کد خبر: ۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رییس قوه قضاییه گفت: گاهی برخی ترک فعلها مشکلاتی به وجود میآورد که انجام یک فعل به آن اندازه مشکلزا نیست و به نظر میرسد باید در کنار دادسرای کارکنان دادسرایی هم برای «کارنکنان» ایجاد کنیم.





به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در جلسه «هم‎اندیشی با اساتید، صاحب‎نظران و مدیران شبکه بانکی برای بررسی حقوقی و قضایی موانع تولید در حوزه بانکی»، حمایت از تولید و رفع موانع برای رونق تولید را نیاز جدی امروز کشور دانست و گفت: بانکها در رونق تولید و رفع موانع از آن نقش مهمی دارند.

رئیسی اظهار داشت: در سال‎های اخیر کارخانه‎ها و کارگاه‎های زیادی به تملک بانکها درآمدند، فارغ از اینکه بانکها در تعطیلی یا نیمه تعطیلی آنها نقش داشته یا این مشکل به دلایل دیگری به وجود آمده، این وظیفه بانکهاست که همت خود را صرف رونق دوباره این واحدها کنند.

رئیس دستگاه قضا افزود: بانکها برای راه اندازی این واحدهای تولیدی امکاناتی دارند که بخش خصوصی از آنها برخوردار نیست و حتی اگر بانکها بخواهند این واحدها را واگذار هم بکنند به سود آنهاست که چراغ تولید آنها روشن باشد.

رئیسی گفت: درصد تعطیلی کارگاهها و کارخانهها بالاست و بخش مهمی از این واحدها نیز در تملک بانکها قرار دارند. این بانک‎ها هستند که لازم است همه تلاش خود را برای راهاندازی آنها در به حرکت درآمدن چرخه تولید و اشتغالزایی به کار گیرند.

رئیس دستگاه قضا گفت: اگر این مجموعههای تولیدی فعال شوند سپردههای مردمی و امکاناتی که در اختیار بانک‎ها قرار دارند در مسیر حمایت از تولید قرار میگیرند و این مسئله از کارهای مهم و اولویتها است.

رئیسی اعتبارسنجی مشتریان برای پرداخت تسهیلات را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: کسی که میخواهد مبلغ کلانی از بانک تسهیلات بگیرد باید سوابق او و تعاملاتی که با بانک داشته و نحوه دریافت و بازپرداخت احتمالی تسهیلات به او مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دستگاه قضا گفت: این حرف درستی است که بانک مرکزی باید در تعیین نرخ همه مقتضیات و مبانی شرعی و قانونی مد نظر قرار دهد، اما پس از تعیین و ابلاغ نرخ سود رقم اعلام شده باید ملاک عمل قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به عملکرد برخی بانکها که موجب تعطیلی با نیمه تعطیلی واحدهای تولیدی شده اظهار داشت: اینکه گفته شود بانکها نقشی در توقف فعالیت واحدهای تولیدی ندارند خیلی خوب است، اما گاهی بانک‎ها به گونهای رفتار میکنند که شریان اقتصادی یک واحد تولیدی را قطع میکنند و آن واحد مجبور به تعطیلی میشود. رئیسی افزود: تولید مسئله مهمی است و ما در رسیدگی به پروندههای قضایی واحدهای تولیدی نیز اعلام کردیم که به گونهای عمل شود که فرایند دادرسی خللی در فعالیت واحدهای تولیدی ایجاد نکند. این خط قرمز ماست.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: الان پروندههای زیادی در مراکز قضایی در دست بررسی است، اما اجازه ندادهایم که نفس واحدهای تولیدی و کارخانجات بریده شود بلکه تأکید کردیم چراغ تولید همواره باید در کشور روشن بماند و بانک‎ها هم در پیگیری مطالبات خود باید همین گونه عمل کنند. رئیسی بانک‎ها را نظام مورد اعتماد حاکمیت خواند و گفت که بانکها پشتیبانی از تولید و حکمرانی در حوزه بانکی اقتضا میکند که بانکها به دنبال سوداگری و ورود به بازار ملک، طلا و ارز و خودرو نروند.

رئیس دستگاه قضا افزود: انتساب بانکها به حکومت ایجاب میکند که آنها حقوق عامه را رعایت کنند و در مقام امانتدار پول مردم این سپردهها و سرمایهها و نقدینگی را به جای آنکه صرف سودآوری برای خود کنند به تولید سوق دهند. رئیسی حرکت نقدینگی به سوی تولید را از ضرورتهای کشور دانست و گفت: اینکه هم نقدینگی بالا است و هم تولید با مشکل مواجه است معلوم میکند در هدایت این نقدینگی اشکال وجود دارد و به همین دلیل این حجم از سرمایه هرجا برود مانند سیل بنیانکن آنجا را تخریب میکند.

نام:
ایمیل:
* نظر: