کد خبر: ۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
از آنجا که بسیاری از معضلات اقتصادی ریشه در عوامل خارجی دارد، زائده دشمنی بی حد وحصر آمریکا و کشورهای متحد او در اعمال فشارهای حداکثری اقتصادی به ایران بوده و هرگز در گشایش اقتصادی و معیشتی مردم آستین بالا نخواهند زد.




حتی این اقدامات ایذائی سبب شد تا مسؤلان کشور درتصمیم گیریها درحالت انفعال قرارگیرند و بعضاً در تصمیمات مدیریتی خود برای مقابله با خنثی کردن تحریمها، تصمیمات اشتباه اتخاذ کنند.
در این رابطه می توان به تصمیمات مربوط به فروش بی رویه سکه و اختصاص ارز 4200تومانی به خیل عظیمی از متقاضیان ارزی و سرانجام افزایش 200 درصدی قیمت بنزین و افزایش نرخ برابری ارز تا مرز 30 هزار تومان موجب شد تا بهای کالا و خدمات ضروری مردم و نیز قیمت تمام شده محصولات داخلی سیر افزایش داشته و هر چند روز یکبار تغییرات قیمتی را تجربه کند. خطر قرار گرفتن در این شرایط قبلاً به مسؤلان گوشزد شده بود. نتیجه این تحولات به بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم منتهی شد و توانست به عامه مردم فشار مضاعف تحمیل نماید.
لذا در این دوران پرمشقت، تصمیمات شتابزده مدیریتی اقتصادی بیشتر اثر معکوس داد. بنا براین رئیس جمهور منتخب مردم در برابر ابر چالش‌هایی نظیر نرخ تورم بالا، حجم بالای نقدینگی، کسری بودجه سنگین، نرخ بالای بیکاری به ویژه نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی وکاهش شدید سرمایه گذاری دربخش تولید و راه اندازی ظرفیتهای خالی واحدهای تولیدی و کاهش تضییقات و آلام ناشی از سختی معیشت مردم و دیگر مشکلات اقتصادی و مالی کشور روبرو است. رسیدگی به وضعیت معیشت مردم کارسختی نیست چون نیاز به منابع مالی زیادی ندارد و با اصلاح نظام توزیع اینکار عملی است. فقط باید کالاهای اساسی و ضروری مردم که با تخصیص ارز 4200 تومانی وارد کشور میشود با احتساب هزینه های واردات و سود عمده و خرده فروشی با روشهای مناسب توزیع به دست مصرف کننده واقعی برسد.


بحث دیگر راه اندازی واحدهای تولیدی تعطیل یا واحدهایی است که با ظرفیتهای پایین مشغول کارهستند. باید در اسرع وقت موانع درسر راه آنها برداشته شود. در گام بعدی ضوابط دست و پاگیر و مزاحم و قوانین و مقررات زائد درسر راه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش تولیدات اعم از صنعت، کشاورزی و دامی کشور سریعاً باید برداشته شده یا در حالت تعلیق درآید.
نام:
ایمیل:
* نظر: