کد خبر: ۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود به گونه‌ای سخن گفت که گویا مذاکرات وین در حال نتیجه دادن و رو به اتمام است و این درحالیست که طرف مقابل چنین نظری ندارد
اگرچه «حسن روحانی» از رو به اتمام بودن مذاکرات و نتیجه بخش بودن آن می‌گوید اما آن گونه که «ایلنا به نقل از اسپوتنیک» گزارش داده، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به سخنان «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران، می‌گوید: مطمئن نیست که مذاکرات طرف‌های برجام در وین در آستانه نتیجه دادن باشد.





وی که با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت‌وگو می‌کرد، با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس گفت که واشنگتن از این‌که مذاکرات وین در حال پایان یافتن باشد، اطمینان ندارد چرا که ما به آمادگی تهران برای بازگشت کامل به برجام مشکوک هستیم. بلینکن در پاسخ به پرسشی درباره سخنان روحانی مبنی بر این‌که نمایندگان غربی برای لغو تحریم‌های اصلی علیه ایران توافق کرده‌اند و اکنون بحث در خصوص برخی نکات جزئی در حال انجام است، گفت: «حدس می‌زنم که در جریان باشید که این مذاکرات غیر مستقیم است. ما به طور مستقیم با ایران مذاکره نمی‌کنیم؛ این کار از طریق اتحادیه اروپا و سایر شرکا انجام می‌شود. معتقدم که ما پیش‌تر روشن کرده‌ایم که هر یک از طرفین باید کاری انجام دهد تا به اجرای برجام بازگردد اما پرسش بی‌پاسخ این است که آیا ایران در واقع آماده است که به برجام بازگردد؟ هنوز چیزی معلوم نیست».
> عجله‌ای نداریم!
در همین حال، شاهرخ ناظمی رئیس دفتر مطبوعاتی نمایندگی دائمی ایران در نیویورک، درباره احیای توافق هسته ای[برجام] و مذاکرات اخیر پیرامون آن در وین گفت: «ما می‌خواهیم به توافق خوبی درباره اقداماتی برسیم که آمریکا باید برای بازگشت به برجام انجام دهد. برای انجام دادن این، عجله‌ای نداریم که روی موارد ناقص توافق کنیم.

> بررسی خواهیم کرد...
در همین حال مقامات آمریکا گفته‌اند: در بحبوحه مذاکرات وین بررسی خواهیم کرد کدام تحریم را می‌توان رفع کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی و بین‌المللی مذاکرات احیای برجام در وین، پایتخت اتریش، ادامه دارد. رئیس هیئت ایرانی می‌گوید که هم‌چنان اختلاف‌هایی باقی مانده. از آن طرف، وزیر خارجه آمریکا گفته که روشن نیست ایران واقعا آماده انجام اقدامات لازم برای بازگشت به توافق هسته‌ای باشد. با این حال، انتظارها بر این بوده که مذاکرات به‌زودی به نتیجه برسد. ظاهرا بازار هم برای بازگشت نفت ایران بعد از لغو تحریم‌ها آماده می‌شود. از جمله ژاپن که گفته برای خریدن نفت از ایران - سه ماه پس از رفع تحریم‌ها - برنامه ریزی خواهد کرد. در همین حال وزرای امور خارجه انگلیس و چین در تماس تلفنی پیرامون ایران و آخرین وضعیت مذاکرات وین درباره برجام گفت‌وگو کردند. بر اساس گزارش‌های مخابره شده، پکن و لندن از اعضای باقی‌مانده در برجام هستند که در کنار روسیه، آلمان و فرانسه با هماهنگی اتحادیه اروپا در تلاش هستند، تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.
> چین: امکان احیای برجام وجود دارد
وانگ یی وزیر امور خارجه چین در نشست مجازی کنفرانس امنیتی مونیخ، با بیان اینکه امکان احیای برجام وجود دارد تصریح کرد این توافق یکی از بسترهایی است که پکن و اتحادیه اروپا می‌توانند درچارچوب دفاع از چندجانبه گرایی همکاری می‌کنند. وی افزود که اعضای برجام «سخت در تلاش هستند تا این توافق را در کنار قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و صلح در خاورمیانه» حفظ کنند. دور پنجم مذاکرات برجام با از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است.
در همین رابطه، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که تمام هیئت‌ها در مذاکرات وین روی موفقیت گفت‌وگوها برای احیای برجام متمرکز هستند.
> تحریف اهداف برجام دلسرد‌کننده است
در کنار این مباحث سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توئیتی انتقادی به برخی مواضع اعلام شده واکنش نشان داده می‌نویسد: «وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در تلاش برای جلب رضایت دشمن قسم‌خورده برجام، اهداف مذاکرات وین را تحریف می‌کنند. این مایه دلسردی است.
برپایه دیگر گزارش‌ها در موضوع مذاکرات برجامی؛ خبرگزاری رویترز به نقل از جنت یلن، وزیر امور خزانه داری آمریکا می‌گوید: در صورت بازگشت ایران به توافق هسته‌ای برجام و عمل به مفاد آن، به دقت تحریم‌های ایران را مورد بازنگری قرار خواهد داد. آن طور که این خبرگزاری در ادامه‌ی گزارش خودیادآور شده، مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا به همراه گروه ۱+۴ تاکنون چهار دور مذاکرات غیرمستقیم در وین برگزار کرده‌اند تا زمینه احیای توافق هسته ای، موسوم به برجام را بررسی کنند. پیشتر وزیر خارجه آمریکا گفته بود روشن نیست ایران واقعا آماده انجام دادن اقدامات لازم برای بازگشت به توافق هسته‌ای باشد. مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند آمریکا باید ابتدا تحریم‌های وضع شده علیه ایران را لغو کند تا ایران به آنچه در برجام به آن متعهد شده عمل کند.
> اختلافات پارادایمی است!
ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با آفتاب یزد در واکنش به اختلاف نظر در موضع گیری‌های حسن روحانی و دیگر طرف‌های مذاکرات وین می‌گوید: این اختلافات، اختلافات پارادایمی است یعنی همان که موجب شد آقایان دل به توهم حل مسئله و رفع مشکل تحریم و رابطه با غرب و آمریکا ببندند و بر همین اساس گفتند هر گونه توافق بهتر ازعدم توافق است. الان هم آقای روحانی در همان موضع است. یعنی ایشان به هر قیمتی آماده توافق است. به همین دلیل هر چقدر هم تنازلی صورت گیرد ایشان عنوان می‌دارد توافق خوب است وعدم توافق به ضررشان است. لذا روحانی همان موضع اولیه برجام را امروز خیلی جدی‌تر دارد. خصوصا اینکه باید این توافق را در رقابت‌های انتخاباتی خرج کند. و الا اگر موضع ملی باشد تصور می‌کنم الان به هیچ عنوان بستری برای انجام توافق با طرف آمریکایی وجود ندارد.
این کارشناس مسائل هسته‌ای در پاسخ به این که روحانی از موضع رئیس دولت دوازدهم درباره‌ی انجام توافقات می‌گوید یا رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان می‌کند: رئیس جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی هم است. بنابراین با این سمت می‌تواند خط بدهد و با این موضعی که الان دارد یعنی می‌خواهد به هر قیمتی به توافق برسد و بعد هم نتیجه را فارغ از نوع آن به دولت آتی تحویل می‌دهد اما اگر رویکرد ملی باشد قاعدتا به صلاح نیست در این زمان محدود توافقی را صورت دهیم که احتمالا توافق جامعی هم نیست.
وی می‌افزاید: در واقع دریچه‌ای باز می‌شود که درب آن دست آمریکایی‌ها است چون به بر جام باز می‌گردد و مسئله باید ادامه پیدا کند در دولت بعد.
> نباید دولت بعد را گروگان برجام قرار دهیم!
ظهره‌وند می‌گوید: آقای روحانی باید صبر کند تا ببینیم دولت آینده چه سیاست و راهبردی دارد. ما نباید دولت آینده را گروگان بر جام قرار دهیم. اگر رویکرد ملی باشد آقای روحانی باید بگذارد تا این مرحله دور چهارم طی شده دور پنجم به بعد را برای دو ماه آینده بگذاریم.
> شتاب زدگی در تضاد با رویکرد ملی است
این تحلیلگر مسائل هسته‌ای تاکید می‌کند هم لازم نیست در مذاکرات عجله کنیم هم لازم نیست تنش ایجاد کنیم ما می‌توانیم بگوئیم در این دو ماه غنی‌سازی را افزایش نمی‌دهیم و مسائلی از این دست.
ظهره‌وند با تاکید بر این مسئله که باید صبوری به خرج بدهیم تا دولت آینده تصمیم بگیرد با چه سیاستی این جریان دنبال شود اظهار می‌دارد: در چنین حالتی اگر هم اتفاقی رخ دهد مسئولیت پیامدها را قطعاً می‌پذیریم اما اگر الان آقای روحانی با عجله مسئله را پیش ببرد و دولت بعدی گروگان این قضیه شود هر اتفاقی بیافتد دولت رفع مسئولیت می‌کند. بنابراین این شتاب زدگی در تضاد با رویکرد ملی است.
> دولت کاندیدای مورد نظرش را به موقع «رو» می‌کند!
ظهره‌وند ضمن رد این فرضیه که دولت در انتخابات پیش رو نامزدی ندارد که از او بخواهد حمایت کند یا توافق را با رویکرد انتخاباتی به سرانجام برساند به آفتاب یزد گفت: آقای روحانی با انگیزه‌های متعددی این کار را انجام می‌دهد. اول اینکه از خودش رفع مسئولیت می‌کند تا دولت بعدی درگیر بر جام شود. بنابراین باز می‌تواند با شرایط وخیم بعدی نسبت به دوره‌ای که ایشان بوده مقایسه شود. چون چنانچه سیاست جدیدی اتخاذ شود که خروجی آن به نفع مردم شود ایشان در معرض داوری ملت قرار خواهد گرفت که شما این ۸ سال برای کشور چه کردید؟ بنابراین ایشان نگران شرایطی است که در دولت بعد می‌تواند اتفاق افتد و وضعیت ایران را متحول کند لذا اگر الان بتواند توافقی را شکل دهد که دولت آینده هم گروگان بر جام شود برای او می‌تواند توجیه داشته باشد.
این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه می‌دهد: نکته دوم اینکه فکر نمی‌کنم آقای روحانی در این انتخابات کاندیدای مورد نظر نداشته باشد. به نظر بنده هستند آقایانی که می‌توانند منتخب آقای روحانی و حتی اصلاحات باشند. در این صورت اگر توافق نیم‌بندی هم صورت گیرد و آن‌ها هم مختصر امتیازاتی به ایران بدهند و به این شکل مردم را برای شادی به خیابان آورند این را می‌توانند خرج کاندیدایی کنند که الان از آن اسم نمی‌برم.
وی ضمن‌عدم نامبردن از شخص خاصی و در واکنش به این موضوع که در بین این هفت نفر بعید است کسی هم راستا با تفکرات روحانی باشد بیان می‌کند: خیر بعید نیست. بین ۷ نفر هستند کسانی که می‌توانند منتخب روحانی باشند!
نام:
ایمیل:
* نظر: