) اشاره کرد و گفت: حال و روز این استان خوب نیست و نیروهای طالبان در تلاش هستند مناطق بیشتری را به تصرف دربیاورند.
براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار گذاشته است، درگیری‌ها نیروهای ارتش و گروه‌های مردمی با شبه نظامیان طالبان در برخی از شهرستان‌های استان فاریاب در جریان است و برخی نقاط میان دو طرف دست به دست می‌شود.

این منبع میدانی با بیان این که نیروهای دولتی کنترل شهرستان دولت آباد را از دست دادند، افزود: نیروهای ارتش و گروه‌های مردمی در یک مقطع زمانی کوتاه توانستند این شهرستان را باز پس بگیرند اما با حملات دوباره باز هم عقب‌نشینی کردند و طالبان این منطقه را به تصرف درآورد.
شهرستان دولت‌آباد از محور غرب با کشور ترکمنستان و از محور شمال با شهرستان‌های «قرم قل و اندخوی» و از شرق با استان «جوزجان» و شهرستان «شیرین تگاب» هم مرز و همین مسئله بر اهمیتش افزوده است. این شهرستان گذرگاه مرزی «خان چراغ» را هم در مرزهای مشترک با ترکمنستان به شهرستان «میمنه» مرکز استان فاریاب متصل می کند؛ شهرستان «قیصار» منطقه دیگری در استان فاریاب به شمار م‌ آید که در روزهای گذشته از کنترل نیروهای دولتی خارج شد.
شهرستان‌های خواجه سبزپوش و شیرین تگاب مناطقی دیگری در استان فاریاب محسوب می‌شوند که در نیمه دوم خردادماه امسال به سیطره طالبان درآمدند، با سقوط خواجه سبزپوش راه برای باز شدن درگیری‌ها از محور شمال شرق به شهر میمنه باز شده است.
شبه نظامیان طالبان از شهرستان‌های تازه تصرف شده خواجه سبزپوش، شیرین تگاب و دولت آباد با شهرستان «میمنه» مرکز استان فاریاب به ترتیب ۲۲، ۳۴، ۵۵ فاصله دارند و کار را برای نیروهای ارتش و گروه‌های مردمی سخت کرده‌اند.
استان فاریاب ۱۴ شهرستان به نام‌های «قیصار، کوهستان، المار، پشتون کوت، گرزیوان، میمنه، بلچراغ، خواجه سبزپوش، شیرین تگاب، دولت آباد، قرم قل، اند خوی، قرغان، خان چارباغ» دارد و اغلب مناطق شمالی در کنترل نیروهای دولتی است.
از سویی دیگر، بیشتر مناطق شهرستان «میمنه» و شهرستان «بلچراغ» در مرکز و شرق استان فاریاب در کنترل دولت مرکزی است؛ نیروهای دولتی بخش‌های کوچکی از شهرستان «کوهستان» را در سیطره دارند که در روزهای اخیر کانون درگیری میان دو طرف شده است.
در حال حاضر نیروهای ارتش و گروه‌های مردمی حدود ۴۰ درصد از خاک استان فاریاب را در کنترل دارند و سایر مناطق (۶۰ درصد از مساحت استان) در تصرف شبه نظامیان طالبان است و در روزهای آینده باید منتظر ماند تحولات به کدام سمت پیش می‌رود.
افزایش مناطق تحت تصرف طالبان و تشدید حملات نظامیان افغانستان
بر اساس گزارشی از باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با تصرف سه شهرستان دیگر به دست طالبان، حملات نظامیان افغانستان نیز بر مواضع طالبان شدت یافته است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که در شهرستان‌های «شملزی» در استان زابل، «خاش» در بدخشان و «دندوپتان» در استان پکتیا از کنترل دولت افغانستان خارج شده و به تصرف طالبان درآمده است.
سخنگوی طالبان نیز گفته است افراد این گروه شهرستان‌های «خاش، دند و پتان و آب بند» در استان‌های بدخشان، پکتیا و غزنی را به تصرف خود درآورده‌اند.
از سوی دیگر حملات نظامیان افغان بر مواضع طالبان به ویژه در شمال افغانستان شدت یافته است، شهر «پلخمری» مرکز استان بغلان از جمله مناطقی است که حملات نظامیان افغان در آن به شدت جریان دارد. بر اثر جنگ روز سه‌شنبه در شهرستان خنجان استان پلخمری برق کابل و ده استان دیگر همچنان قطع است.
محمد سعید استاندار کنر هم اعلام کرد: صبح روز چهارشنبه یک بیمارستان دولتی در شهر «اسعد آباد» مرکز این استان هدف حمله خمپاره‌ای طالبان قرار گرفت، هرچند این حمله تلفات جانی در پی نداشت، اما آتش سوزی ناشی از این حمله خسارات زیادی بر جای گذاشته است.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان در اعلامیه‌ای از سازمان ملل متحد خواسته است وارد عمل شود و برای پیشگیری از کشتار بیشتر و فاجعه انسانی تلاش و از هر فرصت و امکانات موجود استفاده کند.
بسم‌الله محمدی، سرپرست جدید وزارت دفاع افغانستان در تازه‌ترین پیام خود به مردم این کشور گفته است: «نظامیان افغان اجازه نمی‌دهند طالبان حکومت نامشروع خود را بر مردم تحمیل کنند، نیرو‌های امنیتی افغانستان با تمام توان خود در برابر طالبان مقاومت خواهند کرد.»
گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم برای دفاع از مناطق مسکونی خود در برابر طالبان در استان‌های پروان، کاپیسا، بغلان، تخار، بلخ و بادغیس بسیج و مسلح شده‌اند.
پیشروی طالبان در افغانستان با تصرف مناطق مختلف در این کشور
طالبان تا به حال توانسته است ۵۰ منطقه از مجموع ۳۷۰ منطقه در افغانستان را به تصرف خود درآورد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، دبورا لیونز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در گزارشی اعلام کرد: همزمان با خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان، در ماه‌های اخیر حدود ۵۰ منطقه از ۳۷۰ منطقه در این کشور به دست نیرو‌های طالبان افتاده است.
وی در ادامه افزود: این پیشروی طالبان نشان می‌دهد پس از خروج کامل نیرو‌های خارجی از جمله آمریکا از افغانستان این گروه می‌تواند قدرت را در این کشور به طور کامل به دست گیرد.
نیرو‌های طالبان کنترل چندین منطقه از استان قندوز و گذرگاه مرزی مهم بین افغانستان و تاجیکستان را دست گرفته اند.
در روز‌های اخیر نیز طالبان مدعی شده یک پایگاه نظامی متعلق به ارتش افغانستان در استان بلخ را به تصرف خود درآورده است. همچنین در فیلمی که نیرو‌های طالبان منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد این گروه در حال مصادره تسلیحات نظامی و ماشین‌های جنگی از یک پایگاه نظامی در افغانستان است.
طالبان مدعی است ده‌ها نفر از نیرو‌های افغان در ولایت فاریاب در شمال این کشور خود را تسلیم این گروه کرد‌ه‌اند.
خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان در ماه‌های اخیر این نگرانی را در بین گروه‌های مختلف ایجاد کرده که طالبان در این کشور دوباره قدرت را به دست گیرد و در پی آن تنش‌ها و درگیری‌ها در مناطق مختلف افزایش یابد. برخی بر این باورند آمریکا به طور عمدی در حال بی ثبات کردن بیشتر افغانستان برای رسیدن به خواسته ها و منافع خود است.
۵ کشته در انفجار قندهار
از سوی دیگر گفته شده است که انفجار مین کنار جاده‌ای در قندهار ۵ کشته و ۲۰ مجروح بر جای گذاشت.
بر اساس گزارش دیگری از باشگاه خبرنگاران جوان‌، پلیس ولایت قندهار چهارشنبه اعلام کرده که در انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در قندهار پنج غیرنظامی کشته و ۲۰ نفر دیگر از جمله زنان و کودکان مجروح شدند.
پلیس گفت که این حادثه سه‌شنبه شب در بزرگراه کابل-قندهار هنگامی که یک وسیله نقلیه مسافربری به مین کنار جاده‌ای برخورد کرد، اتفاق افتاد.
تاکنون هیچ گروهی از جمله طالبان مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. این در حالی است که در درگیری‌های روز دوشنبه، ولسوالی میوند به دست طالبان افتاد.
همزمان با خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان، در ماه‌های اخیر حدود ۵۰ منطقه از ۳۷۰ منطقه در این کشور به دست نیرو‌های طالبان افتاده است.
خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان در ماه‌های اخیر این نگرانی را در بین گروه‌های مختلف ایجاد کرده که طالبان در این کشور دوباره قدرت را به دست گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: