کد خبر: ۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گویا قرار نیست بحران سوءمدیریت از سر اقتصاد و کشور دست بردارد. یک روز بورس را درگیرمیکند




روز دیگر موسسات مالی و اعتباری به چالش کشیده می شود، در مقطعی خصوصی‌سازی بحران ساز میشود و خلاصه اینکه هر لحظه با چالشی جدی روبه‌رو هستیم. اکنون نیز با معضل قطعی ‌برق در تمامی عرصه ها و چالشهایی که پیامدهای آن است روبرو شده ایم. گزارش‌هایی که از پیامدهای ناگوار برق‌گرفتگی در حوزه‌های مختلف مطرح می شود، دل هر کسی را به درد می آورد. وقتی برق بدون اطلاع می رود، قدرت برنامه ریزی را از مردم می گیرد و بخشهای کشاورزی، صنعت، خدمات، بیمارستانی و موارد دیگر درگیر بحرانی غیرقابل وصل می‌شوند. بحرانی که مسئولانی باید پاسخ بدهند که در ایجاد آن نقش داشته اند. بی شک در شرایطی که همه چیز با داده های آماری و استفاده از علم روز قابل پیش بینی است، بهانه آوردن برای توجیه این بحران‌ها، می تواند خطایی غیرقابل بخشش باشد. بی‌شک با شیوع کرونا بسیاری از بخش ها به فضای مجازی کوچ کرده و با قطع برق، فضای مجازی با چالش جدی روبرو می شود. اماهنگامی که نمی توانیم این فاجعه را مدیریت کنیم، فاجعه‌ای بزرگتر رقم می‌خورد که بحران ساز می شود.

پیش بینی جبران هزینه ها
یکی از مواردی که بارها مطرح شده، زیان ناشی از قطع برق است که مردم نمی دانند چگونه باید آن را تامین کنند. مسیحی معاون وزیر اقتصاد در مورد قطعی برق در روزهای کنونی در نقاط مختلف کشور از جمله در سطح واحدهای تولیدی و صنعتی و تاثیری گذاری آن بر توقف چرخه تولید و یا خرابی مواد اولیه توضیح داد: اگر تحت تاثیر قطعی برق در یک واحد تولیدی کار متوقف شده یا مواد اولیه از بین برود، این موارد در دستورالعمل موجود پیش بینی و بررسی شده است.

تلفات ۹۵ درصدی پرورش ماهی
یکی از بخشهای زیان دیده، پرورش ماهی است به نوعی است که مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی از تلفات 90 تا 95 درصدی در برخی از استخرهای پرورش ماهی در اثر قطع برق خبر داد.آرش نبی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: در سال‌های اخیر پرورش دهندگان ماهی را تشویق به مکانیزاسیون مراکز خود کردیم که یکی از مولفه‌های اصلی اجرای آن دسترسی دائم و بدونه وقفه به برق است. هدف تشویق به مکانیزاسیون مراکز پرورش ماهی افزایش تولید با مصرف آب کمتر بوده است.وی تصریح کرد: در مراکز مکانیزاسیون تولید بیشتر با میزان آب کمتر با افزایش تراکم ماهیان در واحد سطح انجام می‌شود که نیاز به تجهیزاتی دارد که وابستی مستقیم به برق دارند.نبی‌زاده از جمله این تجهیزات را مربوط به اکسیژن دهی، گردش آب و گندزادیی عنوان کرد.وی گفت: قطع برق این تجهیزات را از کار انداخته و خیلی زود تلفات بالا را به دنبال دارد.نبی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا مراکز پرورش ماهی به موتور برق مجهز نیستند،‌ اظهار کرد: در طرح تشویق مراکز پرورش ماهی به مکانیزاسیون از تولیدکنندگان خواسته شد موتور برق نیز برای شرایط اضطراری تهیه کنند، اما مراکزی هستند که به دلیلی گرانی اقدام به تهیه آن نکرده‌اند.وی یادآور شد: قیمت موتور برق در زمان بسیار کوتاهی از 30 میلیون تومان به 130 میلیون تومان افزایش یافت.

زیان روزانه ۲۰ میلیون تومانی صنایع کوچک
از سوی دیگر نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: یکی از اثرات مهم قطعی برق روی صنعت است. در شهرک‌های صنعتی گاها تا 3 ساعت قطعی برق وجود دارد. سه ساعت ضرب در تعداد افرادی که در یک بنگاه کار می‌کنند نشان می‌دهد که چه میزان هزینه به بنگاه تحمیل شده است. یک بنگاه 50 نفره با 3 ساعت قطعی برق 150 ساعت کار را از دست می‌دهد که حدودا 15 تا 20 میلیون تومان برای این سه ساعت به بنگاه زیان وارد می‌شود. عباس جبال‌بارزی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: به نظر می‌رسد این مشکل تا شهریور ماه ادامه داشته باشد، اگر در این چهار ماه نصف روزها هم قطعی برق اتفاق بیافتد آسیب زیادی به بنگاه‌های اقتصادی وارد می‌شود.وی با تاکید بر غیرقانونی بودن قطعی برق صنایع گفت: طبق ماده 25 قانون بهبود فضای کسب و کار، در زمان کمبود برق، گاز، آب یا سایر خدمات، بخش صنعت نباید در اولویت قطع قرار بگیرند، اگر این اتفاق هم رخ دهد باید جبران خسارت شود. فقط در شرایط اضطرار و با مجوز شورای تامین هر استان برای مدت کوتاهی برق صنایع را قطع کنند متاسفانه این قانون رعایت نمی‌شود. ما چند سال است که درگیر این وضعیت هستیم که هر سال هم بدتر می‌شود. این شرایط به از دست رفتن مشاغل منجر می‌شود.

آسیب قطع برق به چاه‌ کشاورزی


از سوی دیگر مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی با اشاره به تأثیر بسیار منفی قطعی برق بر بخش کشاورزی گفت: هم اکنون محصول گندم در بسیاری از مناطق کشور در حال رشد است و نیاز شدید به آبیاری دارد و این قطعی‌ها موجب کاهش عملکرد خواهد شد. سید جعفر حسینی به مهر گفت: این اختلالات برق، تولید را با مشکل مواجه کرده در کنار این مساله، به چاه‌های کشاورزی نیز آسیب جدی وارد می‌کند، تجهیزات برقی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عمر چاه‌ها را بشدت کاهش می‌دهد.وی اضافه کرد: هم اکنون هزینه حفاری یک چاه حدود دو میلیارد تومان است و وقتی آسیب به آن وارد شود، کشاورزان قادر به جبران نخواهند بود.حسینی با بیان اینکه هزینه یک پمپ چاه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است، افزود: وقتی پمپ چاهی بسوزد کشاورزان بایستی درآمد یکسال خود را صرف جایگزین کردن آن کنند که در شرایط فعلی قادر به تأمین مجدد آن نیستند.وی تصریح کرد: طی روزهای آینده، فصل کاشت محصولات سیفی از جمله برنج، ذرت علوفه‌ای و ذرت دانه‌ای آغاز می‌شود و ما برای تأمین غذای مردم و همچنین خوراک دام به این محصولات نیاز داریم و در صورت ادامه این شرایط در تأمین همین مقدار خوراک دام نیز دچار مشکل خواهیم شد.

مشکل اکسیژن رسانی در بیمارستان
از سوی دیگر مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: یکی از معضلاتی که در دوره کرونا پدیدار شد، بحث اکسیژن بود. به طوری که در بسیاری از بیمارستان‌ها، به دلیل حجم بالای بیمارانی که وجود دارند، اکسیژن بیش از میزان مصرفی که برای هر بیمارستان محاسبه شده بود و در شرایط قبل از کرونا طبیعی بود، مورد نیاز است. دکتر حسین کرمانپور در گفت‌وگو با ایسنا گفت:با توجه به اینکه بیمارستان‌ها بر اساس یکسری استانداردها ساخته شده بودند، بسیاری از بیمارستان‌ها در دوره همه‌گیری کرونا به ویژه در اوج پیک‌ها با کمبود اکسیژن مواجه می‌شدند که البته بعد از آن با کمک خیرین و دولت مقداری این مشکل بیمارستان‌ها رفع شد. حال دیگر فکر نمی‌کردیم که با وجود اینکه اکسیژن فراهم شده، یک روز برق هم قطع می‌شود.وی افزود: البته بیمارستان‌های سطح شهرهای کلان اغلب به برق اضطراری و دیزل ژنراتور مسلح هستند. منتها خروج برق از برق شهری و ورود به برق اضطراری مدت زمانی را دارد و تا زمانیکه این اتفاق بیفتد، یک کاهش محسوس در فشار اکسیژن ایجاد می‌کند. زیرا برق یک لحظه می‌رود و مجددا برقرار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: