کد خبر: ۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ثبت نام از نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم از ۲۱ اردیبهشت در وزارت کشور آغاز شد و ۲۵ اردیبهشت آخرین روز این فرآیند بود.




اگرچه برای ثبت نام در انتخابات 5 روز در نظر گرفته شده اما به نظر می رسد برای آقایان کسر شان است که از همان روز اول ثبت نام کنند. البته از روز اول عده ای برای ثبت نام به ستاد انتخابات می آیند، اما تجربه نشان داده که این افراد چهره های مطرحی نیستند و احتمال رای آوری آنها زیاد بالا نیست. اما نکته دیگر این است که عده ای از فرصت 5 روزی برای جریان سازی استفاده می کنند و در اصل این 5 روز را در قالب تبلیغات انتخاباتی مدیریت می کنند. در تمامی این روزهای گذشته ثبت نام شاهد بودیم که عده ای با نوشتن نامه و جمع آوری امضا، از یک کاندیدای خاص دعوت می کردند برای ثبت نام وارد ستاد انتخابات شود. نامه نگاری ها و دعوتنامه ها به اندازه ای زیاد است که گویا تمام کشور از تک تک نامزدها دعوت به حضور کرده اند. جالب اینجاست که هیچ کس دنبال درست یا غلط بودن این دعوتنامه ها نمی رود و معلوم نیست تمامی تشکلها و شخصیت هایی که از نامزد خاصی دعوت کرده اند، درست باشد. تجربه ای که در سالهای گذشته نشان داده بسیاری از دعوت ها مبنای درستی ندارد و حتی برخی تکذیب هم کرده اند. با این وصف همچنان ثبت نام تا آخرین دقایق پنجمین روز ادامه داشت و جالب اینکه کسانی در روز پایانی آمدند که رقیب اصلی انتخابات هستند، احتمال ردصلاحیت آنها پایین است و می توانند تنور انتخابات را گرم کنند.

لیست ثبت نام کنندگان
اگرچه در این روزها افراد ناشناخته ای که عقبه علمی یا مدیریتی خوبی داشتند برای ثبت نام آمدند، اما افرادی نیز برای شوخی با انتخابات به خیابان فاطمی آمدند که در بین آنها از فلافل فروش تا خانم موتور سوار به چشم میخورد. با این وصف در 4 روز اول محسن رهامی فعال سیاسی، محمد خوش چهره نماینده سابق مجلس، سید عباس نبوی استاد حوزه و دانشگاه، علیرضا متانی دبیرکل حزب ایثارگران و دفاع از قانون اساسی، بهمن لامعی رامندی عضو سابق هیات مدیره و معاون پیشین اتکایی و بین الملل بیمه ایران، قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک، قدرتعلی حشمتیان رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان، حسن سبحانی نماینده ادوار استاد دانشگاه تهران، وهاب عزیزی دبیرکل حزب جهادگران ایران، محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، خسرو نصیری‌زاده دبیرکل ادوارمجمع متخصصین از جمله افراد نام آشنایی بودند که برای ثبت نام آمدند.
شخصیت های شناخته شده‌تر
اما افرادی هم آمدند که پیش از این برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده بودند که به ترتیب ثبت نام مطرح می شود:


امیر سرتیپ محمدحسن نامی ؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم. او پس از ثبت نام خود را اینگونه معرفی کرد : ارتش عقبه من است . اصولگرا هستم ولی مستقل آمده‌ام.
سعید محمد ؛ فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء .او پس از ثبت نام خود را اینگونه معرفی کرد : از ناحیه هیچ جناحی هم مورد حمایت قرار نگرفتم و نمیخواهم هم که مورد حمایت آنها قرار بگیرم.
حسین دهقان؛ وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح. او پس از ثبت نام خود را اینگونه معرفی کرد: دولت من دولت شهروندان قدرتمند ایرانی است.
صادق خلیلیان؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم
محمود احمدی نژاد؛ رییس جمهور دولت های نهم و دهم او پس از ثبت نام خود را اینگونه معرفی کرد: با توجه به شرایط کشور و اصرار مردم ثبت نام کردم.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی او پس از ثبت نام خود را اینگونه معرفی کرد: آمدم تا بگویم با باندبازی های سیاسی مخالفم.
محمد عباسی؛ وزیر ورزش دولت دهم . او پس از ثبت نام خود را اینگونه معرفی کرد: من نگران معیشت مردم و اشتغال جوانان هستم.
رستم قاسمی؛ وزیر نفت دولت دهم .او پس از ثبت نام خود را اینگونه معرفی کرد : سعی دارم مشکلات معیشتی فوری مردم را در گام اول حل کنم.
محمدرضا صباغیان؛ نماینده مهریزدر مجلس یازدهم، او پس از ثبت نام خود را اینگونه معرفی کرد: هدفم تغییر رویکرد در مدیریت اجرایی کشور است.
محمود صادقی؛ عضو فراکسیون مجلس دهم و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها. او پس از ثبت نام خود تاکید کرد: کاندیدای مورد حمایت اصلاحات منحصرا اصلاح طلب خواهد بود
علی مطهری؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی او پس از ثبت نام دیدگاه خود را اینگونه مطرح کرد: اظهارنظر تا بی نهایت آزاد است.
رامین مهمانپرست ؛ دیپلمات سخنگوی وزارت خارجه در دولت دهم توضیحاتی درباره طرح بنزین ۲۰ هزار تومانی ارائه داد.
محسن مهرعلیزاده عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش و رییس سابق سازمان تربیت بدنی که معتقد است: نیازمند دولتی با روح عملگرایانه برای حل مشکلات هستیم.
علیرضا افشار از فرماندهان نظامی او پس از ثبت نام خود را اینگونه معرفی کرد: شعار دولت من «با مردم و برای مردم» است
فریدون عباسی نماینده مجلس و رییس سازمان انرژی هسته ای در دولت دهم پس از ثبت نام گفت: دولت ما «نخبگانی» نام دارد و شعار ما «بازگشت به مردم با صداقت» است.
سیدمصطفی تاج زاده فعال سیاسی که پس از ثبت نام تاکید کرد: با انحصار و تک‌صدایی در صداوسیما مخالفم.
شاهین محمد صادقی ؛ مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور که تاکید کرد: به تغییر نگرش و رفتار نسبت به مردم نیاز داریم.
محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم در نطق انتخاباتی گفت: دولت من «رفاه و عدالت» است.
علی لاریجانی رییس سابق مجلس شورای اسلامی در نطق انتخاباتی خود گفت: عده ای با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند.
شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم نیز در نطق انتخاباتی وعده داد: صنعت نفت را مردمی می کنم.
مسعود پزشکیان نماینده مجلس در نطق انتخاباتی گفت: بدون دانش و آگاهی هر تصمیمی منجر به مشکلات امروز کشور می شود.
عباس آخوندی؛ وزیر پیشین راه و شهرسازی در نطق انتخاباتی وعده داد: می‌آیم تا گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم.
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در نطق انتخاباتی گفت: دولت «تحول و عدالت» را تشکیل می‌دهم.
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در نطق انتخاباتی وعده داد: اختصاص کارت رفاهی به جای پرداخت مستقیم یارانه را در برنامه دارم.
علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی در نطق انتخاباتی گفت: برای زمین زدن شبکه فساد آمده‌ام.
عزت‌الله ضرغامی ؛ رییس اسبق صداوسیما پس از ثبت نام در معرفی خود گفت: من روحانی نیستم
سیدابراهیم رییسی؛ رییس قوه قضاییه در نطق انتخاباتی تاکید کرد: حضور من نافی حضور هیچکس نیست.
مسعود زریبافان رئیس پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران در نطق انتخاباتی تاکید کرد: از احمدی نژاد اعلام برائت می‌کنم
اسحاق جهانگیری معاون اول دولت دوازدهم نیز گفت: امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود.
محمد شریعتمداری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی
محسن رضایی؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
در پایان پنجمین روز ثبت نام، تعداد نامزدهای ریاست جمهوری از 320 نفر عبور کرد تا شورای نگهبان را در تنگنای تصمیم گیری قرار دهد. براستی شورای نگهبان در آزمونی سخت قرار دارد و ردصلاحیت هر کدام از این افراد می تواند تصمیم گیرندگان شورای نگهبان را با هجمه رو به روکند.
نام:
ایمیل:
* نظر: