کد خبر: ۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مدت هاست اصرار بیهوده می شود که سیاست خارجی بر اقتصاد کشور بی تاثیر است، اما تمامی جریان های سیاسی در یکسال گذشته نشان می دهد که اقتصاد کشورمان را سیاست خارجی تعیین می کند.




از هنگام پایان یافتن دولت ترامپ و تشکیل دولت بایدن با رویکرد احیای مذاکرات، اقتصاد ایران از حالت آشفتگی فاصله گرفته و مسیر ثبات را طی می کند. در آن زمان قیمت دلار لحظه ای بالا می رفت و به تبع آن قیمت دیگر کالاها را با خود افزایش می داد تا آنکه با تغییر رییس جمهور آمریکا، قیمت دلار روند کاهشی را در پیش گرفت. پس از آنکه شاهد تصمیم خاصی از سوی آمریکا نبودیم، قیمت ها مقداری بالا رفت تا آنکه مذاکرات وین مطرح و به دنبال آن آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران، صادرات نفت و رونق تجارت در واردات و صادرات جدی شد. اگرچه عده ای کاسب تحریم ناخرسند از به نتیجه رسیدن این مذاکرات هستند و دایم حاشیه سازی می کنند، اما روند رو به بهبود است و زمزمه برداشته شدن تحریم ها خیلی جدی به گوش می رسد.

ترس دلارفروشان از مذاکرات

از آنجا که اولین گزینه تحت تاثیر مذاکرات و بهبود شرایط، دلار است، بازار ارز در هفتهای که گذشت، تحت تاثیر مذاکرات وین روندی کاهشی یافت و به کف قیمتی خود در کانال ۲۰ هزار تومانی برخورد کرد. بازار ارز با از دست دادن پیاپی سطوح حمایتی، نشان داد تمایل زیادی برای کاهش بیش از پیش قیمتها دارد. تمایلی که تمامی کارشناسان و فعالان بازار ارز متفقالقول ایجاد آن را به موفقیت تیم مذاکرهکننده هستهای در مذاکرات وین و احتمال احیای برجام مربوط میدانند.فعالان بازار ارز با اشاره به تقویت قدرت بازارساز با توجه به ایجاد گشایشهای جدید در مراودات بینالمللی نظام اقتصادی کشور، از تاثیر تعیینکننده این بازیگر مهم بازار در روزهای آینده خبر میدهند. به اعتقاد این گروه از فعالان بازار، بازارساز طی موج اخیر کاهش قیمتها، همواره مانع از ایجاد نوسانات هیجانی شدید در بازار بوده است. امری که موجب کاهش تدریجی قیمتها شده و از کاهش و افزایشهای یکباره قیمتها که مطلوب حال نوسانگیران و سفتهبازان این بازار است، جلوگیری میکند.

ریزش قیمت طلا در بازار سوت و کور

رئیس اتحادیه طلافروشان اهواز گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده در بازار طلا، اکثر فروشندگان طلا مغازههای خود را بستهاند و بازار طلا به شدت سوت و کور است.عبدالرحمن ذهبیزاده در گفتوگو با ایسنا گفت: با وضعیت کنونی بیماری کرونا، بازار فروش طلا رونق آنچنانی ندارد؛ گهگاهی زوجین برای خرید طلای جشنهای خود اقدام به خرید طلا میکنند اما به صورت کلی، مشتری آنچنانی در بازار طلا وجود ندارد.وی با اشاره به کاهش قیمت طلا، گفت: در چند روز اخیر، طلا نوسان داشته است و موجب کاهش قیمت طلا و سکه در بازار شده است و افرادی که احتیاج به خرید طلا ندارد، منتظر کاهش بیشتر قیمت هستند.ذهبیزاده گفت: طلافروشان هر چهار یا پنج روز یک بار طلا فاکتور میکنند و اوضاع بازار طلا نسبت به سال ٩٩ با توجه به تعطیلات مکرر اصناف و قرارگیری طلافروشان در گروه ٢، بدتر شده است.

بازار خودرو خلاف تصمیم شورای رقابت

به دنبال افزایش قیمت کارخانهای محصولات خودروسازان برای سال جاری توسط شورای رقابت، تصورها براین بود که طبق روال دفعات پیش، قیمتها در بازار آزاد نیز افزایش یابد؛ چراکه سواستفادهگران بسیاری، منتظر چنین فرصتهایی هستند تا قیمت خودرو را دستخوش نوسانهای افزایشی کنند؛ اما قیمتها نسبت به دو هفته پیش نهتنها افزایش نداشته بلکه در برخی محصولات کاهشی هم شده است.

فروش قسطی لوازم خانگی

از سوی دیگر نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: بسیاری از شرکتها و فروشندهها رو به فروش اقساطی آوردهاند. بعضی کارخانهها با یک سری از بانکها قرارداد دارند تا به متقاضیان تسهیلات داده و به کارخانه معرفی کنند.محمدحسین اسلامیان در گفتوگو با ایلنا گفت: با توجه به تعطیلی دوماهه هیچ تقاضایی نداریم. یعنی کارخانهها تولید دارند اما در بازار مشتری وجود ندارد. با توجه به افزایش هزینه دستمزد، تامین اجتماعی و قیمت قطعات، به نظر میرسد بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت در لوازم خانگی داشته باشیم. البته این افزایش قیمت هرساله وجود داشته و ارتباطی با قیمت ارز ندارد.نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: از ۲۰ سال قبل هم با تغییر سال و افزایش حقوق و حق بیمه، دست کم ۱۰ درصد قیمتها افزایش مییابد. اما الان چون فروشی وجود ندارد و همچنین کارخانهها دپوی کالا دارند، اولویت اول آنها فروش کالاهای دپو شده است. بنابراین احتمالا طی چند ماه و بعد از فروش این کالاها اگر بازار کشش داشته باشد، ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت رخ میدهد.

نرخ طلایی دلار در اقتصاد ایران

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه شرایط تحریم و سیاستهای داخلی دو عامل مهم بر وضعیت صادرات و تجارت ایران خواهند بود، بیان کرد: خوشبختانه با رفتن ترامپ، وضع تحریمهای جدید یا جوسازی علیه ایران تا حد زیادی متوقف شده و اگر مذاکرات وین نیز به نتیجه برسد، میتوان به کاهش فشارها امیدوار بود اما در عین حال، اصلاح سیاستهای داخلی و کاهش فشار بر تولیدکنندگان اهمیت فراوانی دارد که میتواند مسیر اقتصاد ایران و نحوه استفاده از فضای پس از تحریم را معین کند.عباس آرگون در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: با ارزپاشی بانک مرکزی و پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ دلار، تنها واقعیتها پنهان میمانند و در عمل زمانی که ترمز دلار برداشته شود، با یک جهش قیمت مواجه میشویم که نتیجه این موضوع را نیز در سالهای گذشته دیدیم.عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در رابطه با شرایط فعلی کشور نیز باید با همین دقت نظر برخورد کرد. اینکه در صورت کاهش تحریمها، ناگهان نرخ دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان برسد، صادرکننده و تولیدکننده را با فشاری مواجه میکند که بیرون آمدن از زیر بار آن کار سادهای نیست. از این رو خطر مهمی که این روزها اقتصاد ایران را تهدید میکند پایین آوردن عمدی قیمت دلار با اهداف سیاسی است.

تبعات کاهش نرخ ارز

آرگون با تاکید بر اینکه روند آزاد اقتصاد میتواند نرخ اصلی و واقعی دلار را پیدا کرده و بدون مداخله دولت در بازار اجرایی کند گفت: همانطور که بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز به ایجاد مشکل برای مردم و اقتصاد ایران منجر شد، رها کردن این نرخ با هدف گاهش ناگهانی نیز نه تنها به صلاح نیست بلکه میتواند در شرایط تولید و صادرات ایران، محدودیت ایجاد کند. از این رو گزینههایی چون ارزپاشی در بازار یا پایین آوردن نرخ دلار با اهداف سیاسی به هیچ عنوان به صلاح نخواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: