کد خبر: ۶۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
روحانی معتقد است: «در این انتخابات به نظام جفا شد.» او می‌گوید حتی اگر می‌خواهید دولت را زیر ضرب بگیرید؛ لااقل «به ملت توهین نکنید.»






از فحوای کلام روحانی چنین بر می‌آید که از آنچه در مناظره‌ها و حواشی پر و پیمان مناظره گذشته به شدت عصبانی است: «نمی‌توانیم با افکار عمومی و با حضور مردم شوخی کنیم باید مردم را به طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم.»
> بخشی طبیعی و بعضی صرفاً بداخلاقی است
علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی تحلیلی به آفتاب یزد می‌گوید: «بخشی از آن چه در مناظره رخ داده طبیعی است اما از لحظه‌ای که مناظره به منازعه مبدل می‌شود ما شاهد بداخلاقی‌ها، توهین و هتک حرمت ها، ادعاهای نادرست و حتی شنیدن حرف‌هایی هستیم که گویی اصل نظام را نشانه رفته اند!»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان می‌کند: «اگر از دریچه و زاویه‌ی نگاه و نظر جامعه بنگریم، نامزدها اساساً رشد سیاسی و حفظ حرمت‌هایی که جامعه به شدت روی آن‌ها حساس است را نادیده گرفته‌اند و این ریشه در گذشته‌ای دارد که بسیاری به یاد دارند.»

صوفی در واکنش به این سخن روحانی که: «متاسفانه در این روزها بحث اخلاق صدمه جدی دیده است. آغاز اخلاق همان راستگویی، وفای به عهد وعدم تحریف حقیقت‌ها است» می‌گوید: «در این موضع باید حق را به رئیس جمهوری اسلامی ایران داد زیرا شواهد و مصادیق بسیاری وجود دارد که در گفته‌ها و ادعاهای نامزدها نشانه‌ها و رگه‌هایی از تخریب با استفاده از آمار و اطلاعات غلط وجود دارد اما این بدان معنا نیست که انتظار داشته باشیم در مناظره، تعریف و تمجید نصیب دولت فعلی شود.»
> مردم صاحبان اصلی انتخابات هستند اما نادیده گرفته شده‌اند
علی صوفی با اشاره به این بخش از سخنان روحانی که: «همه‌جا باید مردم‌سالاری حاکم باشد؛ از آغاز تا پایان انتخابات، از روز اعلام تا تنفیذ و تحلیف، از روز ثبت‌نام تا روزی که رای خوانده می‌شود، همه جا باید نقش مردم واقعی و پررنگ باشد» خاطرنشان می‌کند: «اگر مراجعه‌ای به سخنرانی تاریخی امام راحل در بهشت زهرا(س) داشته باشیم خواهیم دید همه‌ی آموزه‌ی به یادگار مانده از دوران انقلاب آن بود که مردم حق انتخاب داشته باشند و کسی حق نداشته باشد برای آن‌ها تعیین تکلیف کند. کاری به این نداشته باشیم که روحانی از مناظره‌ها چه برداشتی دارد یا مناظره کننده‌ها به دنبال چه هستند اما سراغ دارید یکی از نامزدها به اصول اولیه‌ی انقلاب بازگشته یا از آن شاهد مثال آورده باشد؟ سراغ دارید یک نفر به بخش‌های مهمی از سخنرانی تاریخی امام راحل در بهشت زهرا(س) استناد کند و خواهان مشروعیت بخشی به حق انتخاب
مردم باشد؟»
وی ادامه می‌دهد: «عصبانیت روحانی از آن جهت است که برخی تلاش می‌کنند دوگانه‌ی تحریف شده‌ای به نام دولت و نظام درست کنند و ضمن تطهیر نظام، دولت را مسبب تمامی بدبختی‌ها و نابه‌سامانی‌ها نشان دهند. روحانی معترضانه می‌گوید دولت را نقد کنید اما به مردم توهین نکنید!»
> روحانی چه گفت؟
= اگر در ۴۲ سال گذشته نقض قانون، فساد و زیر پا گذاشتن حقوق، رعایت نکردن مصالح بود و اگر همه اقدامات برخلاف مصلحت جامعه و کشور باشد، برای چه انقلاب کردیم؟
= اینکه ما می‌گوییم در هشت سال هیچ کاری نشده، به مردم ظلم می‌کنیم. صنعت، کشاورزی دست مردم است، بسیاری از زیرساخت‌ها و فضای مجازی دست مردم است. اگر ما می‌گوییم کاری نشده یعنی ملت کاری نکرده است در حالی که این ملت کار عظیم و بزرگی انجام داده است.
= وقتی ما می‌گوییم دولت، دولت یک نفر و اینهایی که دور این میز هستند، نیست. صدها هزار نفر در سراسر کشور مدیر، کارشناس، کارمند همه با هم، میلیون‌ها نفر هستند که کنار هم قرار می‌گیرند و دولت را تشکیل می‌دهند.
= البته در این انتخابات مشخص شد که فقط دولت است که ایراد دارد و بخش‌های دیگر از جمله قوه قضائیه، قوه مقننه، مجمع تشخیص مصلحت خوشبختانه خوب و سالم هستند و مشکل فقط دولت است که ایراد دارد که در این انتخابات آن هم حل خواهد شد. البته انتخابات هم نباشد دوره ما تمام می‌شود دولت بعدی می‌آید، این هم درست می‌شود و کل کشور درست می‌شود.
= ملت ایران ملت بزرگی است، ملتی است که می‌داند چه گذشته است، می‌داند چه کسانی بوده‌اند، اینهایی که امروز می‌خواهند برای فردا قدرت را در دست بگیرند، اگر در ایران نبودند و تازه از کره مریخ آمده بودند، خیلی خوب بود، همه آن‌ها بوده‌اند و همه آن‌ها در یک بخشی مسئولیت داشته‌اند.
= رئیس شورای عالی امنیت ملی ترکیب پمپئو، بولتون و ترامپ را عجیب خواند و اظهار داشت: بدترین آدم‌ها روی کار آمدند و چقدر اسراییلی‌ها از این بابت خوشحال بودند و چقدر کمک کردند که چنین آدم‌هایی سرکار بیایند.
= مشکلات مردم خیلی زیاد بود اما در عین حال نگذاشتیم در این کشور قحطی بیاید و جنگ شود. قولی که به مردم در دولت دوازدهم دادم، گفتم که نمی‌گذارم جنگ شود. نمی‌خواهم توضیح دهم که اگر دیگران بودند چه می‌شد.
= آقای صداوسیما که سوال طراحی کردی، چرا در بحث اقتصادی، جنگ اقتصادی را نگفتی؟ چرا فراموش کردی؟ چرا کنار گذاشتی؟ بعد از اینکه سیل اعتراض آمد، در مناظره دوم دو تا کلمه‌ای گفتند.
= کرونا مشکلات فراوانی را برای ما درست کرد. لااقل قدردانی کنید از آن‌هایی که در بیمارستان‌ها برای مردم جان دادند، از پرستاران، پزشکان و مدافعان سلامت تشکر کنید، از آن‌هایی که شبانه‌روز تلاش می‌کنند واکسن بسازند، و ان‌شاءالله به نتیجه می‌رسانند تشکر کنید، از دولت نمی‌خواهد تشکر کنید.
= ما از همه اینها می‌گذریم با همه این حرف‌ها، فقط یک کلمه جواب دهید، ما کشور را از قطعنامه‌های سازمان ملل و فصل هفت خارج کردیم یا نکردیم؟ این را بگویید که خارج کردیم؟ بگویید با برجام موافقید یا مخالفید؟ برجام بود که در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ کشور را در مسیر توسعه و تحول قرار داد و امروز هم راه اینکه مشکل کشور حل شود، بازگشت همه به برجام است.
= اینهایی که در دولت یازدهم رو در رو و سینه به سینه من شده بودند که باید این فیلتر شود، آن فیلتر شود، الحمدلله همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند شدیم. این کار بزرگی است که انجام گرفته. همه امروز با تحریم مخالف هستند و می‌گویند باید به برجام برگردیم اصلا این برجام خیلی چیز خوبی شد.
= خواستیم اقوام و اقلیت‌ها را معاون و بخشدار کنیم، چه قدر سر و صدا بود اما الحمدلله امروز همه موافق شدند. کارهای بزرگی انجام شد وقتی به بطن مسئله نگاه کنید می‌بینید تحول بزرگ در کشور رخ داده است. علیرغم جنگ اقتصادی به کوری چشم دشمنان رشد اقتصادی سال ۹۹ مثبت است.
> همچنان میراث دار بداخلاقی‌های ۸۸ هستیم!
علی صوفی در ادامه‌ی گفتگوی خود به آفتاب یزد می‌گوید: «هم متعجبم هم متاسف! متعجبم که چرا برخی از نامزدها نگاهی به رشد سیاسی جامعه، تغییر لحن و تبدیل برخی سر و صداها به مطالبه نیستند و متاسفم که بعضی همچنان از روی دست کسانی می‌نویسند که سرمنشا بسیاری از معضلات و بداخلاقی‌ها بوده اند!»
این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید می‌کند: «به غلط جا افتاده که در مناظره باید یقه‌ی طرف مقابل را تا مرز دریده شدن رها نکنند، به اشتباه باور کرده‌ایم می‌توانیم سر توی خصوصی‌ترین مسائل هرکسی فرو ببریم، امر بر ما مشتبه شده که هر ادعایی به این دلیل که مشغول مبارزه‌ی انتخاباتی هستیم ممکن است و همه‌ی این‌ها به عقب بازمی‌گردد به همان مناظره‌هایی که بنیانگذار همیشگی بسیاری از معضلات و بداخلاقی‌ها بود!
> جامعه گوشش به افشاگری‌ها و مردم مردم گفتن‌ها بدهکار نیست!
علی صوفی بیان می‌کند: «برخی نامزدها از جامعه و مطالبات جامعه بی‌خبر هستند که اگر نبودند به جای بدخلاقی و به هم پریدن، برنامه ارائه می‌دادند. نگاه به شوخی‌ها و مطایبات مردم نکنید، این مردم تشنه‌ی حرف درست و مطلب حسابی اند. این مردم کاری به این ندارند که فلان نامزد مدرکش چیست یا آن یکی نامزد چقدر یارانه می‌دهد یا اساساً جایی برای طرح برخی مباحث هست یا نه اما مردم به شدت دنبال راستی آزمایی و بررسی ادعاهایی هستند که مستقیم و بی‌واسطه اقتصاد و معیشت و زندگی آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.»
> همه مقصریم
صوفی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب و مسائلی که جامعه به کنه
آن دقیق پی برد، می‌افزاید: «آن چه از صفحه‌ی شیشه‌ای تلویزیون‌ها می‌بینیم حاصل یک سلسله اشتباه و تقصیر و قصورهایی است که از شورای نگهبان، دولت، دستگاه‌ها و حتی صدا و سیما را شامل می‌شود.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «باور کنید منصفانه نیز بنگریم برخی سوالات صدا و سیما به خودی خود نامزدها را به سمت و سوی سطحی زدگی سوق می‌دهد مسئله‌ای که می‌توانست با تجربه‌ی چندین و چند مناظره این گونه نباشد.»
علی صوفی در پایان بیان می‌کند: «به نامزدها یادآور می‌شوم با حرف‌های پوپولیستی و تهییجی نمی‌توانند مردم را تحت تاثیر قرار دهند الا آن که با ارائه‌ی راهکار و برنامه آنان را مجاب و مطمئن کنند که اهل کار هستند و راه برون رفت از مشکلات را می‌دانند.»
وی در پایان ضمن اشاره‌ی مجدد به گلایه‌ها و اعتراضات روحانی به آفتاب یزد می‌گوید: «باور کنید صدای همه در آمده، از مردم کوچه و بازار تا خود اصولگراها!»
وی اضافه می‌کند: «مردم کوچه و بازار اگرچه با برخی به هم پریدن‌ها تفریح گونه برخورد می‌کنند اما از ته دل غصه دار می‌شوند.»
علی صوفی به این نکته نیز اشاره می‌کند: «شاید برخی نامزدها
آن‌چه در چنته دارند را برای دقیقه‌ی نود گذاشته‌اند که امیدواریم اینچنین باشد!»
توفان روحانی یا نوشدارو پس از مرگ سهراب؟
مهرداد خدیر- از رئیس جمهوری خواسته بودیم از لاک سکوت بیرون بیاید و توضیح را به بعد موکول نکند. او هم دیروز چنین کرد. پس، همین جای استقبال دارد. حسن روحانی گفت:
«- در این انتخابات (مناظره‌ها و تبلیغات انتخابات) فهمیدیم چقدرزنان، خوب هستند. چقدر اقوام خوب هستند. همه از زنان و اقوام می‌گویند.
- کسانی که می‌خواهند دولت و قدرت را به دست بگیرند که انگار
نه انگار در همین نظام بوده‌اند. از کره مریخ که نیامده‌اند.
- با شعور مردم بازی نکنید! حقیقت را اگر نمی‌گویید، واقعیت را حداقل انکار نکنید.
- من وعده داده بودم نگذارم جنگ شود و نگذاشتم. به وعده‌های اقتصادی هم در دولت اول عمل کردم. در دولت دوم اما درگیر جنگ اقتصادی شدیم. شدیم یا نشدیم؟ در سال ۹۳ تورم ۳۵ درصدی را به ۱۵ درصد رساندیم یا نه؟
- بله، در سال ۹۷ شرایط عوض شد. اما چرا عوض شد؟ چون وارد یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی شدیم. آقای صدا وسیما! در سوالات خود می‌پرسیدی وارد جنگ اقتصادی شدیم یا نشدیم؟ تازه همین هم اگر کرونا پیش نمی‌آمد رو به بهبود بود. کرونا اما همه چیز را برهم زد. ۱.۱ میلیون نفر را بیکار کرد. کرد یا نکرد؟
- در سوالات مناظره‌ها جنگ اقتصادی مطرح نشد. گویی اصلا ترامپ نبوده است! بدترین جمهوری خواهان مگر کنار او نبودند تا ریشه ما را بکنند؟
- آقای صدا وسیما! می‌پرسیدی برجام آری یا نه؟ تحریم که معلوم است بد است. برجام را بپرس.
- کسانی که با من سینه به سینه می‌شدند و پرونده درست می‌کردند که فضای مجازی باید فیلتر شود حالا از پهنای باند حرف می‌زنند. قبلا این پهنا چقدر اذیت‌شان می‌کرد و حالا چقدر خوب شده این پهنای باند! خدا را شکر که دیگر هیچ کس نمی‌تواند بگوید طرفدار فیلترینگ است.»
سخنان روحانی صریح و روشن است. اما آیا می‌توان آن را نوشدارو پس از مرگ سهراب دانست؟
نوشدارو پس از مرگ سهراب، وقتی است که سهراب، مرده باشد. سهراب اما مگر مرده است؟
تا سهراب چه باشد. اگر سهراب، صلح و برجام است نمرده است و دولت اصولگرا و رئیس جمهور اصولگرا هم ناگزیر از اجرای آن است چه رسد به همتی که با چند اگر و شاید روی کاغذ بخت دارد.
اگر سهراب، اعتماد و سرمایه اجتماعی است شاید مرده باشد. اگر سهراب، ایران باشد ایران اما زنده است.
آرتور کوستلر می‌گوید: هر اعطایی را می‌توان بازپس گرفت و از هر افزودنی کاست اما آگاهی پس گرفتنی و کاستنی نیست. / عصرایران
نام:
ایمیل:
* نظر: