کد خبر: ۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
زمزمه کنترل قیمتها مدتهاست مطرح می شود اما در عمل هیچ نظارت بر کنترل قیمتها وجود ندارد و در مواردی که زمزمه کنترل قیمت ها مطرح می شود، در اصل هدف دامن زدن به افزایش قیمتهاست.



اکنون که هنوز یک ماه از ابتدای ۱۴۰۰ گذشته، چشم انداز خوبی در مورد قیمت ها مشاهده نمی شود. قیمت ها روند صعودی در پیش گرفته و هیچ امیدی به کنترل قیمت ها نیست. بدتر اینکه دولت به عنوان عامل اصلی گرانی ها شناخته می شود.

افزایش ۲۰ تا ۱۱۰ درصدی قیمتها

با نگاهی به آمارهای ارایه شده از سوی مرکز آمار متوجه می شویم که افزایش تورم در ماه گذشته به نحوی بوده که کالا و خدمات بین ۲۰ تا ۱۱۰درصد نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته و «روغن و چربی ها» در صدر این گرانی قرار دارد. پایان فروردین ماه سال جاری با افزایش تورم و ثبت ارقام بالا در این شاخص همراه بود؛ به طوری که کالا و خدمات در مقایسه با اسفندماه ۲.۷ درصد (تورم ماهانه) افزایش قیمت داشت. از سویی تورم نقطه به نقطه ۴۹.۵ درصد اعلام شد که نشان داد هزینه خانوارها به طور متوسط تا مرز ۵۰ درصد نسبت به فروردین ماه سال ۱۳۹۹ افزایش دارد و از سویی تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۳۸.۹ درصد گزارش شد.

افزایش ۶۳ درصدی خوراکی ها و آشامیدنی ها

اما بررسی جزییات این تورم در فروردین ماه از این حکایت دارد که خوراکی ها و آشامیدنی های مورد استفاده مردم تا بیش از ۶۳ درصد نسبت به پارسال و ۲.۹ درصد در مقایسه با اسفندماه افزایش قیمت دارد. در بین آنها خوراکی ها ۶۲.۹ درصد افزایش تورم داشته است. به گزارش ایسنا، در بین کالا و خدمات در شاخص تورم ماهانه بالاترین افزایش مربوط به «هتل و رستوران» با ۶.۲ درصد، «گوشت قرمز و ماکیان» ۵.۸ درصد و همچنین گروه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن» با ۵.۵ درصد است. سبزیجات تنها کالایی است که در فروردین ماه ارزان شده و تورم منفی ۰.۲ درصد دارد و گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» نیز جزو اقلام با کمترین تورم ماهانه با ۰.۲ درصد

روغن تا ۱۱۰ درصد گران شد

در فروردین ماه بالاترین افزایش قیمت نسبت به پارسال به گروه «روغن و چربی ها» با ۱۰۹.۳ درصد اختصاص دارد بعد از آن گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ۷۷.۴ درصد و همچنین گروه «چای، قهوه و نوشابه» با ۷۵.۱ درصد قرار دارد.کمترین افزایش قیمت نسبت به فروردین ماه سال ۱۳۹۹ برای گروه «آب، برق و سوخت» با ۲۰.۴ درصد ثبت شده است.بررسی جریان تورم سالانه نیز از این حکایت دارد که بیشترین تورم برای میوه و خشکبار با ۵۴.۹ و بعد از آن گروه «روغن و چربی ها» و همچنین «شیر، پنیر و تخم مرغ» با حدود ۵۳ درصد است.

افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اعلام خبر افزایش نرخ کرایههای تاکسی از اول اردیبهشت ماه گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر نرخ کرایههای تاکسی تا سقف ۳۵ درصد افزایش مییابد. محمد روشنی با بیان اینکه تا اول اردیبهشت هیچ رانندهای اجازه افزایش قیمت ندارد، گفت: به مانند سال گذشته نرخها بر اساس شرایط کرونایی و برای سه مسافر و چهار مسافر تعیین شده است.وی افزود: برای اولین بار سه برچسب در داخل تاکسیها نصب خواهد شد که یک برچسب نرخ کرایه در شیشه جلو و دو برچسب نیز در صندلیهای عقب تاکسی نصب میشود تا همه مسافران نرخ دقیق کرایه را مشاهده کنند.روشنی افزود: برچسبهای افزایش نرخ و کرایههای جدید در سال ۱۴۰۰ تا اول اردیبهشت ماه در داخل همه تاکسیها نصب خواهد شد.

افزایش ٣٠٠ درصدی پروانه ساختمانی

از سوی دیگر دبیر کانون سراسری انبوهسازان با انتقاد از سازمان نظام مهندسی و شهرداریها به دلیل افزایش هزینههای ساخت، گفت:هزینه صدور پروانه ساختمانی ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.فرشید پورحاجت در گفتوگو با تسنیم با اشاره به افزایش قیمت نهادههای ساختمانی طی سالهای اخیر و تاثیر آن بر ساخت و ساز مسکن اظهار کرد: مصیبتهای بخش مسکن در سال ۹۸ و ۹۹ گریبان بخش تولید را نیز گرفته است. به عبارت دیگر این بخش دچار مشکل شده و نقدینگی در این بخش به شدت کاهش یافته است.پورحاجت در پاسخ به این که امسال هزینه تولید مسکن چه میزانی است و برآورد شما در این رابطه چقدر است، گفت: برآوردها در این زمینه متفاوت است چون ساختمانهای متخلف و متفاوتی در کشور ساخته میشود. اگر هزینه خدمات را از دل هزینههای ساخت فاکتور بگیریم و ساختمان را متوسط ۴ تا ۵ طبقه در نظر بگیریم حدود ۶ میلیون تومان برای هر مترمربع میشود.وی با بیان اینکه این هزینه بدون هزینههای مربوط به اخذ مجوزهاست،اظهار کرد: پروانه ساختمانی در شهرهای مختلف هزینه های متفاوتی دارد،همچنین بستههای رنگارنگ سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تجوز میکنند، از سوی دیگر هزینهها بابت خرید انشعابات (آب، برق و گاز) نیز وجود دارد که به قیمت تمام شده مسکن اضافه میشود.وی با بیان اینکه نرخ افزایش برخی خدمات ارائه شده در بخش ساخت و سازها از جمله خدمات شهرداریها نجومی بوده است، تصریح کرد: در برخی شهرها تا ۳۰۰ درصد عوارض مربوط به صدور پروانه ساختمانی افزایش یافته است. اینگونه نمیشود هر زمان که شهرداریها با کمبود منابع مواجه میشوند هزینههای خود را از جیب تولید تامین کنند.

افزایش دستمزد بی ثمر

از سوی دیگر یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه دستمزد ۱۴۰۰ فاصله زیادی با رقم خط معیشت دارد گفت: امیدواریم کالاهای اساسی و مورد نیاز خانوارهای کارگری به صورت یارانه ای و ارزان قیمت در اختیار آنها قرار داده شود، در غیر این صورت بدون کنترل قیمتها افزایش دستمزد بی نتیجه است.حمید حاج اسماعیلی با اشاره به رقم ۹ میلیون تومانی خط معیشت در کلان شهرها و شهرهای بزرگ اظهار کرد: توقع این بود که حداقل دستمزد را ۵۰ درصد خط معیشت تعیین می کردیم تا با مزایای جانبی مزد که در قالب حمایت دولت مطرح می شود بتوانیم شرایط را برای کارگران در سال آینده قابل تحمل کنیم. وی با بیان اینکه اگر رقم دستمزد ۱۴۰۰ را در مقایسه با خط معیشت ببینیم این رقم بسیار پایین است و می دانیم که شرایط سختی هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان خواهد بود، لذا برای آنکه افزایش دستمزدها در زندگی کارگران تاثیر بگذارد چاره ای جز کنترل قیمتها نداریم.

سالی که نکوست

گرانی های ابتدای سال نشان می دهد که باید در انتظار روزهای گرانتر و بحران های اقتصادی بیشتر باشیم. اگر بپذیریم که سال نکو از بهارش پیداشت، می توانیم حدس بزنیم که قیمت ها ترمز بریده و در سراشیبی گرانی افتاده و باید نگران این باشیم که وضعیت بسیار بدتر باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: