کد خبر: ۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رییس جمهوری با بیان اینکه همه میدانند راه حل معضل برنامه هستهای اجرای آن است، گفت: توافق برجام باید به خوبی اجرا شود ما اجرای عین سند برجام را میخواهیم، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.




به گزارش ایرنا حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: باید برای این ۱۰۵ روز و دولت بعدی برنامهریزی داشته باشیم.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه باید دوران را دوران پساکرونا ببینیم گفت: بشر با موج چهارم کرونا مواجه شده و هر جا ویروس جدیدی بروز میکند، این متاسیون بسیار نگران کننده است که امروز پیش روی ما است.

وی افزود: در بحث کرونا زمانی ممکن است الزاما کسی از خانه خارج نشود. کشاورز و باغدار و دامدار هیچ کس نمیتواند سرکار خود برود بنابراین ترس و وحشتی همه را فرا گرفته که هنوز هم این ترس و وحشت به طور کامل رفع نشده است.

رییس جمهوری با تاکید بر این که تصمیماتی هم درخصوص آزاد کردن کالاها از گمرک گرفتیم گفت: ۳ میلیون تن کالا در گمرک داریم که بخشی بزرگی از آن کالاهای اساسی است.روحانی ادامه داد: یکی از کالاها و نهادههایی که در گمرگ مانده است بیش از یک میلیون تن ذرت است که آنها را باید آزاد کنیم که به داخل کشور بیاید و کشتیهایی که پهلو گرفتند باید تخلیه شوند و در این زمینه با بانک مرکزی درباره آزاد کردن این کالاها بحث های خوبی شد و در کنار آن تصمیماتی برای خریدهای کل سال باید انجام بگیرد، گرفتیم.

رییس دولت تدبیر و امید به روند تهیه واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: اقلیتی همیشه در کشور جوی درست می کنند که اگر شما کالا و جنسی را از شرق بیاورید، شروع به انتقاد کردند که چرا از فلان کشور آوردید چرا غربی نبود. قرارداد صدساله با اروپا ببندید کسی حرفی نمیزند ولی اگر قرارداد ۲۵ ساله با کشور شرقی ببندید انتقادها شروع می شود که این قرارداد چیست؟ اولش و آخرش چیست؟ ذهنیتی در بخشی از مردم ما وجود دارد که مثلا جنس شرقی به کیفیت جنس غربی نیست.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه بهترین جایی که در همان پاییز سال قبل به این موضوع رسیدیم، سفارش بدهیم و بخریم کواکس بود، اضافه کرد: در آنجا که بسیاری از کشورهای دنیا میخواستند واکسن بخرند و زیر نظر سازمان بهداشت جهانی بود و ما هم به همانجا رفتیم و ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن را از کواکس خریداری کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: زمانی که رفتیم پول واکسنها را پرداخت کنیم، نتوانستیم پول را پرداخت کنیم. مردم ما جنایت آمریکا را به خوبی لمس کنند و کسانی متاسفانه در این چهار سالی که ما در جنگ کامل اقتصادی تحمیلی علیه ملت ایران بودیم، هیچ وقت نیامدند علیه آمریکا سخنی بگویند.

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات برای احیای برجام گفت: همه میدانند راه حل برای معضل برنامه هستهای ایران، اجرای توافق هستهای است و برای همه روشن است؛ برای پنج بعلاوه یک، اروپا، منطقه و برای همه روشن است. باید این توافق به خوبی اجرا شود.

وی اضافه کرد: ما اجرای عین سند برجام را میخواهیم، یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم. ما دنبال زیاده خواهی نیستیم. البته طلبهایی داریم و بعداً مطرح میکنیم. در این ۴ سال صدها میلیارد دلار به ما خسارت وارد شده آن سر جای خود هست. الان این برجام باید پیاده شود نه کم و نه زیاد برجام پلاس نمیخواهیم ما عین برجام را میخواهیم.

رییس دولت تدبیر و امید با تشریح سه مرحله در این زمینه گفت: این کار ۳ پله دارد، مرحله اول مربوط به رفع تحریم است که به عهده آمریکاست. دیگران هم باید کمک کنند و وظیفه شان هستند اما اصل آمریکاست. مشکل را آنها ایجاد کردند و باید کلیه تحریمها را بردارند.

رییس جمهوری ادامه داد: شرایط برجام در سال ۲۰۱۵ چه بود. همان شرایط اقتصادی که پیشبینی شده بود و در برجام تعهد کرده بودند باید به آن برگردند هرگونه تحریمی که بهانههای دیگر با تگها و برچسبهای جدید آنها را هم باید کنار بگذارند و ما به یک اقتصاد سالم متعادل قابل قبول برگردیم آنها هم برگردند و ببینند یک فعالیت هستهای ما انجام میدهیم در چهارچوب برجام.

روحانی افزود: آنها علی الظاهر در این مرحله جدی هستند و میگویند ما تحریمها را برمیداریم اما این تحریمهایی که می گویند برمیداریم، برای عناوین کافی نیست و اینکه بگویند در بخش نفت و تحریم و پتروشیمی تمام تحریمهایی که شماره دارد و معلوم است باید روی کاغذ بیاورند و اینها برداشته شود. همه دنیا هم بدانند و گر نه باز هم در کلیات گرفتار میشویم. باید دقیق و با آدرس بگویند تحریمها چگونه برداشته میشود. بنابراین در بخش تحریم بار به طور کامل بر دوش آمریکاست و آنها باید انجام دهند.

روحانی با اعلام اینکه در یک قدمهایی اینها را جدی دیدیم و در قدمهایی دو پهلو حرف زدند اضافه کرد: گامهای دیگری هم مانده که باید انجام دهیم. در این بخش دو کار هم به عهده ماست؛ یکی اینکه بعد از اینکه تحریم برداشته شد ما میخواهیم راستیآزمایی کنیم و بگوییم تحریم برداشته شد یعنی بله را ما باید بگوییم و ما از بانک مرکزی، نفت و بقیه وزارتخانهها میپرسیم که آیا برداشته شد و همه میگویند بله.

رییس جمهوری گام سوم را اقدام ما عنوان و تصریح کرد: باید برنامه هستهای ما کاملاً منطبق با برجام باشد و عینا این کار را خواهیم کرد و یک میلی متر هم زیاده نمیخواهیم. همه عین برجام خواهد بود. انبار داریم و تولیدات خود را در انبار می گذاریم اگر لازم باشد شیر گاز را می بندیم و کاری ندارد. این کار بسیار ساده ای است که در زمان کوتاه قابل انجام است و در برجام کاملا مشخص است و عین برجام را اجرا و پیاده خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه این بحث هم سر جای خود محفوظ است، گفت: بنابراین گام اول را آمریکاییها برای رفع تحریم باید بردارند گام دوم راستی آزمایی است و در زمان کوتاه میتوانیم راستی آزمایی را اعلام کنیم و گام سوم بازگشت در زمینه هستهای به کل توافق هسته ای و برجام است که ما آن را دقیقاً اجرا میکنیم.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: در قدمهای بعدی هم در همه اعضای ۱+۵ باید صداقت، جدیت و حل سریع مسئله را کاملاً حس کنیم و تا زمانی که آن را حس کنیم توافق را ادامه میدهیم. البته نه در زمان طولانی بلکه باید در زمان کوتاهی این را تمام کنیم و به نتیجه برسیم.

رییس دولت دوازدهم گفت: در برنامه هستهای، واکسن، مقابله با کرونا، معیشت مردم و تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که انتخابات چگونه است نتیجه انتخابات چگونه. اینها وظیفه ماست حتی اگر انتخابات در ۱۴۰۱ بود ما همه اینها را با همین قدرت انجام میدادیم.

روحانی گفت: در چهارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کرده، حرکت میکنیم. یک ثانیه وقت تلف نمیکنیم البته عجله میکنیم کار را پیش میبریم هر زمانی به نتیجه برسد اهلا و سهلا. یک ساعت زودتر به نتیجه برسد به نفع مردم و خواست مردم است و ما هم این خواست ملت را در چارچوب هدایت مقام معظم رهبری پیش می بریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: