کد خبر: ۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
دود سومدیریت و بی‌تدبیری بخش‌های مختلف کشور را درگیر می‌کند، اما هر سومدیریتی تاثیرات و عواقب خاص خودش را دارد.



در حالی که هنوز بهانه ای وجود ندارد و ماه های گرم تابستان نرسیده، شاهد قطع برق هستیم. در این رابطه متهمان بسیاری وجود دارد. عده‌ای استخراج رمزارز و ماینرها را متهم می‌کنند و عده‌ای دیگر کم آبی و تاثیر آن بر کاهش تولید برق در نیروگاه های آبی را بهانه می کنند. در هر صورت هیچ تفاوتی نمی‌کند و قطعی تاثیرات منفی خود را بر جای می گذارد.

نگرانی از لوازم خانگی
این یک واقعیت همیشگی است که در نتیجه قطع یکباره برق، لوازم خانگی دچار اشکال می شوند به نوعی که یکباره یخچال، کولر، تلویزیون و دیگر دستگاه های برقی و الکترونیکی مردم آسیب می بیند که البته هیچ کس هم پاسخگو نیست اما نکته مهمتر بنگاه‌های اقتصادی هستند که در نتیجه قطع برق، آسیب های بسیار سنگینی می بینند.

چالش بنگاههای اقتصادی
بنگاه های اقتصادی در دو بخش تولیدی و توزیعی تعریف می شوند. بنگاه های تولیدی هنوز از بحران تحریم ها و تبعات ناشی از آن خارج نشده‌اند. هنوز نمی توانند مواد اولیه بخرند، ماشین‌آلات شان را تهیه کنند یا ارز محصولاتی که با هزار چالش صادر کرده‌اند، به داخل بازگردانند و از شر قاچاق کالا و واردات بی رویه نیز خلاص نشده اند، در حالی که با معضل قطع برق روبرو می‌شوند. بخش دیگر بنگاه های توزیعی هستند که به دلیل بحران کرونا، مدتهاست از یک هفته تا چند ماه تجربه تلخ تعطیلی اجباری را حس می کنند. در هر صورت همه بنگاه‌های اقتصادی درگیر معضل قطع برق هستند. این بنگاه ها که اکنون به دنبال جبران ایام تعطیلی یا معضلات تولید هستند، نمی دانند چگونه باید تاوان زیان ناشی از قطع برق را بدهند.

زیان رعایت نکردن زمانبندی خاموشی
چالش امری اجتناب ناپذیر است اما مدیریت و زمان بندی می تواند از تبعات منفی آن بکاهد. در مورد قطع برق نیز اگر زمان بندی اعلام شود، مردم، تولیدکنندگان و فروشندگان می توانند شرایط را بر اساس زمان قطع برق تنظیم کنند. اما متاسفانه این مهم از سوی وزارت نیرو اتفاق نیفتاده است. جالب اینکه امروزه امکان پیش‌بینی در هر زمینه‌ای وجود دارد. فقط نگاه به عملکرد سازمان هواشناسی نشان می دهد که در مورد برق کمکاری می شود. در حالی که این سازمان می تواند برای یک هفته و حتی یک ماه آینده وضعیت آب و هوا را پیش بینی کند، جای تعجب دارد که چگونه وزارت نیرو نمی تواند پایگاه داده های خود را مشخص و اعلام کند چه زمانی برق قطع می شود.

اهمیت زمان بندی


شاید این انتقاد صورت بگیرد که زمان بندی چه اهمیتی دارد؟ نکته اینجاست که اگر مردم و دارندگان بنگاه‌های اقتصادی زمان قطع برق را بدانند، در همان زمان برق دستگاه ها را خاموش یا و از مدار خارج می کنند، این در حالی است که امروزه با قطع یکباره برق، بسیاری از ماشین آلات خطوط تولید و لوازم خانگی دچار خرابی می شوند، به نوعی که تنها برای سوختن یک قطعه الکترونیکی، آن دستگاه از مدار خارج می شود و تاسف آور این که امکان تامین آن قطعه در داخل وجود ندارد و باید مدت ها صبر کرد تا با روش دور زدن تحریم ها و صرف دهها و شاید صدها میلیون تومان هزینه، آن قطعه را جایگزین کرد. نکته تاسف بار اینکه در آن مدت دستگاه از خط تولید خارج می شود و کارگران بسیاری بیکار می‌شوند که تاوان آن را اقتصاد کشور می دهد. نکته دیگر آنکه تولید کننده می تواند شرایط حضور نیروی کار خود را برای ساعت های قطع برق منظم کند. میتوان ساعت کار را تغییر داد یا شرایطی به وجود آورد که کارگران ناچار نباشند در ساعت های قطع برق بیهوده منتظر آمدن برق بمانند. اگر قرار است برق نیاید، حداقل کارگران می توانند به منزل بروند و استراحت کنند.

بحران جدی برای دستگاه های حساس
مهمتر آن که تولید بسیاری از دستگاهها به هیچ عنوان نباید متوقف شوند و متوقف شدن دستگاه ها نیازمند برنامه‌ریزی‌های اولیه است. بسیاری از دستگاه ها مانند صنایع فولاد، آلومینیوم یا موارد دیگر اگر برای مدتی از مسیر تولید خارج شوند، مواد مذاب داخل دستگاه سفت میشود و برای خارج کردن مواد مذاب سفت شده، باید هزینه‌های زیادی متحمل شد. بنابراین با اعلام زمان قطع برق می‌توان پیش بینی های لازم را برای این صنایع فراهم کرد.

بهانه های واهی
این که مسئولان وزارت نیرو بهانه بیاورند که در تامین و تولید برق ناتوان بوده‌اند، قابل قبول نیست. کشوری که انواع انرژی ها را دارد حق ندارد برای قطع برق بهانه بتراشد. امروزه انواع ذخایر نفت، گاز، زغال سنگ و موارد دیگر در کشور ما وجود که هر کدام آنها می تواند مبنایی برای تولید برق از طریق نیروگاه های حرارتی باشد. چالش قطع برق در کشور ما در حالی است که بسیاری از کشورها حتی در رتبه بسیار پایین تر از ما، با معضل کمبود یا قطعی برق روبرو نمی شوند.

بی توجهی به انرژی پاک
اینکه دائم بخواهیم بر استفاده از نیروگاه های حرارتی یا هسته‌ای اصرار داشته باشیم، شاید توقع زیادی باشد. اما نکته مهم آن است که قسمت های مختلف کشور ما استعداد تولید انرژی به روش های سالم و پاک را دارد. بخش قابل توجهی از کشور ما را کویر پوشانده که در تمامی شبانه روز انرژی خورشید به صورت مستقیم در آن می تابد و فضایی بلا استفاده مانده است. در صورتی که اگر بتوانیم پنلهای خورشیدی را به صورت گسترده در این بخش فعال کنیم، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. نگاهی به وضعیت جغرافیایی کشور نشان می‌دهد که بیشتر شهرهای ایران در تمام طول سال از انرژی خورشیدی بهره مند هستند بنابراین می‌توان با نصب پنل های خورشیدی حتی بر روی ساختمان ها، برق مورد نیاز از جمله خانه ها را به این روش تامین کرد که متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

فقط شعار و همایش
با نگاهی به وضعیت کلی متوجه می شویم که باید نگاه درستی به زیر ساخت‌ها داشته باشیم و از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. بارها شاهد برگزاری همایش هایی در زمینه مدیریت انرژی بوده ایم، همایش‌هایی که هیچ خروجی نداشته و قطع گسترده برق در سراسر کشور نشان می‌دهد که این همایش ها بیشتر نمایش بوده است

نام:
ایمیل:
* نظر: