کد خبر: ۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
از آنجا که تقویت اقتصاد یکی از راهبردی ترین برنامه ها و سیاست ها برای نجات کشور در شرایط تهدید و تحریم تلقی می شود، مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر شعارهای سال را معطوف به ثبات اقتصادی کردند.




این شعارها یک پیام نمادین دارد که برای رفع مشکلات و رسیدن به شکوفایی اقتصادی، بایستی موانع شناسایی و رفع شود تا بتوانیم به شکوفایی اقتصادی برسیم. بی شک دستیابی به اقتصاد برتر می‌تواند کشور را از چالش‌های بسیاری رهایی بخشد. از آنجا که نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سیاست گذاری کلان کشور محسوب می شود، تمامی دستگاه ها می بایست از همان ابتدای سال آمادگی لازم را داشته باشند تا در این زمینه به صورت هماهنگ فعالیت کنند. دستگاه‌های اجرایی با الهام از این شعارها برنامه هایشان را برای رفع موانع تولید سوق دهند اما همه شواهد نشان می دهد که این اراده جدی برای رفع موانع تولید وجود ندارد و کارآفرینان نسبت به این مهم گلایه‌مند هستند.

بنگاه‌داری اسیر صدور مجوزها
اگرچه مسئولان اعلام می‌کنند و تاکید دارند که صدور مجوز در ۷۲ ساعت صورت می‌گیرد، اما هیچ اقدام مثبتی که یک تولید کننده احساس کند موانع تولید رفع شده، مشاهده نمی شود. در این رابطه یک تولیدکننده بخش کشاورزی با اعلام اینکه انشعاب گاز، برق، دریافت مشاوره در خصوص کاشت، داشت و برداشت و حتی صدور مجوز ماهها و حتی سالها کارفرما را در مراکز مربوطه سرگردان می‌کند گفت: در شرایطی که به دلیل کرونا می بایست رفت و آمدها کاهش یابد، یک کارآفرین ناچار است همچنان سرگردان ادارات باشد. وی با اعلام اینکه کرونا باعث شده تا در بسیاری از موارد ادارات با یک سوم نیروها به کار خود ادامه دهند گفت: هنگامی که به ادارات مراجعه میکنیم، آقایان می‌گویند کسی که باید کار شما را انجام بدهد یا تایید کند، به دلیل کرونا در خانه است، بروید هفته بعد یا ماه بعد.
این کارآفرین بخش کشاورزی با اعلام اینکه اگر مسئولان می‌خواهند بدانند در ادارات دولتی چه خبر است، خودشان اقدام به دریافت یک مجوز به صورت مخفیانه کنند گفت: مسئولان باید باور کنند که برای گرفتن مجوز یک زیر پله هم نمی‌توان به سرعت اقدام کرد، زیرا بروکراسی به این سادگی و با شعار دل نمی کند. وی با اعلام اینکه هیچ حمایتی در قبال کارشکنان از کارآفرینان صورت نمی گیرد گفت: به محض آنکه با چالشی روبرو شویم، نه تنها هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد، بلکه در صورت اعتراض ناچار خواهیم شد به روش‌های دیگری کار را دنبال کنیم، زیرا اعتراض با کارشکنی برابر است.

نقدینگی عمده ترین مشکل کارآفرین
عمده ترین مشکل کارآفرینان تامین نقدینگی و سرمایه اولیه است که یا به صورت آورده تامین می‌شود و یا به صورت تسهیلات می بایست از بانک‌ها دریافت شود. برای آنکه تسهیلاتی از بانک بگیریم، با چالش های سنگینی روبرو هستیم. ابتدا تضامین زیادی می خواهند که امکان تهیه آن برای کارآفرین تازه کار وجود ندارد، از سوی دیگر دوره تنفس کم است


و بازپرداخت اقساط به سرعت فرا می رسد،
در صورتی که هنوز بنگاه اقتصادی سرپا نشده است. این در حالی است که در بسیاری از کشورها وام کم بهره می دهند و حتی زمان بازپرداخت آن را برعهده کارآفرین می گذارند تا اشتغال شکل بگیرد
حمایت بنری از تولید
و اما نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در مورد وضعیت تولید در کشور گفت: در عمل اتفاقی برای تحقق شعار سال نیافتاده، دو ماه و نیم از شروع سال می‌گذرد ولی هنوز کار خاصی انجام نشده؛ نه در حوزه‌هایی مانند تامین اجتماعی، مالیات، بانک و نه در موضوع صادرات اتفاقی نیافتاده است. عباس جبالبارزی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: سازمان تامین اجتماعی چه کاری انجام داده؟ گفته من جرایم قبلی را می‌بخشم درحالی که این جرایم را هرسال به یک دلیلی می‌بخشیدند. در این مورد باید کار کارشناسی انجام شود اگر یک بنگاه مدام مشکل دارد و جریمه می‌شود باید در مورد آن کار کارشناسی کرد که مشکل این جریمه‌بخشی‌ها حل شود اما برای کسانی که خوش حساب بودند هیچ کاری نکرده‌اند. بنابراین این موضوع تاثیری نداشته است و کماکان همان رویه‌های قبلی که ما با آنها مخالف هستیم را ادامه می‌دهند.

افزایش بهره وری کارگران
وی افزود: اگر کارگر بتواند با نامه کارفرما 500 میلیون تومان وام بگیرد و برای خود یک خانه بخرد، در بهره‌وری او اثر زیادی دارد. 50 درصد حقوق یک کارگر برای مسکن صرف می‌شود، مشخص است که بهره‌وری ندارد اما این بانک مانند یک بانک تجاری عمل می‌کند.

مالیات همچنان یکه تاز
نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات مالیاتی تصریح کرد: در مورد مالیات نیز اتفاقی رخ نداده است، مالیات با همان نرخ قبلی گرفته می‌شود. قانون بر این بود که از ابتدای سال 98، مالیات بر مبنای ریسک باشد یعنی رسیدگی به صورت صد در صدی نباشد. مانند بقیه کشورهای دنیا به صورت رندوم چند بنگاه را انتخاب و به آنها رسیدگی می‌کنند و به اظهارنامه بقیه اعتماد کنند. چیزی که ما شنیدیم و امیدوارم درست نباشد این است که امسال هم سازمان مالیاتی می‌خواهد همه بنگاه‌ها به جز تعدادی که مالیات آنها صفر شده یا ممکن است زیان‌ده باشند را به نوعی رسیدگی کند در صورتی که طبق قانون سازمان مالیاتی باید به صورت رندوم رسیدگی کند.وی افزود: رسیدگی صد در صدی به این معنا است که با این تعداد بنگاه‌های اقتصادی و تعداد ثابت نیروهای انسانی سازمان مالیاتی دقت کار کم می‌شود، بنابراین دوباره همین مشکلات ایجاد می‌شود و مالیاتی می‌نویسند که تولیدکنندگان باید دوباره درگیر پروسه هیئت‌ها شوند تا حل مشکل کنند. این چگونه حمایتی از تولید است؟جبالبارزی خاطرنشان کرد: ما دو مشکل اساسی با بانک ها داریم.
یکی از این مشکلات این است که الان دیگر اعطای تسهیلات برای سرمایه ثابت برای سرمایه‌‌گذاری بسیار محدود شده است. اگر هم چنین تسهیلاتی داده شود تسهیلات پنج ساله است درحالی که هیچ سرمایه‌گذاری پنج ساله برنمی‌گردد. در ترکیه این بازه 15 ساله است. تسهیلات سرمایه در گردش هم با هزاران مشکل می‌دهند و به جای اینکه بهره را بگیرند و تمدید کنند به بنگاه می‌گویند که اصل پول را بیاورد. اصل پول وجود ندارد چراکه تبدیل به مواد اولیه، کار درحال ساخت و... شده است. بنابراین بنگاه نمی‌تواند این پول را پرداخت کند و به دلیل بدهی معوق دیگر نمی‌تواند دسته چک بگیرد، به تبع آن نمی‌تواند ضمانتنامه بگیرد و وارد مناقصات شود. در نتیجه دچار مشکل می‌شود، آنوقت کارگروه تشکیل می‌دهیم که مشکل آن را حل کنیم این فرآیندها هیچ تغییری نکرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: