برخی نامزدها با آغاز تبلیغات، وعدهها و شعارهای خارج از مقدورات و مقدرات کشور دادند و از جمله حرف از چندین برابر کردن یارانهها و اعطای وامهای کلان و چنین و چنانکردن سیاست خارجی و مالیدن پوزه مشکلات به خاک در همان روزها و ماههای اول زدند!
این وعدههای عوامانه با واکنش تند کاربران شبکههای اجتماعی روبهرو شد. اگرچه لزوماً تطابق کاملی میان خواسته مردم و فضای مجازی وجود ندارد، اما در این موارد به نظر میرسد صدای عامه مردم با فعالان سیاسی و اجتماعی یکی است. شاید این هشدار مردم به شعارهای نشدنی، نامزدها را بر سر عقل آورد تا در روزهای باقیمانده تغییر و تحولی راستین در وعدهها و وعیدهای خود بدهند.
در میان توصیههای روز پنجشنبه رهبر معظم انقلاب به نامزدهای انتخاباتی در کنار اقناع مردم برای توانایی حل مشکلات جامعه که با مشارکت بالا خواهد انجامید، تأکید معظمله بر پرهیز از شعارهای غیر واقعبینانه و فریبنده بود که میبایست: «نامزدها با توجه به امکانات و واقعیات کشور، شعار و وعده بدهند. » این مهم میتواند معیاری شاخص برای رصد رفتار نامزدهای انتخابات باشد. معیاری که بر اساس آن، افکار عمومی خواهد توانست دست به انتخاب آگاهانهای بزند. با این حال برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وعدههایی دادهاند که تحقق آن نزد افکار عمومی با سؤال و تردیدهای جدی مواجه شد؛ وعدههایی مانند افزایش چند برابری یارانهها، وامهای کلان به زوجهای جوان، یک رقمی کردن نرخ تورم و مواردی از این قبیل که انتظار میرود با توجه به بازخورد مردم در فضای مجازی، نامزدهای انتخابات به جای اصرار بر وعدههای ناشدنی، تلاش خود را بر برنامه و وعدههای واقعی متمرکز کنند.